O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

DOPISY - ZAMYŠLENÍ NAD CIVILIZACÍ PDF Tisk E-mail
Neděle, 18 květen 2008

Některé vaše komentáře, zvláště,objeví-li se u starších článků, se snažím vyzdvihnout, dát jako samostatný text, protože by byla škoda, aby odešly nepřečteny všemi do bílé mlhy archivu. Ten dnešní mi vskutku padl do noty. I mě tu s nepatrnými přestávkami buší do oken kapičky deště (včera i kroupy)... A - jak napíšu v extra článku - i já se vracím pomalu a jistě do dob, kdy se žilo přírodně :-)))

 

 

 

 

 

     Následující řádky se (abych vás uvedla do kontextu) vztahují k článku MYLNÉ PŘEDSTAVY, který byl tak trochu na téma "Dokážete vyhodit ty elektrický krámy do šrotu a žít šťastně se svým vyvoleným v chýši jako zbytek světa?" - případně na otázku, zda by mohl být absolutní mír na světě, zda by bylo možné, aby nikdo s nikým nebojoval, nezabíjelo se....

 

 

 

 

 

 

     "Pohled Krakonoše je dle mého mínění dán tím, že muži (lidé) si většinou bez elektřiny, techniky, technologií a celého toho našeho "pokroku" nedokáží představit život. Existuje mnoho literárních i filmových děl, kde si autoři kladou otázky nad případným světem bez námi potřebných energií, protože i když ony proslulé zdroje tu zatím jsou, neznamená to, že tu budou na věky.

 

 

      Mnohé, co se děje ve světě, napovídá, že boj o tyto zdroje není až tak vzdálený, jak si myslíme; ale nechci tu šířit poplašné zprávy. Jen se dívám, čtu, vnímám a přemýšlím. Všechny výše uvedené elektrické spotřebiče mám doma a bez všech se dá v případě potřeby žít. Pamatuji si, jak moje venkovská babička neměla nic z toho, prala na valše, potraviny sklízela na zahrádce, uskladňovala ve sklepě, maso si "zabila", takže bylo čerstvé a zdravé, to málo, co koupila, uměla dobře zpracovat. Např. přepuštěné máslo vydrží dlouho i bez ledničky (Indové tomu říkají ghí) a je velmi dobré. Proč to říkám? Protože si myslím, že spousta věcí půjde, "když to jinak nepůjde", asi tak.

 

     A možná ty ženy Východu o naši techniku vážně nestojí. Když jsem si dnes ráno oblékala geniální indický oděv, sestávající z cca 6metrů látky, který stačí šikovně namotat, právě jsem na určitou bezvýchodnost naší civilizace myslela. Jak jednoduše by se dalo žít, neplýtvat zdroji, svou energii věnovat právě tomu, abychom byli jeden celek, jak by bylo vše snadné, kdybychom trochu té východní filozofie přijali. Možná bychom získali alespoň jednu maličkou pomoc na své cestě životem. Nechtít více, než mohu a přijímat i na první pohled bezvýznamné maličkosti jako dar.

 

     A tak tu sedím s kávou vyrobenou v elektrickém kávovaru, svítí mi žárovka a cvakám na klávesnici elektřinou poháněného prostředníka styku se světem. Venku ale tak krásně prší, půda dostane dostatek vláhy a mohlo by se urodit hodně obilí a rýže, takže by nemusel být hlad. Hudba kapek padajících na mé okno je krásná, vím, že spousta lidí okna nemá. Snažím se ale žít alespoň v rámci možností ekologicky a úsporně. Nejhorší je, že všichni máme málo času a ten nás nutí používat předražené technologie a suroviny, abychom stíhali vydělávat více prostředků, které spotřebuje systém, ve kterém pouze někteří mají dostatek všeho a především času.

 

     Ta hra mě občas nebaví, ale snažím se tak nějak východně věřit, že je to asi můj úděl, být ten dobrý zdroj a že to je momentálně má cesta. A tak, když se mám západně, tak nezaslouženě dobře, dokážu to přijímat s pokorou, myslet na svět kolem sebe a snažit se být hodná. Píšu snažit, protože člověk zlo působí i nevědomky, stačí někdy špatně formulovaná informace. Je to takový rozpolcený postoj, že? Myslím ale, že milióny lidí to cítí podobně. Někteří o tom mluví a píšou, někteří se tím živí a někteří tak i žijí; svět je ve stavu, kdy bude nutno změnit přístup každého z nás - k planetě, na které se nachází. A změnit své chováni k sobě navzájem, pokud tu máme nějak existovat.

 

     Proto mě zde někdy řešená témata "ženy/muži" nebaví, je to stále stejné a přitom tak jednoduché. Muž by měl být spolehlivá opora ženy ve všem, co přinese život a ona by mu měla oplácet stejným. Ta láska by měla být tak nějak univerzální, nesobecká a projevující se chováním k celému prostředí.To ostatní jsou jen kejkle doby, aby bylo možné živit se tiském nesmyslných plátků, dělat lidem psychologa a pod.

 

     A - nebo si jen říct, že vše je jen mája, že je třeba se snažit dosáhnout osvícení a nic neřešit.

 

     Nyní bych tu mohla chrlit další informace, které by byly pouze jednostranné a opět bych mohla svmi slovy způsobit zlý pocit některému z čtenářů. Tak slavnostně slibuji, že když už jsem se po ránu vypovídala, vypila kafe,dojela mi pračka a půjdu pustit sušičku (!), omezím další tok svých slov, všem vám napíšu, že jsme jeden a půjdu po svém.

 

     Má kočka toho má už také dost, stojí mi na židli, tlapkami mi buší do zad a dožaduje se hlasitě hraní. A má pravdu, v tuto chvíli je to nejlepší, co mohu udělat, mějte se tu krásně ...

 

 

KITI

 

 

 

Komentáře (25)add feed
Nojo, no Kiti, : Krakonoš
krásně's to napsala. "Snažím se ale žít alespoň v rámci možností ekologicky a úsporně." Pjekný. Jenže pak se přiznáš k sušičce! Kristovanoho, co je na tom ekologickýho? Znám dost chlapů, co se snažej žít úsporně, co nejmíň energií, co nejmíň odpadu - zcela vědomě, dobrovolně. Mají jedno společný - měli nebo mají obrovskej problém sehnat partnerku, když už sehnali, nadšení jí často nevydrželo a po pár letech a vystřízlivění z mladickýho radikalismu prchla. Obráceně to prakticky neznám. Troufám si proto tvrdit, že západní člověk není ve velký většině schopnej vzdát se dobrovolně zbytnejch technickejch vymožeností a spotřeby, jedinci, který toho schopný jsou, tvořej dost exotickou minoritu. Zastoupení mužů v týhle minoritě velmi výrazně převažuje. Ale nemusí nás to trápit - až to bude nutný nedobrovolně a pro všechny, protože ty zdroje dojdou, najednou to půjde. A pak asi přijde i ta nirvána smilies/grin.gif smilies/grin.gif
Tak snad jsem tě moc nerozhodil, však jsme jeden a s tím já souhlasím. Hezkou neděli.
květen 18, 2008 14:32
to je všechno krásný... ale: : ivanka
pak čteme o tom, jak daleko od nás umírají desítky tisíc dětí do pěti let - a jedn proto, že se politici nedohodnou... Četla jsem jeden komentář:

"Demokracie je slabá a zranitelná v jednání s diktátory. Jak dlouho nechají demokratické státy barmské lidi bez pomoci, která je připravena a čeká? Na co čekáte, Američané a ostatní silní? Stáváte se spoluviníky hladomoru. Zejména tehdy, když mocný ochránce Barmy - Čína - byla sama postižena zemětřesením a svět jí pomáhá, nedá se jednat a zasáhnout proti vůli nažehlených barmských generálů?
Jenže - Proti iráckému diktátorovi, který se choval ke svému lidu stejně, USA zasáhly. A kdejaký póvl je za to dodnes kritizuje. Tady potom je vidět, jak to dopadá, když se takoví diktátoři nechají "na pokoji"...
Ale - bohužel - většina "lidí dobré vůle" nad tímhle zavře oči, raději si pustějí fotbal nebo nějaký ten seriálek, a na něco podobného, co je tak neskutečně daleko od nás se přestane myslet.
Tam je ta východní filozofie, tam je skutečný východní život... to nejsou jen vonné tyčinky, nádherná sárí a knížky mudrosloví.

květen 18, 2008 16:33
Hezky jsi slova nakladla.... : opas
... jenže kdybys byla někde v Africe a tento svět viděla na satelitní televizi bohatšího souseda poháněné agregátem, snažila by ses do toho světa dostat. Teprve když člověk všechno má, tak ví, bez čeho se dá obejít. Kdo to nemá, ten to neví a proto o to usiluje.
Všimni si, kolik lidí se snaží vydělat miliony a někteří jsou schopní zakroutit někomu krkem kvůli pár tisícovkám.
Přitom teprve když ty miliony vyděláš, tak zjistíš, jestli je potřebuješ nebo ne.

Neber to osobně, ale někomu, kdo žije ze dne na den a chce aspoň ledničku, říkat "bez toho se dá žít, já ji mám a až takový zázrak to není" je podle mě poněkud falešné.

květen 18, 2008 17:32
Moc mi nedochazi, : Cesky
proc bych se kruci mela citit provinile, ze jsem se narodila nebo ze ziju tam, kde se to stalo... tedy ze mam mycku nadobi, pracku, lednici, susicku (i kdyz tu nepouzivam), vsechny mozny i nekdy hodne nemozny elektricky pomocniky a hracky... ???
Ale je pravda, ze kdyz jsme tu nemeli elektrinu asi dva dny, tak mi chybel akorat tak led z mrazaku - a bez toho se da zit. Jinak lednice by mi asi chybela nejvic, kdyby doslo k permanentni bezelektricky situaci, hlavne proto, ze to mam moooc daleko na nakup. Varim na propanovy bomby, topim - a muzu i varit, kdyz bych musela - kamnama na drivi, barak se da uchladit i bez elektriny, na to staci voda.
A tak dokud tu elektrinu mame, raduju se z tech mych el. hejblatek, pouzivam PC misto psaciho stroje, svitim zarovkama misto svickama, koukam na TV a DVD, varim v mikrovlnce, peru v pracce, koupu se v teple vode ohrate elektrinou - a necejtim se kvuli tomu nijak provinile. Nevim, proc bych mela... smilies/cool.gif
květen 19, 2008 06:19
...a jeste neco... : Cesky
Jsou tu cely komunity, hlavne v Pensylvanii, rikaji si Aimish a ziji programove bez jakychkoli modernich vymozenosti. Takze pokud se snad nekdo cejti blbe, ze ma treba tu pracku a jiny ji nemaji, tak lidicky prilette a dejte se k Aimish, tam se vam ulevi pri velkym pradle v potoce, kazdodennimu zatapeni ve 4 rano v peci a celodennim kolotoci jenom kolem uklidu baraku, vareni a prani. Na nic jinyho totiz nezbejva cas, bez tech nasich el. pomocniku.
květen 19, 2008 06:23
Ivanko, ...kdejaký póvl je za to dodnes kritizuje... Patřím k tomu póvlu!!!!! : NČ
USA tam neokupujou a nezavraždily Saddáma kvůli ubohejm "utlačovanejm Iráčanum". Ti jsou jim zcela prde*e, jako všichni ostatní "utlačovaní" na celym světě.
A hlavně bych chtěl podotknout: Byl tam relativní pořádek. Neporovnatelnej se současnym bordelem. Ono to totiž nejde, zavádět tzv. demokracii a samovládu tam, kde panuje středověk. Ti lidé diktaturu potřebují! Nejsou schopni si sami jinak udržet aspoň jakýstakýs pořádek. Takže teď tam mají diktaturu vojenskou, americkou, byť dost neschopnou, tak aspoň nějakou, a celej svět včetně drtivý většiny iráčanů se děsí okamžiku, až americký vojska vypadnou a nechaj celou zemi napospas loupeživejm hordám.
(Sám osobně si ale myslim, že hned tak neodejdou. Okupujou kvůli ropě, a tu budou potřebovat, dokud jim ji nevycucaj. Ale pak - Bůh buď iráčanum milostivej!).
Tohle je teda má odpověď tobě, Ivanko. I když pochybuju, že tě názor póvlu bude zajímat.
květen 19, 2008 06:39
Asi mé mylné představy: : KITI
1) Nečekala jsem,že vcelku mírný komentář předhozený na pospas kudlankám formou článku (bohužel i se spoustou pravopisných chyb,za které se omlouvám,ale rychlé prsty na klávesnici a multiplex mých činností nedají jinak) může působit jinak,než bylo myšleno,ale "vo tom to právě je", každý vidíme to své. Tak ještě něco přihodím, ať si pochutnáte.

2)Lednička je myslím poslední zařízení, po kterém budou prahnout lidé, kteří tam nemají co dát bez energií schopných toto zařízení provozovat. Nevím, jak dopadl nápad pana Gatese na dodávky notebooků s klikou do rozvojových zemí.Dlouho se o tom nepsalo, asi ani tento technický výdobytek nebyl to pravé ořechové. V té technice to není. Je to v těch, co potřebují bídu lidí kolem sebe použít k vlastním cílům a zde nemá smysl specifikovat, kdo s kým a proti komu hraje své velké hry. Selekcí informací podávaných lidem se dá dosáhnout mnohé, známe to všichni. A zde musím bohužel potvrdit názor,že v některých zemích je diktatura nutná. Sama mám osobně strach z toho, že po vládě tvrdé ruky volají i někteří naši lidí. Vše je tak snadno zneužitelné, proč si ale vizualizovat něco, co zatím není a co člověk nechce. Raději si nyní užívejme toho, co je, dokud to je.

3)Východní filozofie není v tyčkách,je v každodenním přístupu k životu, ale pokud bude ego na prvním místě, nemá smysl polemizovat. Svůj příspěvek jsem psala v obyčejném bavlněném charitativním sárí, kdy výtěžek z těchto akcí putuje na určené účely do Indie a kdy vidíme fotografie z akcí, které byly uhrazeny z námi vybraných peněz,určitě nestrkáme prostředky nějaké pofiderní organizaci,která je prohospodaří ve vlastní režii. A pokud za 5 bavlněných sárí lze zaplatit celodenní návštěvu lékaře ve vesnici, kde není žádná zdravotní péče, myslím, že je to v pořádku. Není to mnoho a není to vše, co lze, ale každá maličkost má svůj význam, i kdyby nyní jen jako informace.

4)Aimishové jsou trochu kuriozita, něco málo jsem si o nich přečetla a není to má parketa, to raději Indiáni nebo hipíci, když už. Vzpomněla jsem si na starý a dobrý klip, kdy si z Aimish střílí v jednom klipu Al Yankovic:
http://www.youtube.com/watch?v=5ecEF0nNNoM&feature=related
tak si ho pěkně užijte :-)

5) Každý si žijme, jak umíme, já si vážím možností, které mi civilizace dala, ale nezapomínám na to, že je to výdobytek posledních pár let a že není vůbec jisté, jak dlouho je budeme mít k dispozici a za jakou cenu. Svůj život někde v horách, kde budu brát vodu z potůčku a živit se tím, co vypěstuji, si umím představit. Určitě bych dokázala vyrábět některé věci běžného použití, které bych pak na trhu směnila za jiné nezbytné produkty. A pokud bych stihla při pletení košíků občas vzhlédnout od práce do tváří dětí nadšených mými příběhy, které se mi v hlavě rodí při každé monotónní činnosti, byla bych možná i tak nějak prostě a nekomplikovaně šťastná. Večer bychom si promitivními hudebními nástroji vytvořili trochu té kultury a pak by se lidé odebrali do svých příbytků, kde by neřešili, s kým se náčelník včera vyspal, zda není na čase ho sesadit a jestli ta bába, co má stádo největších koz, nemá bát znárodněna. Průšvih by byla zdravotní péče, ale pokud se zamyslím nad plánovanými změnami, které nás čekají, možná se časem mimo bylinek začnu léčit i zaříkáváním, člověk nikdy neví. Beru to tak, že každá doba a situace přináší úkoly, které na své cestě musíme řešit. Ale na každou hru musí být minimálně 2, takže je třeba zvažovat, zda člověk vstoupí do každé hry, která mu je předhozena. Tím jsem se ale dostala do jiných vod, než byl původní učel komentáře. Berme to jako v Matrixu: " já vím, že ten steak ve skutečnosti nejím, ale je tak dobrý" (nebo tak nějak).

Tím končím,musím jít momentálně hrát hru na pohánění kol světové ekonomiky (nevím, proč mi právě vytanula na mysli kniha Globalizovaná žena). Nasazuji si tedy svou čepici klauna, cinkám rolničkami a vydávám se na blátivou cestu plnou nejapných zbytečností. Mějte se každý ve své vlastní realitě krásně...
květen 19, 2008 08:19
KITI, KITI, super... : d@niela
zcela s tebou souhlasím a jdu tedy teď hledat ty chyby, co jsem přehlédla - au au
Mj. mám na tebe e-mail? Jestli ne, ozvi se, chtěla bych ti toho říct víc...
květen 19, 2008 10:01
no a pak jsou tady lidi jako já : alena puntíkovaná
který volně v přírodě rozhodně žít nemůžou. Kdybych se měla živit prací svých rukou, tak nejenže bych nebyla obézní, ale poměrně rychle bych chcípla hlady. Nemluvě už o všelijaké havěti, která v tý přírodě žije taky - a dýl než já, mám na mysli pavouky, můry, brabence, různé housenky, hmys vůbec, hady a podobně. Ulovit bych taky nic nedokázala - to zvíře by na mě zcela určitě čumělo a já bych se s ním nakonec začla mazlit - pokud by ovšem to zvíře nakonec neulovilo mě - což by mu nedalo zas až tolik práce. Proto - ať žije civilizace!!!!
květen 19, 2008 14:54
hmyz : alena puntíkovaná
nevím, kam jsem to koukala
květen 19, 2008 14:54
Nejak si nestojim za slovem...ale... : Alena P-H
Amish jsou velmi zajimava komunita a i kdyz ja osobne by jsem nedokazala zit jejich zivotnim stylem, hlavne kvuli memu ne-krestanskemu zalozeni(ale i me pohodlnost a tihnuti k lehcimu zivotu), musim jim priznat, ze jsou doopravdy "cool".
Jejich deti maji v 16 pravo zit "svetskym" zivotem a pak se sami rozhodnout, zda i oni chteji pokracovat jako amish nebo ne. To je IMHO atop rodicovskeho vztahu k decku - dat mu slobodnou volbu bez premlouvani.
Nedavno, tedy relativne(2006), jeden magor zastrelil nekolik amish skolacek a nakonec sebe. A Amish reakce? Neproklinali ani jeho, ani jeho rodice, ale vyslovili slova odpusteni a podpory jeho rodine. Jak se asi citi matka jejiz syn vykonal tak krvavy akt? Jestli se nekdo zajima, je o tom nadherna kniha "Amish Grace"(Donald B. Kraybill).
Na prvni pohled Amishove vypadaji divne - ale jestli se na jejich zasady podivate zblizka - ziji tezkym ale plnym zivotem.
PS: A delaji fantasticky nabytek, kvalita a krasa. smilies/smiley.gif
květen 19, 2008 19:47
Kiti, : Cesky
jo, vidis to dobre, souhlas! Ta moje reakce byla spis na Ivanku, prislo mi to jeji nadavani na ten nas "nezajem" o problemy chudsi castni sveta dooost prehnany. Ale! K vyssimu stupni du(se)chovniho uvedomneni se clovek dostane, at zije, kde zije - tedy pokud si da tu namahu. To prece nezalezi vubec na tom, jestli ziju v chysi o hrstce ryze denne (i kdyz teda hladovka zazracne podporuje mozkovou cinnost) nebo v domku se vsemi vymozenostmi.
Dneska uz vim, ze se dokazu vzdat vseho, co vlastnim. Jsem si tim jista, pac uz jsem to jednou udelala. Ale na druhou stranu se z toho vseho tesim, pokud to mam. A diky slepicim a zahradce vim, ze s troskou prace jidlo neni problem - ted nemyslim ten nesmyslnej kolotoc 2, 3 zamestnani = vydelat vic a mit vic... ne. To je prave ten bic "{moderni) doby, kterej se nas snazi honit tak rychle, abychom nemeli cas premejslet nad dulezitejsima vecma!

Jo, a zdravotni pece by nebyla problem, proste bysme se vratili k bylinkam nasich babicek, ty fungujou dobre - pokud se tedy nejedna o neco proti prirode, jako napr. narozeni poskozenych deti, atd. Tam holt bylinky nefungujou a byl by to prirodni a ne lidskej vyber kdo prezije a kdo ne. Taky by kolem asi nesvisteli energii prekypujici 90satnici jako dneska, ale to je v poradku, aspon by pak meli cas a trpelivost treba na to povidani pribehu detem...
...toz tak, pridavam se s NCatkem k nejapnymu povlu a jdu nakrmit slepicky driv, nez mi zdrazej diky "Svaty valce v Iraku" kukurici tak, ze budu muset nasazet brambory a mile slepicky preucit z kukurice na brambory.
PS: Alenko, to prave bude ta situace, kdy ocenis hodnyho muzskyho, kterej tu selmu divokou majzne sutrem po palici driv, nez te to zvire sezere - a pak si udelate jeste bezva lisku na cesneku smilies/cheesy.gif
květen 19, 2008 20:50
no na lišku jsem moc velká : alena puntíkovaná
ale až padne civilizace, tutově se sem vrátěj medvědi a vlci - a ty bych už nezvládla smilies/cheesy.gif
květen 20, 2008 08:07
Aleno P - H, já si vůbec nemyslím, že Amiši, Menonité a jiní podivíni jsou COOL, naopak, jsou ÚPLNĚ MIMO. : toulavej
Jsou věřící, křesťané a dbají tradic a věří, že co bůh udělal, dobře udělal. A bůh dal lidem svobodnou vůli a ROZUM. Neřekl jim, že ho nemají používat. A tak, když lidé vymysleli ruchadlo a potom traktor a kombajn, NENÍ to proti bohu, proti přírodě. Proč žít ve středověku a dřít se ručně na poli, když jsme vymysleli stroje. To nedělá rozumný člověk, tak se chová hlupák, kterému se myšlení zastavilo před 300 lety. V tom chování není nic čistého, ale jenom pošetilost. Dřít se zbytečně, nemůže nikoho naplnit plným životem, když by život mohl žít jinak. A ušetřený čas a energii může využít pro obohacení svého těla i duše, pro svůj větší rozhled, rozvoj. Chránit se před neřestí a lákadly dnešní doby tím, že se před okolím uzavřu, to dělají dnes islamisté – ale MARNĚ. Tudy cesta nevede.
květen 20, 2008 13:58
Jo. : Krakonoš
Ušetřit čas, to je, voč v jednadvacátym století běží nejvíc. Abysme mohli v ušetřeným čase vydělávat peňouze na všeliký možný a nemožný pojistky, notáře, advokáty, poplatky za kanára v kleci, daň z uprdnutí atakdál atakdál, všechny ty prachy, vo který si říká stále modernější a stále nenažranější stát. (Mimochodem stát, kterej není schopnej mi poskytnout za to, co do něj cpu, ani základní sužbu: Kompletní zpřístupnění právních předpisů v jejich aktuálním a úplným znění. Zákon jsem povinnej znát, ale když se jím chcí řídit, musím za jeho přečtení napřed zaplatit - bohajeho!) Hochu, nevěř ani na chvilku, že má moderní člověk víc volnýho času než ten před 300 lety. Má mnohem víc pohodlí - to jo, jeho tělo už neví, co to je námaha, a chce-li to poznat, musí mu poskytnout jeho páníček lekci dřiny ve fitku - opět za prachy. Takže není úplně vyloučený, že Amiši právě ten rozum používaj smilies/smiley.gif, zvlášť, jestli se jim daří svým životem aspoň částečně nějak vyvázat z toho finančního matrixu (o tom teda nemám informace).
květen 20, 2008 14:53
Krakonoši, JAK jednotlivý člověk využije tu možnost volného času, záleží JENOM NA NĚM. : toulavej
Moderní doba tě nenutí vydělávat hromadu peněz, hnát se za majetkem, obklopovat se věcmi, řídit se reklamou. Je to jen na tobě, jestli to děláš, jestli to chceš. Moderní doba ti dává veliký prostor pro tvé aktivity, velké možnosti. Záleží na tobě, jestli je chceš využít. Taky možná že polovina jich nevyužívá, bez ohledu jestli jsou bohatí nebo chudí. Když všechnu techniku, která mně usnadňuje práci, zprostředkovává informace ( třeba jaký bude zítra počasí, nebo jak se vede rodině za oceánem ) nechci, NEMUSÍM ji doma mít a využívat. Když mě „osvobozuje“ praní na valše, nikdo mně nebrání tak prát. Ale rozhodně tím nejsem svobodnější člověk. Když mně někdo říká, že prát na valše je pro mě lepší, než si pořídit pračku, tak LŽE. Jen se bojí, abych si nezvykl i na jiné vymoženosti. Nevěří mně, chrání mě před nástrahami světa, abych jim nepodlehl. Tudy cesta nevede do ráje . . . Že volný čas nevyužiješ na vzdělávání, rozjímání, poznávání, ale na tv seriály nebo hospodu, je jenom na tobě.
květen 20, 2008 16:25
Toulavej... : Cesky
...a co takhle rozjimat v hospode? smilies/cheesy.gif smilies/cheesy.gif smilies/cheesy.gif
květen 20, 2008 20:13
... : Alena P-H
Ale to je prece samozrejme, ze tahle cesta neni pro kazdeho a ne kazdy ji musi obdivovat. Jak jsem uz spomenula – neni to ani ma cesta. Pro mne osobne je pritazliva myslenka vzdaleni od civilizace, zivot nekde v drevene chaloupce, bez TV a treba i bez elektriny. Ale vim, ze kvuliva nasi pohodlnosti je to tak idea na dovolenou na dva-tri tydny.
Stejne se mi ale mnoho z Amish postoje k zivotu libi. Treba to, ze nikoho nepresvedcuji, nestoji na rohu a nerozdavaji listecky o spravnosti jejich cesty, nedsti siru a ohen pekelny na ty, co veri ci neveri v neco jine.
Respektuji tvuj nazor a musim souhlasit, ze tudy cesta nevede. Neni to cesta pro vsechny, ale zjevne je to cesta pro ne a protoze jim vyhovuje a je pro ne smysluplna – pak ja verim, ze je logicka – i kdyz jen pro cast lidi, kteri jsou Amishi.

květen 21, 2008 03:13
Je docela srandovní odsuzovat moderní vymoženosti : wendy
a bušit do klávesnice u kompu...ne, zpátky na větve se nevrátíme, to už narně zkoušel zavést J.J. Rousseau. Napsal ale i krásné verše, aspoň kousíček dám:
"Osud nám nevrátí, co kdysi vzal,
vrací je vzpomínky, bolest a žal.
Ber vše co ti život dal:
radost, lásku i tu bolest."

Bojím se okamžiku případného návratu na stromy bez praček a DVD, ne kvuli pohodlí a zábavě, ale protože to by bylo po 3WW...pořáde se nám něco nelíbí, ale většinu problémů, které s civilizací muáme, si přece způsobujeme sami a zbytečně.
květen 21, 2008 07:41
já se s asi Amiši několikrát v Americe potkal : toulavej
Když to bylo prvně v Montáně, vážně jsem si myslel, že to jsou nějací herci a někde poblíž se natáčí historickej film. Nikdy předtím jsem o ničem takovým, že existuje i dnes, neslyšel. Ale když vyšli celá rodina na výšlap do hor a ty ženský šli v těch dlouhých šatech, pochopil jsem, že herci to nebudou . . . Z toho jejich naprosto nepraktickýho oblečení i bot jsem se celej den nemohl vzpamatovat, že v Americe může někdo takhle vůbec chodit. Hned mě napadla nějaká sekta že to bude.

pro Alenu P-H chci dodat, že ten způsob života možná vyhovuje chlapům, kteří tam mají absolutní moc nad ženami. Ženy nemají žádný přístup k informacím, žádné vzdělání, žádný kontakt s okolím. Ten zajišťují jen muži. Po důkladném vymývání mozku, že žije na šťastném ostrůvku kolem je peklo a satan, není dobrovolné rozhodnutí, že zůstanu na tom ostrůvku.
květen 21, 2008 09:00
Jo, svobodnej jsi, dokud jsi bez rodiny. : Krakonoš
To můžeš spát klidně pod mostem, nekoupit si jedinej krám, nemít hypotéku, dokonce ani daně a pojištění platit nemusíš. To ale taky není cesta pro každýho smilies/cheesy.gif Toulavej, nic ve zlým, ale pořiď si ženu a děti a za deset let si přečti svůj krásnej teoretickej výplod o svobodě jednotlivce v moderní společnosti. Taky jsem takhle "za mlada" uvažoval...
květen 21, 2008 11:20
Jenom kratoucky dodatek: : Alena P-H
Ja ziju v CA ale jezdime na dovolene do oblasti s Amishi. Mne jejich obleceni neprovokuje, jenom mi prijde nepohodlne. Ale to same si mysli muj muz o zenskejch botickach a ma pravdu - i kdyz ja je stejne budu nosit a nicit si nohy na vysokych opatcich se spickou.
A vzdelani maji chlapci i divky to same, koedukovane. Dokonce jsou jejich skoly hodnocene na lepsi urovni nez statni skoly.
Ale mas pravdu, chlapi jsou hlavou rodiny, tak nejak to byvavalo za starych casu i u nas.
Ale nema to smysl se prit kdo ma pravdu, proste na to hledime jinak. Je zajimave, aspon pro mne, cist nazory jinych lidi, a mozna se podivat na veci i jinyma ocima nez prave svyma.
Jestli se nekdy dostanes ke knize "Amish Grace" a budes mit chvilku casu a chuti, koukni se dovnitr. Je to fakt zajimave.

květen 22, 2008 00:06
Aleno P-H, to je ok. Já beru informace z filmů a různých textů, osobní zkušenost nemám. : toulavej
Pravda bývá někde uprostřed, né všechny informace, co člověk dostane, musí odpovídat pravdě. Ne jenom náš způsob života je ten jediný správný. Každý ať si žije jak umí, jak mu to vyhovuje. Když to není na úkor jiných, je to ok.
květen 22, 2008 08:20
já bych řekla, že mezi islamistžy a amishi je dost rozdíl. : alena puntíkovaná
Amishové žijí pravda v sedmnáctém století - ale pro ně to představuje jistotu. Pokud chtějí tento životř opustit, mohou a nic se jim nestasne. Ale H L A V N Ě !!!! Nenutí nikoho, aby tímto životem žil a aby věřil v to, co oni. Nikam se nerozšiřují, nemají pocit, že musí vyhubit každého, kdo není stejného njáhledu jako oni - NE TAK ISLAMISTÉ - což ostatně víme všichni a denně se o tom přesvědčujeme. Amishové mají plné právo žít tak jak chtějí a věřit tomu, čemu chtějí, ale nemají právo nutit jiné lidi k témuž - což oni v žádném případě nedělají.
květen 22, 2008 19:45
puntíkovaná, máš pravdu, jen s tím nucením jiných lidí je to podle mě tak, že oni nutí SVOJE lidi žít : toulavej
podle jejich zvyků. Když nemají dostatečné informace o světě kolem nich, nemohou se lidé žijící v jejich společenství DOBROVOLNĚ rozhodnout, jestli tak chtějí i nadále žít. NESMÍ používat elektřinu, tak nemají ani rádio. NESMÍ telefonovat, jenom v nejnutnějším případě z budky. Tak si nemohou předávat dostatečně informace. Je lehké ovládat mysl lidí bez dostatečného přehledu o světě kolem nich, bez srovnání jak žijí jiní a PROČ tak žijí.
květen 23, 2008 13:56
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]