BYLO NEBYLO - 2
Neděle, 06 leden 2013

Švédský stůl vybraných událostí, jak šly dějinami. Nějak nám to bobtná. Proto v souladu se zásadami správné výživy v menších dávkách a častěji :-) Menu pro 7. leden: královský rozvod, zpátky do Doveru, pozorování dalekohledem, mísa koblih, blonďák s červenou bugatkou, origami, střídavý střídavý, brána jazyků...

 

 

 

 

 

 

1536 – zemřela Kateřina Aragonská, španělská infantka a anglická královna, první manželka Jindřicha VIII. Tudora. Ač urozená a bohatá, ani děvečka by s ní snad neměnila. Nejprve ji v patnácti letech provdali za o rok mladšího následníka anglického trůnu Alfréda Tudora. Čtyři měsíce po svatbě jí však manžel umřel, její otec za ni nechtěl zaplatil věno, tak musela zůstat v Anglii a počkat si, až doroste nebožtíkův mladší brácha.

 

     Tahle myšlenka se ale tchánovi časem přestala líbit, tak jí zastavil apanáž, snad v naději, že umře hladem. Naštěstí pro Kateřinu umřel dřív on sám. Mladý král Jindřich vydyndal na papežovi povolení, že si ji teda smí vzít, protože předchozí manželství nebylo údajně konzumováno. Manželství s Jindřichem trvalo 18 let a prý bylo šťastné.

 

     Jenže tradice velela mít syna, což se Kateřině tak nějak nedařilo. Tak to Jindřich vyřešil poněkud svérázně. Nejprve zas na papežovi dyndal povolení se rozvést, že se poprvé spletl a manželství s jeho bratrem přece jen konzumováno bylo. Papež mu na to neskočil. Tak se Jindřich tajně oženil s dvorní dámou Annou Boleynovou. Papeže to poněkud rozčílilo a od té chvíle si ti dva nemohli přijít na jméno. Jindřich se nikdy s ničím moc nepáral, parlament mu odhlasoval vlastní církev a z Kateřiny byla rázem rozvedená ženská.

 

     Nakonec nedopadla, ve srovnání s některými svými následovnicemi, zas tak špatně. Hlava jí zůstala sedět na krku.

 

1558 – Francouzi dobyli Calais, poslední državu Angličanů na evropském kontinentě.

 

 

1610 – Galileo Galilei objevil čtyři největší Jupiterovy měsíce - první nebeská tělesa pozorovaná dalekohledem. Zpočátku je považoval za hvězdy, později ale zjistil, že občas mizejí; musí to tedy být měsíce obíhající planetu. Galileo Galilei je původně nazval na počest svých mecenášů Medičejské planety I – IV, moc se to ale neujalo a dneska je známe jako Io, Europu, Callisto a Ganymeda, Diovy to milenky a oblíbený číšník.

1911 – narodil se Zdeněk Jirotka, spisovatel a fejetonista. Mistrovy narozeniny můžete oslavit například v pražské kavárně Imperial. Cituji z jídelního lístku:„ Mísa Saturninových koblih 1.943,- Kč. Mísa včerejších koblih určených k házení po ostatních hostech je viditelně umístěna na barovém pultu. Pakliže mísu nevidíte, je další setrvání v kavárně pouze na vaše riziko.“

 

1932 – narodil se Zdeněk Borovec, dvorní textař naší popové scény.

 

 

.

.

..

.

 

  • 1943 – narodila se Sadako Sasaki, které byly 2 roky, když na její rodné město dopadl Chlapeček.
  • .
  • Přežila jako zázrakem, dokonce bez zranění, teda na první pohled.
  • .
  • Na druhý pohled v 11 letech onemocněla leukemií jako důsledek nemoci z ozáření.
  • .
  • Její nejlepší kamarádka jí vyprávěla příběh, že každému, kdo složí tisíc papírových jeřábů se splní jedno přání.
  • .
  • Sadako jich složila 644.

 

 

 

 

 

1943 – zemřel Nikola Tesla, srbsko-americký fyzik. Thomas Alva Edison na jeho adresu prohlásil: „Mým osobním přáním je zcela zakázat používání střídavého proudu. Je stejně nebezpečný jako zbytečný a je naprosto k ničemu.“

 

1954 – IBM představila v New Yorku první systém pro strojový překlad. IBM unveiled in New York the first system for machine translation. IBM stellte in New York das erste System für die maschinelle Übersetzung. IBM a dévoilé à New York le premier système de traduction automatique. IBM ha presentato a New York il primo sistema per la traduzione automatica. IBM представила в Нью-Йорке первой системы машинного перевода. יבמ חשף בניו יורק את המערכה הראשונה לתרגום מכונה       

 

 

 

Můra Kosmasová

 

 

 

Komentáře
Můro, vybíráš to : Hanka G
na té Wikopedii dobře, ale v tom článku o Sadako Sasaki i oni nechali ten název té atomové pumy jako Little Boy - když už tedy chceš psát Chlapeček, tak možná dát lidem vědět, že to byla atomová puma hozená na Hirošimu.

http://cs.wikipedia.org/wiki/7._leden
leden 06, 2013 22:01
... : Hanka G
leden 06, 2013 22:03
... : Hanka G
leden 06, 2013 22:05
Nikola Tesla : Josef Kouba
Narozen 10 čercence 1856. Máte tam třeklep. Zemřel 7 ledna 1943
leden 07, 2013 08:44
Já taky : Josef Kouba
července.
leden 07, 2013 08:45
... : Sandra.
Hanko, já myslím, že čtenáři Kudlanky jistě nejsou blbí a moc dobře ví, co za Chlapečka mohlo dopadnout v roce 1945 na rodné město Sadako Sasaki smilies/cool.gif
leden 07, 2013 09:23
myslím, že na světe neexistuje člověk, : emma
který by to nevěděl.
Přidávám se, Sandro.

Můro, děláš to báječně!
leden 07, 2013 10:25
nikola tesla opraven : mura
smilies/smiley.gif
leden 07, 2013 10:29
zdroje : Hanka G
Myslela jsem to hlavně tak, že je dobře, v zájmu čtenáře, udávat zdroje. Např. Renata Francové musí dát blog i.dnes povolení na přetištění na Kudlance, a zdroje pana Podrackého musí dát Kudlance povolení také.

U Wikipedie je to tak, že by se to mělo čtenáři oznámit, už jen z toho důvodu, že se tam dozví ne jen ty věci co Můra vybrala, ale mnohem, mnohem více, specielně když si klikne třeba na jméno nebo jakýkoliv jiný námět v modrém aby dostal více informací, jako to Můra udělala u Sadako Sasaki.

Má se ale respektovat čtenáře a uvádět zdroje, to je prostě můj názor. Můře samozřejmě neberu nic na tom, že vybírá malý počet údajů a dává je dohromady.
leden 07, 2013 13:49
Milá Hanko, věřím, že "to myslíš upřímně", : d@niela
a proto tě chci ubezpečit, že bych si netroufla publikovat článek jiného autora, pokud bych neměla písemný souhlas.

Pokud se jedná o zpracovávání tohoto tématu (vybírání zajímavých dat a událostí se k ním vížících), mohla jsi s takovým nápadem přijít i ty ... Máš možnost!

Kudlanka i všichni autoři stoprocentně respektují čtenáře - to je zase náš názor. Přeju ti příjemný den.
leden 07, 2013 14:03
Muj nazor je, : Aloda
ze kazdy si umi najit neco blizsiho na netu . Jde hlavne o nahozeni tematu - k tematu se mohu vyjadrit, ale odkazy uz si najdu sama, odkazu mi netreba smilies/wink.gif
leden 07, 2013 14:25
Danielo : Hanka G
já vím, že dostáváš povolení na přetiskování, ale nevím proč mi říkáš, že jsem s tím nápadem mohla přijít já, vždyť já jsem s ním přijít vůbec nechtěla.

Jediné na co poukazuji je, že když otiskáváš z internetu čili z Wikipedie, tak by bylo dobře to čtenáři oznámit, a netvrdit že jste autorky, což jsi udělala poprvé.

To je vše = přeci je dobře dát čtenáři směr a místo 3 příkladů Můry mu dát všechno co se tam naskytuje.

Jak vidíš tak mi jde čistě o čtenáře, a ne nějaké prkotinky jake 'že jsem na to mohla přijít sama'.
leden 07, 2013 14:30
Danielo : Hanka G
Když se dáš do studia těchto 'pořekade'l, tak zjištíš že 'příjemný den' se skoro stoprocentně přeje lidem na koncích dost tzv. 'nemile míněných zpráv'.... smilies/grin.gif



leden 07, 2013 14:36
Daniel, mimochodem : Hanka G
mi teď zrovna došlo, (to víš, já mám dlouhý vedení), že místo abys na zcela jednoduchou otázku, odpověděla, což bylo dát čtenáři zdroj, reagovala jsi zaútočením proč jsem na to nepřišla sama, tedy zřejmě si na to hodně hrdá a máš pocit že je to 'záviděníhodné'

Čtenáři mají mozky, takže oni si to umějí zanalysovat - a když už je někdo chce vzdělávat, tak jim má říci, odkud to vzdělání vzal.

A když už tedy jsi u toho 'objevování Wikipedie', musím tě upozornit že bych to bez zdroje nikdy nedovolila uveřejnit....zaprvé je to dětské a zadruhé věřím, že lidi mají úroveň.
leden 07, 2013 15:10
Hanko G, při čtení tvých příspěvků mne napadla jedna hláška z mého oblíbeného filmu, z Pelíšků - : Myška
cituji - "jdi do p...le, Sašo"...
leden 07, 2013 15:14
a při : Hanka G
tení tvých osobních příspěvků vidím že jsi už několikrát hledala nějaký ošklivý typ ke kterému mne přirovnat, byla jsi v tom sama a třeba teď budou další kteří se k tobe přidají,
takže dovol abych to tvoje jití kamsi navrátila. A děkuji. A klidně mi přej příjemný den, zde se musí aportovat šéfové blogu jinak se je tam, kam mne posíláš. Nazdar.
leden 07, 2013 15:21
Hani, zase si vyvozuješ bůhví co, z úplně nevinných pár slov... : d@niela
Na tohle si přišla Můra sama a věřím, že se to lidem líbí. A všichni čtenáři mají možnost kdykoli přijít s jakýmkoliv nápadem.
V žádném případně na tebe nijak neútočím, to si mylně vykládáš - stejně jak to, že přeju příjemný den škodolibě... To jen díky posunu času, protože vím, že na rozdíl od ČR je u vás teprve ráno.

Trochu nerozumím tomu, co jsi mínila tím "zde se musí aportovat šéfové blogu"...

Tak prosím Tě, zanech těch špatných myšlenek, opravdu nemám v úmyslu nikoho naštvávat, to mi věř.
leden 07, 2013 16:04
Dani, nemám žádné špatné myšlenky : Hanka G
a strašně jsi to pokroutila.

Můj dotaz byl zcela jednoduchý a oprávněný. Nedostala jsem na to odpověď, naopak mne jedna čtenářka poslala kamsi, takovým tím způsobem citace.
Co jsem myslela je, že se stala chyba kterou jsi kategoricky nepřipustila. Nikdo nebere tobě ani Můře to úsilí, ale neudat informace znamená, že jich čtenář, jenž má zájem, nedostane více.

Tím aportováním jsem myslela to, že ty jsi velmi citlivá na komenty tohoto druhu, a celkem vystřelíš s přímou urážkou pisatele. Je to taková zpzrněnina z němčiny, prostě pochodovat někomu do rytmu, jinak se je poslán kamsi.

Já už bych to ze své strany chtěla skončit. To, že někdo napíše, do p...le, neznamená, že to nemá být vymazáno, je to sprosťárna a celkem to ukazuje úroveň některých komentátorů.

Nikdo ti nebere zásluhy na tvém blogu, ale když tě někdo požádá o udání zdroje tak je hrozný oheň na střeše.

Já už ale opravdu končím,
nikam ta jednoduchá otázka zatím nedospěla,
jen jsi začla udávat témata která jsem nejen neměla na mysli, prostě jsem se na ně neptala, čili to nikdy nikam nepovede.
leden 07, 2013 16:21
tak teď už jen chybí, : mura1
aby se k tomu vyjádřila můra smilies/smiley.gif nicméně trochu ji tlačí čas, takže jen krátce. sandra, toulavej a aloda to trefně vystihli, netřeba se opakovat. nepředpokládám, že by někoho ze čtenářů napadlo, že bych snad vlastnila stroj času či pamatovala prvohorní uhlí, takže většinu výše (i níže) zmiňovaných událostí jsem fakt osobně nezažila. tudíž je snad jasné, že pro naše společné obveselení uniformace jaksi posbírám - zvětší části na netu, z menší z domácí knihovny. Taktéž si nikterak nečiním nárok na úplnost, prostě si naprosto subjektivně vyberu události, které se mi zdají svým způsobem zajímavé, trošku to předžvejkám, a jak napsala aloda, "nahodím téma". chraň bůh, že bych chtěla někoho vzdělávat smilies/smiley.gif třeba taková dnešní kateřina aragornská. doposud jsem na ni koukala jako na nesympatickou osobu, katolická španělka v anglii, navíc matka protivné královny marie (vždycky jsem fandila alžbětě) a vona to ve skutečnosti byla chudák holka. smilies/wink.gif

Můj dotaz byl zcela jednoduchý a oprávněný. Nedostala jsem na to odpověď

těžko se odpovídá na něco, co nebylo položeno. v jediném tvém příspěvku není věta končící otazníkem. pokud tě snad zajímalo, proč jsem použila výraz "chlapeček", tak proto, že dávat roztomilé přezdívky atomovým bombám mi přijde poněkud úchylné, zvláště pak ta úchylnost vyniká ve spojení s malou holčičkou umírající na rakovinu.

koukám, že zas tak krátký to nebylo. smilies/smiley.gif
leden 07, 2013 16:49
Můro : Hanka G
moje otázka byla Daniele, protože ona je ta co to otiskuje.

Moje otázka byla, proč když už, tak neudat že to bylo vzato odtud a odtud, v tomto případě z Wiki, aby se tam čtenáři mohli podívat. A celkem, upřímně řečeno, v novinařině jsem pracovala a vím, že se zdroje udat musí.

Co se táče osobně toho chlapečka, to byla jen maličkost, že byla holčička z Hirošimy atd.
Moc bych z toho nedělala.

Osobně mne mrzí, že tím asi končí tvoje přenádherné originální články ve kterých je smysl pro humor, inteligence, láska k životu a ke zvířatům, a síla.

Promiň, já už nemám čas. Díky

Hanka
leden 07, 2013 17:17
mimochodem, : Iris
nedá mi to, musím se pochlubit - jsem wikipedistka, mám samostatný příspěvek (jeden!) a stál mne hodně úsilí, ověřování a odkazování smilies/wink.gif Líbí se mi to, chtěla bych pokračovat.
Nezasahuji do debaty, jen se fakt normálně chlubím, jindy nebyla příležitost. Mám tu nějaké kolegy? smilies/smiley.gif
leden 07, 2013 17:37
Hanko G, je jistě dobré vědět zdroj zajímavých informací, : toulavej
aby si mohl člověk případně informace prohloubit, když článek nemůže být vyčerpávající, aby většinu čtenářů nevyčerpal :-), ale tohle není učebnice přece, je to VÝBĚR určitých událostí, výběr NEÚPLNÝ, stejně jako je neúplným i výběr z wikipedie. Také tam chybí 99% jiných zajímavých událostí, které se v určitém dni v roce někde ve světě staly. Ten autor použil jen náhodně zvolené informace podle svého vzdělání, zájmů, bydliště, věku apod. a určitě to neznamená, že je to 90% nejdůležitějších informací z daného dne v roce.
Přetahovaná s Danielou je úplně mimo mísu a viditelně se nevyznáš moc v lidech – můra nemá žádný důvod s psaním článků přestat, protože nemá žádný důvod se urážet a myslím, že to ani nedělá :-), to nebude její vlastnost . . .
leden 07, 2013 17:59
toulavej : Hanka G
jestli se vyznám v lidech nebo ne není pro tebe k posouzení, nikdo nemluvil o urážení, ale když Můra začne do puntíku opisovat z Wikipeie tak samozřejmě nemá v tu dobu čas napsat článek, to je vše co jsem chtěla říci, nebo jsi viděl někde něco o urážení....

Ach jo, už odsud pryč, pryč, do normalit.
leden 07, 2013 18:26
... : Sandra.
Můra někde něco do puntíku opisovala z wikipedie? A kde, nemohla bys sem hodit odkaz? Nějak jsem to asi přehlédla...


leden 07, 2013 18:36
ano, přehlédla : Hanka G
leden 07, 2013 18:41
Hanko G, ach jo by mohli říct všichni co tě tu teď četli : toulavej
diskuse o ničem ze které se stále nemůžeš odloučit abys prosadila svou pravdu když o nic nejde! Můra tu dělá VÝBĚR, stejně jako je VÝBĚR na wikipedii, možná že NĚKDY shodný s výběrem můry, co jiného k tomu říci . . .

Iris, bohyně duhy (když tu není kolemjdoucí :-) ), tak se pochlub veřejně, ať to zhodnotím :-) - když nemáme jiné spojení.
leden 07, 2013 18:51
toulavej : Hanka G
jo na schledanou kudlančí rodince, jejím absurditám, pitomým nikům a nafoukané velitelce,

Nazdar normalito!
leden 07, 2013 18:55
Danielo, : Hanka G
kdyby ses náhodou rozhodla mne vykázat z tohoto blogu tak se nenamáhej, už jsem pryč a je to oddech, jak jsem psala nahoře.
leden 07, 2013 18:58
smutný... : d@niela
co dodat smilies/smiley.gif
snad jen, že "lidé jsou různé"
smilies/wink.gif
leden 07, 2013 19:20
... : bb2
Souhlasím s Hankou - když člověk sám sebe vyčerpá svou nevyčerpaností, je lepší si dát pauzu :-)
leden 07, 2013 19:25
Toulavej, : Iris
je to "štěk", i tak mne to stálo hodně úsilí. Ještě je třeba doplnit fotografie, musí být ovšem volné, nebo autorské - vlastní.Schází mi odkazy a zdroje.Tohle bylo cvičení,domácí studijní úkol.I tenhle krátký článeček byl okamžitě napaden zkušenými wikipedisty, kteří se pozastavili nikoli nad obsahem, ale způsobem, jak jsem ho tvořila, protože je třeba respektovat spoustu pravidel a postupů při editaci vlastního hesla. Ale znám lidi, kteří přispívají často a kvalitně.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Přemysl_Kšica

leden 07, 2013 19:51
Irisko, SUPER!!!! : d@niela
gratuluju, to je báječný...
leden 07, 2013 20:24
Danielko, : Iris
šmarjá, vždyť je to fakt kraťounké. Ale díky, od profesionálky mne to těší moc. smilies/smiley.gif
leden 07, 2013 20:28
Hanko G : kim
Nějak si tě nemohu vybavit jinak, než jako hysterku, která vypla počítač a šla seřvat děti nebo psa.
leden 07, 2013 21:47
Hanku chápu, : Aknela
chápu co chtěla asi říct a podle mě to nic špatného nebylo. Proč se to strhlo z obou stran v takovou podivnou útočnou diskuzi už moc nechápu. Ale moc sem nechodím, tak mi třeba něco uniklo.
Dokud jsem nestudovala a nepublikovala mimo ČR, tak jsem taky vesele brala informace, kopírovala, mírně obměňovala a byla pak publikována bez toho že by se někdo pídil po zdrojích. Po odchodu z ČR a studiu jinde jsem zjistila, že jsou země které s intelektuálským majetkem nakládají i jinak, jakmile člověk použije něčí cizí myšlenku, třebaže přepsanou vlastními slovy, musí uvést zdroj. No, nemusí za každou cenu, pokud se nejedná o akademickou půdu, ale bere se to prostě jako slušnost.

Hanka myslím taky žije mimo Čr, takže její postřeh naprosto chápu, nejspíš pochází z podobných zkušeností co mám já sama. A neberu ho jako nějaký výpad, tak to určitě nemyslela. Já jsem to pochopila jako přípomínku, že autorská práva by bylo pěkné ctít. I když je to vikipedia co je zadara.

leden 08, 2013 06:35
Aknelo, pokud by šlo o článek odborný, : toulavej
jistě by měl mít odkazy na zdroj informací. Tady jde o článek zábavný, u kterého se zdroj informací nevyžaduje. V České televizi je pořad Kalendárium, který má stejný obsah – upozorňuje na některé významné dny v daném ročním období. Je to výběr podle úsudku autora, známé i neznámé informace – jak pro koho - někde opsané, z dějepisu, literatury, životopisů, technické literatury apod. a nikoho, ačkoliv je to mnohem více rozšířené médium, nenapadne uvést v titulcích zdroj informací, třeba Kosmova kronika :-), protože to není potřeba, je to zábavný pořad, nikoli vědecké pojednání. Je smutné, že tak jednoduchou věc nedokáže inteligentní zralá žena pochopit, tvrdošíjně si stojí za svým a uráží se jako malá holka, když s ní někdo nesouhlasí. Musí být těžké s takovými lidmi žít a neustále se hlídat, abych neměl náhodou jiný názor, kterým bych mohl druhého rozčílit . . .
Nezdá se mi, že by tu někdo na někoho útočil. Nesouhlasit neznamená někoho napadat, to by žádná diskuse nemohla nikdy být.
leden 08, 2013 09:22
Iris, pěkný :-) : toulavej
každej začátek je těžkej, ale to uspokojení, když se něco povede, vid :-)
leden 08, 2013 09:31
Hanka G : Milene
Nevím, jak často čteš článečky na Kudlance ale zarazilo mne, že ti vadí, že Můra neuvedla zdroj Wikipedii, protože i v jiných příspěvcích se někdy čerpá z informací z internetu. Jsou to třeba články o různých výroří událostí osob, herců a tak. také právnické rady čerpají z internetu. O Hádánkách ani nemluvím. Nebo krásné články od Mii, krásné toulky a procházky. I tam se objeví informace z internetu. Jde o to, nám čtoucím připomenout událost, osobu nebo zajímavý objekt. A ten, kdo se zajímá více, si připomene a třeba dohledá podrobnosti. Já osobně si myslím, že připomenout zajímavá výročí je dibrý nápad a netřeba zahlcovat podrobnostmi a zdroji. Aasi víme, že Můra všechny letopočty nesype z rukávu ale mohla je třeba opsat z nějaké encyklopedie.
Už jsi na zdroj upozornila u prvního článku, tak jak říkám, kdo chce dohledá.
leden 08, 2013 09:37
toulavej, : Iris
hlavně debata na Kudlance je selanka proti wikipedii, na mne nebyli až tak zlí, ale vím od jiného wikipedisty a z wikidiskusí, že stačí napsat nesprávně slůvko a můžeš dostat pořádně za uši.Protože - ověřil sis to slůvko? Kde je odkaz na pravost toho slůvka ? Proč je nadpis takhle a text onakhle? Omylem jsem něco nesprávně editovala a reakce přišla okamžitě, sice ve vší slušnosti, ale natvrdo.
Já se tu jen tak nevytahuji,jen jsem chtěla naznačit, že sice Hančina reakce a hlavně ty následné mi přišly zbytečně prudké a nesmyslně útočné. Ale ten její první příspěvek mi úplně mimo nepřipadal. Protože jsem si představila, že kdyby někdo do svého příspěvku použil zrovna informace z mého, do Wikipedie pracně vypoceného miničlánečku (kontaktovala jsem doho hudebníka, vyptávala se na životopis, svolení k uveřejnění informací apod...), tak by mi to přišlo malinko líto.Ale jen malinko. smilies/wink.gif
A také Můřiny informace jsou jiné, takové obecně známější.
leden 08, 2013 10:26

Powered by Azrul's Jom Comment
busy