O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

Syndicate


LAPAČE SNŮ PDF Tisk E-mail
Čtvrtek, 26 září 2024
Přejít na obsah
LAPAČE SNŮ
Strana 2
Dostala jsem od jedné přítelkyně krásný dárek - nádherný lapač snů. Velký bambusový kruh, vyzdobený překrásnou macramé krajkou, z něhož na spodním okraji splývá závoj z korálků a peříček. Určitě víte, o čem píšu, možná nějaký máte také doma, nebo jste i vy ho někomu milému věnovali. Já vím, je to v současné době jen mizivá ochrana, ale dost možná pomáhá už tím, že při pohledu na něj si vzpomenete na onoho dárce, který vám chtěl udělat radost. A teď něco víc o původu těchto krásných ozdob našich ložnic…

 


 

Ochranné symboly a fetiše jsou součástí mnoha amerických domorodých národů. Jedním z nich je lapač snů, velmi starý a mocný předmět, který má funkci amuletu. Indiáni je volně zavěšují do místnosti nebo přímo za hlavu spícího. Slouží svému majiteli k tomu, aby odháněl a ničil zlé sny, a tudíž mu dopřál klidný spánek.

 

Pavučina, vpletená do kruhové obruče společně s korálky či mušlemi, má zachytit zlý sen a první sluneční paprsky jej ráno nadobro zničí. Pavučinová síť je na obruč upevněna osmi body (jako je osm pavoučích nohou). Peříčka, která jsou součástí talismanu, mají pomocí dobrým snům lehce sklouznout a projít skrze lapač zpět do duše spícího.

 

Původ tohoto ochranného symbolu náleží do kultury kmene Chippewa a Sioux. Domorodí Američané považovali své sny za jakousi energii, která vyzařuje z člověka během spánku. Energie měla vytvářet vize chápané jako dobré a zlé sny, a ty měly mít přímý vliv na jeho další život.

 

Podle národa Chippewa žila kdysi bohyně a ochránkyně Asibikaashi (Pavoučí žena), jež se starala o veškerý svůj lid. Byla zběhlá v umění kouzel, a tak utkala sítě, jež navlékla na obruče z vrbového proutí, a pověsila je nad dětské postýlky, aby zachytávaly vše zlé. Když se národ rozprchnul do čtyř světových koutů, prosila matky a babičky svého kmene, aby v jejím díle pokračovaly. Kruhová sít symbolizovala sluneční kotouč, který každý den putuje po obloze a jehož svit Asibikaashi chytala do svých sítí. Zlé sny, které se zamotají do jejího přediva, s prvními slunečními paprsky umírají.

 

Vůdce kmene Sioux jednoho dne vylezl na vrchol hory a tam se mu dostalo vidění od Iktomiho, jež se mu zjevil v podobě velkého pavouka. A ten mu vyprávěl mu o koloběhu lidského života a o tom, jak lidská rozhodnutí ovlivňují je samotné i svět kolem nich. Pavouk vzal prut z vrby a opletl jej sítí do tvaru kruhu, ukázal mu na něm koloběh lidského života od narození až po smrt. Podal mu jej a ujistil ho, že jej může použít k zachycení zlých snů, které člověka trápí a ovlivňují jeho životní kroky. Řekl, že síť umožní průchod jen snům dobrým, které budou směřovat lidské kroky správným směrem. I když se legendy poněkud liší, obě poukazují na závažnost snové energie.

 

Výrobu lapačů posléze přejaly i jiné kmeny, a nakonec i Západní svět. Lapače snů se staly jedním z nejdůležitějších artiklů v obchodu s domorodými obyvateli Severní Ameriky a největší oblibu zažily v 60. a 70. letech 20. století.

 



 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]