Dnes bych vám ráda nabídla ke čtení jednu zajímavost, o
které nejspíš všichni (mimo těch, kterých se to týká pracovně) nic nevíme. Týká
se železnice – jestlipak víte, jak vznikl rozchod kolejí? Jako normální rozchod se
označuje rozchod 1435 mm, používaný zejména na železničních tratích ve
střední a západní Evropě, Severní Americe, Severní Africe, v Novém Jižním
Walesu, v Japonsku pro tratě Šikansen, na Blízkém Východě,
v Austrálii a v Číně. Ta slíbená zajímavost se týká několika
následujících otázek:
- Proč je rozchod zrovna
tolik?
No protože tak se stavěli
železnice v Anglii, a poté železnice v USA stavěli emigranti z Anglie.
- Proč to Angličani stavěli
zrovna tak?
Protože první železnice
byly postaveny lidmi, kteří předtím stavěli tramvajové tratě, a ty měly takový
rozchod.
- A proč ti použili takový
rozchod?
Protože lidé, kteří
stavěli tramvajové vozy, na to použili stejné nástroje jako při stavbě kočárů,
které měly takový rozestup kol.
- Fajn! A proč teda měly
kočáry zrovna takový divný rozestup kol?
No protože kdyby zkusili
udělat kočár s jiným rozestupem, tak by se kola na starých silnicích v Anglii
mohla snadno ulomit, protože na nich byly vyjeté koleje zrovna toho rozestupu.
- A kdo postavil ty staré
silnice s kolejemi?
První dlouhé silnice v
Evropě (a Anglii) postavili v Římském impériu pro legionáře. Od té doby se
používají.
Původní koleje, které
každý respektuje ze strachu ze zničení kočárů, byly vyjety římskými válečnými
vozy. Od doby, kdy byly vozy stavěny pro Římské impérium, měly všechny podobný
rozestup kol.
Tak jsme se konečně dobrali
k odpovědi na původní otázku: Rozchod kolejí železnic v USA je odvozen z
původní specifikace válečných vozů Římského impéria. Byrokracie a specifikace
jsou nesmrtelné…
Budete-li někdy studovat
nějakou specifikaci a divit se, co to tam je za „koňský zadek“ (what horse's rear end came up with it),
můžete tím trefit hřebík na hlavičku - protože válečné vozy Římského impéria
byly široké tak akorát na dva zadky válečných koní.
A ještě něco:
Když se podíváte na
raketoplán na startovací rampě, uvidíte po stranách palivové nádrže dvou
pomocných raketových motorů. Vyráběla je společnost Thiokol v továrně v Utahu.
Inženýři, kteří je navrhovali, je chtěli udělat širší, ale bylo potřeba je
dopravit z továrny vlakem na startovací rampu.
A ta železnice vedla
tunelem, takže motory musely být tak velké, aby se do toho tunelu vešly. Tunel
je o málo širší než železnice, a železnice má rozestup kolejí asi tak na
dva koňské zadky...
Takže taková důležitá
vlastnost nejpokročilejšího dopravního prostředku na světě byla určena šířkou
dvou koňských zadků!
KUDLANKA
|