O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...
Kontakty
Napište nám |
Poradna Kudlanky |
Právní poradna |
Přihlášení
Anketa
CLICKBAIT - VÍTE, CO TO JE? |
Středa, 17 únor 2016 | |||||
Strana 1 z 3 Setkal se s tím asi každý, kdo má účet na sociální síti. Někdo z méně pozorných přátel sdílí článek z neznámého serveru či blogu s šokujícím obrázkem, aktuálním tématem a ideálně ještě i s popiskem, který končí uprostřed věty. Podobné příspěvky se také často vyskytují v různých skupinách bez ohledu na jejich zaměření, takže i skupina přátel literatury může být najednou zaplavena příspěvky, které slibují odvážné fotky celebrit.
Ale ani na ně, ani na varování před epidemií podivné nemoci, ani na jakýkoli jiný podezřelý virální obsah se nevyplatí klikat. Tento druh „clickbaitových“ příspěvků se totiž šíří doslova jako virus.
Princip, na kterém funguje clickbait, je jednoduchý. Jak uvádí společnost Sucuri, jenž se zabývá bezpečností na internetu, po rozkliknutí lákavého odkazu na uživatele vyletí obrovská tapeta, která ho láká, aby se stal fanouškem stránky, přidal se k účastníkům loterie či aby si objednal prémiové členství na podezřelé internetové stránce. Ještě, že se v rohu okna nachází velký klikatelný červený křížek. Jenže jeho funkcí není jen zavřít nežádoucí okno. V křížku se schovává i prvek iframe – skryté tlačítko „sdílet“. Zavřením okna kliknutím na křížek se příspěvek sám rozšíří. Na uživatelovu zeď, do všech skupin, jichž je členem, někdy i na zeď jeho přátel, často včetně „uživatelova osobního“ komentáře k příspěvku.
Uživatel přitom nemá pocit, že udělal něco špatně, „jen“ klikl na odkaz a hned ho zavřel. Zavirovaný příspěvek se však může šířit volně dál k dalším uživatelům s nižší počítačovou gramotností.
Samozřejmě se nejedná o jedinou taktiku, jíž nepoctivci využívají. Někdy podobná stránka uživateli tvrdí, že byl odhlášen ze svého profilu na Facebooku a měl by se přihlásit znovu. Jiné zase po uživateli žádají potvrzení o tom, že mu bylo více než osmnáct let. Místo klasického kliknutí na odkaz po něm však chtějí zadání kompletních osobních údajů, někdy i včetně čísla platební karty a data její expirace. Jiné zase pro přehrání videa vyžadují instalaci „speciálního plug-inu“, z něhož se vyklube virus.
Repertoár, na který internetoví vykukové uživatele lákají, je široký. Velmi často se jedná o pornografická videa, záběry nehod a přírodních neštěstí, na druhou stranu se ale „clickbaitový virus“ může skrývat i pod odkazy na roztomilá videa s dětmi či zvířátky. V českém prostředí zase někdy lovci kliknutí slibují šokující zprávy o imigrantech, mezinárodně oblíbené jsou zprávy o celebritách, „varování“ před epidemiemi či naopak různé zprávy o zázračných lécích.
|
< Předch. | Další > |
---|