O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

ŠMEJDI VERSUS SENIOŘI PDF Tisk E-mail
Pondělí, 23 květen 2016
I přes obrovskou medializaci fenoménu "šmejdů" senioři stále v hojné míře navštěvují předváděcí akce. Psycholožky Marie Vingárková a Romana Mazalová z Univerzity Palackého v Olomouci provedly výzkum s cílem zjistit, jak je to možné a proč senioři odolávají působení médií i preventivních programů kladoucích si za úkol je v tomto směru vzdělat a ochránit.

 

 

 

 

 

 

Méně akcí, stejně problémů

 

      Nechvalně známé předváděcí akce jsou pro seniory i přes četná preventivní a legislativní opatření stále velkým rizikem. Ačkoli se počet nahlášených předváděcích akcí snižuje, počet kontrolami zaznamenaných přestupků či trestných činů na nich spáchaných je srovnatelný s rokem 2014. Lze z toho vyvodit mimo jiné to, že reálně se počet těchto "výletů" pro seniory zřejmě drží stále na podobných číslech, jen určitá část z nich není nahlášena kontrolním orgánům.

 

 


Nakupovat nechtějí, ale ...

 

 

      Nejvýraznějším výstupem výzkumu, který se snažil zmapovat příčiny nepoučitelnosti seniorů, je potvrzení domněnky, že velký vliv na rozhodnutí seniorů o účasti na převáděcích akcích má jejich osamělost. Třemi nejčastěji udávanými důvody, proč se senioři rozhodli navštívit předváděcí akci, byl výlet (43 %), společnost vrstevníků (16 %) a seznámení s moderními technologiemi (10 %). Pouze 0,53 % seniorů uvedla, že si jela na akci něco koupit.

 

     Což je v ostrém kontrastu s tím, že 72 % seniorů někdy na předváděcí akci něco zakoupilo, přičemž hodnota tohoto zboží se u 83 % seniorů pohybovala v řádech tisíců až desetitisíců korun.

 

      Na otázku, zda jsou produkty zakoupené na akci užitečné a zda je používají, odpovědělo 61 % respondentů „ano“, ale stejní respondenti přitom uvedli, že tohoto svého nákupu litují. Je možné nákupu litovat a současně jej hodnotit jako užitečný? Spíše je pravděpodobné, že dochází k působení obranných mechanismů osobnosti, kdy pocit zklamání sebe sama, z toho, že se senioři nechali oklamat a že naše rozhodnutí je draze zaplaceno, je vykoupen alespoň „sladkými citrony“ v podobě dojmu, že si zakoupili kvalitní a moderní věc...

 

 

 


  

 

Předváděcí akce jako druh závislosti

 

      Druhou pozoruhodnou informací získanou z výzkumu je opětovné navštěvování předváděcích akcí, byť jsou senioři s jejich průběhem nespokojeni. Na otázku „Byl(a) jste s průběhem výletu vždy spokojen(a)?“ odpovědělo 54 % respondentů, že ne, přičemž průměrně respondenti navštívili 4,67 předváděcích akcí. Vyvstává tedy otázka, proč senioři akce navštěvují i přes svou nespokojenost? Při komunikaci se seniory na toto téma se opakovaně setkáváme s tvrzením, že již nikdy na žádnou akci nepojedou, a přesto jedou znovu.

 

      Z tohoto úhlu pohledu můžeme předváděcí akce vnímat jako určitý druh drogy, které se senioři neumí lehce zbavit. Vítězí u nich projevy, jako je silná touha a pocit puzení jet na předváděcí akci, zhoršené sebeovládaní, pokračování v návštěvách i přes nespokojenost, spadnutí do dluhových pastí, lhaní okolí. Podobně jako u jiných závislostí je proto vhodné identifikovat spouštěč návykového chování a najít cestu, jak tento řetězec zvyků a nefunkčních projevů změnit a přeformátovat. Jako nejvhodnější se zdá odstranit z dohledu veškeré stimuly, které vedou k touze navštívit předváděcí akci.

 

      Základní poučkou je – nečíst pozvánky na předváděcí akci, ihned je vyhodit. Pokud někdo zavolá s pozvánkou, odmítnout ho hned na začátku, říct jasné ne, nevymlouvat se.

 

 


Emoce otevírají peněženku

 

      Víme tedy, proč senioři na předváděcí akce jezdí, víme, že odolat jejich svodům je pro ně těžké. Chtějí jet na výlet, být se společností vrstevníků a seznámit se s moderními technologiemi. Stále ale zůstává otázka - jaké psychologické stimuly je přimějí si na těchto akcích něco (v nemalé hodnotě) koupit, když z domu odjíždí s odhodláním, že nic nekoupí?

 

     Domníváme se, že hlavní jádro problému tkví v tom, že v momentě rozhodnutí nic nekoupit jsou senioři v klidném racionálním stavu. Uvažují pragmaticky, logicky a jsou vnitřně přesvědčeni, že si na předváděcí akci nic nekoupí. Jenže jejich psychika není připravena na emocionální tlak, kterému jsou během prodeje vystaveni. Předváděcí akce trvá obvykle několik hodin, jsou na ní vystaveni silným emocím, strachu, stresu a jediné vykoupení z nepříjemné situace bývá zakoupení produktu.

 

     Jsou to tedy právě emoce, které způsobí snížené racionální uvažování a zapříčiní nákup.

 


 

 

Pro dTest zpracovaly

psycholožky PhDr. Romana Mazalová a Marie Vingárková

 

 

 

 

 

Komentáře (6)add feed
Určitě to je pravdivý, leč NEUVĚŘITELNÝ : NČ
Občas jsem pozvánku dostal, vždycky na nějaký hrnce. Ne, že bych si ji podle rady psycholožek nepřečetl, to naopak s velkým zájmem. A pak do koše.
květen 24, 2016 04:56
Šmejdi řádí dál, : Míša šíša
akorát už neprodávají hrnce a mají nové taktiky. Zrovna včera šla o tom reportáž v Reportérech ČT. Kdo by měl zájem, je ke shlédnutí zde: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/216452801240019/
květen 24, 2016 09:16
to jsme se toho dozvěděli : šídlo
ad osamělost - jezdí i senioři, kteří mají funkční rodinu, již pak oblažují zakoupenými zvěrstvy. A která za ně pak opakovaně řeší problémy.
Ad závislost - vůbec jsme se nedozvěděli, co tu závislost způsobuje, jen že nemají číst letáčky.
A důvody proč jezdí, že "Chtějí jet na výlet, být se společností vrstevníků" - existují i regulérní zájezdy a výlety, jsou i speciálně pro seniory. Proč nejedou na ně?
Nejsem sice psycholožka a neprováděla jsem výzkum, ale myslím si, že pravým důvodem přitažlivosti pro některé seniory jsou jejich osobnostní rysy, v kombinaci se stařeckými změnami psychiky. Tito lidé už nedokážou uvažovat racionálně. Proto rada nečíst letáčky je nanic, je to jako radit někomu nemít horečku.
květen 24, 2016 09:17
Už jsem : Lenka1
to tu psala. Podle mě je to kombinace hlouposti a chamtivosti, snahy mít něco "zadarmo". Moji rodiče, kterým táhne na 80 (mamince bylo necelých 78, když umřela), si nikdy nic nekoupili, ani na žádnou takovouhle debilní akci nejeli.

Kdo byl blbej jako mladej, je holt blbej i na starý kolena.

Nemyslím, si že stařecká demence je hlavní příčinou.

Nemluvě o tom, že tyhle praktiky se probírají v médiích už minimálně 15 let.
květen 24, 2016 09:34
Dřív : Milene
jsem ty důchodce nevědomý i litovala, ale vždyť už se o tom mluví tolik let, že snad není možné aby o tom, že jde o podvody neslyšeli. Asi vidina výletu zadarmo s nějakým dárkem je pořád a pořád láká. No, a když už tam jsou, tak je zmasírují a oni podlehnou.
Můj tatínek zase několikrát koupil strašně úžasný přístroj z televize. Jak tam všechno krásně krájí, mele, strouhá, hněte...... A znáte to, za 1 cenu dostanete 2. Tak jsem obdržela skvělé struhadlo, které už jsem vyhodila a pitomý mlýnek, který jsem použila 2x. Ale dal si říct a nestala se z toho mánie.
květen 24, 2016 09:58
... : deeres
Stále ale zůstává otázka - jaké psychologické stimuly je přimějí si na těchto akcích něco (v nemalé hodnotě) koupit, když z domu odjíždí s odhodláním, že nic nekoupí?

Už jsem to také psala, ti šmejdi jsou psychologicky školení a nějaká ta babča, když už tam jede, tak na ně nemá.
Mám skoro příbuznou, půdu plnou super věcí, které nikdy nepoužije a ta tam jezdila opravdu z kombinace: Dostanu oběd a pití zadarmo, odvezou mne tam, pokecám si, nic nekoupím a zase mne odvezou domů.
A když už se jí to podařilo,že nic nekoupila, tak jela domů stopem, protože jí z "Kotěhůlek" odmítli odvézt zpět.
květen 24, 2016 10:53
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]