Odjakživa se lidé snažili něco své potomky naučit, předat jim své zkušenosti. Uskutečňovali to různými formami, mnohé cesty byly považovány za úplně univerzální a v určitém čase vychvalovány, a když lidé postoupili ve svém vědění dále, tak často část z toho původně dobrého, bylo naopak zatracováno a označeno za špatné.
Jak se v tom má dnešní rodič vyznat? Jak má vědět, co je pro jeho děti to správné? Nemluvě o tom, že z tolika stran na nás útočí obavy, aby jen to naše dítě bylo „normální", když slyšíme a vidíme kolem sebe tolik agrese, šikany, dysfunkcí, nezvladatelnosti, nesoustředěnosti, neklidu, neschopnosti se ovládat a panovačnosti, až tyranie u dětí...... A ani odborníci nám často neposkytují žádný univerzální a fungující model řešení!
Sami si to pak řešíme různě, většinou si o výchově něco přečteme, v míře, jak kdo uzná za vhodné a většinou dojdeme k obdobnému závěru: „Nenechám se znepokojovat žádnou vědou ani pavědou, stejně v každé knížce píší a doporučují úplně něco jiného, spolehnu se raději na svůj cit". A vypadá to jako fakt sympatický začátek! Jenomže, většina z nás vychází při výchově dětí ze svých osobních zkušeností v roli dítěte, kdy je různě napodobujeme, nebo naopak se snažíme dosáhnout úplného opaku, hlavně pokud nám to kdysi nevyhovovalo (např. u přísnosti výchovy). S novými, výše uvedenými problémy, sice žádnou velkou osobní zkušenost třeba nemáme, ale nějak se s tím u svých dětí případně poprat musíme, minimálně to alespoň přežít, tu jejich výchovu. A vesele pak, podobně, jako naši rodiče, dále dítě považujeme za skoro materiální objekt, nějaký námi stvořený a vyvíjející se skoro „klon", který si rodič, učitel atd. „přistřihne na míru", aby bylo schopné učení, výkonu a práce!!! Přitom si, když budeme chtít, úplně všichni moc dobře pamatujeme, jak nás to „zarovnávání do šablony" všechny, jako děti, štvalo a bolelo, jak jsme nutně nebyli na všechno úplně stejně šikovní a nadaní, jak nás to stresovalo, jak jsme byli občas smutní, že selháváme a zklamáváme, sebe i ostatní. A úplně zbytečně, pokud přistoupíme, aspoň teď, u svých dětí, konečně na to, že v přírodě je každý a všechno originál, jedinečný! Tak, a co s originály typu: naše dítě, neklidné dítě, LMD, nadané dítě, dys dítě, agresivní dítě atd. - to zkusíme společně a především postupně - rozlousknout příště. P.S. Tak si potomky doma znova prohlédněte a napište mi, prosím, jak jsou originální a úplně neopakovatelní :-))) Eva R.
|