O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...
Kontakty
Napište nám |
Poradna Kudlanky |
Právní poradna |
Související články
- NAŠE NOVÁ GENERACE
- DĚTI NEBO CÍRKVE?
- POTRAT... INTERRUPCE
- DĚTI ULICE
- CO NOVÉHO V KRYSAŘÍKOVĚ
- INDISKRECE - INCEST
- OBČAS SE I ZÁZRAKY DĚJÍ
- JULIE LESCAUT ZASE ZASAHUJE
- POLORODÝ SOUROZENEC - "VPÁD CIZINCE"
- DOPISY - "O ANIČCE"
- DOMÁCÍ ZVÍŘE: PUBERŤÁK
- BABIČKA A POČÍTAČ NÁM BEROU SYNA
- MÁ SVŮJ DEN...
- TÁTA U PORODU
- A HEZKY BUDOU PLATIT!!!
- VYHOŘELÁ
- PÁR DNŮ, KTERÉ ZMĚNILY ŽIVOT
- MÁME DOMA ŠKOLÁČKA
- PROBLÉMY S MÁMOU
- DRUŽINA A CO PAK?
- KDYŽ SI HRAJOU HOLČIČKY
- VISENÍ NA NOZE
- RASISMUS JE, KDYŽ SE BRÁNÍME?
- CO SI RODIČE "SMÍ DOVOLIT"?
- JÁ PRÁVA, TY POVINNOSTI
- ŠIKANA NEBO NORMÁLNÍ POSTUP?
- PRONAJMU DĚLOHU, ZN. "ZA 9000 $"
- SEXUÁLNÍ VÝCHOVA
- SLUNÍČKO NATÁLKA
- TATÍNKA DO POLEPŠOVNY?
- DĚTSKÁ KLEPTOMANIE?
- DREDY, DREDY, DREDY
- TÁTA, MÁMA - A JEJICH HOLČIČKA
- DEN "D" - JAKO DEBIL
- LMD A "MALEJ CHLAP"
- NAŠE DĚTIČKY - I.
- NAŠE DĚTIČKY - II.
- NAŠE DĚTIČKY III.
- NAŠE DĚTIČKY III. - FOTKY
- ZTRATILO SE VÁM NĚKDY DÍTĚ?
- JAKÉ DÁME JMÉNO?
- NEDĚLNÍ IDYLKA JEDNÉ KOULE
- DOMA NEBO SAMI?
- NAŠE DĚTIČKY - IV.
- A JE TO :-)))
- OSUDNÉ ZAVÁHÁNÍ
- NÁŠ MALÝ MAZÁK
- JAK SPÍME, KDYŽ SPÍME
- SOUŽITÍ S MALÝM CHLAPEM
- TÝRÁNÍ PUBERŤÁKA
- DĚTI MINULÉ - DĚTI BUDOUCÍ
- LMD - LMD... A DO TŘETICE LMD
- KONEČNĚ JE TO ZA NÁMI
- NĚKDO NA TO MÁ - NĚKDO NE
- BIJÁK S MAMINKOU
- SYNDROM PRÁZDNÝCH HOUPAČEK
- PANÍ STEHLÍKOVÁ A PÁR FACEK
- TAKOVÁ MALÁ INVENTURA
- STÁLE NA TO MUSÍM MYSLET...
- PŘE O DÍTĚ - JAK DLOUHO U KOHO?
- TŘETÍ DÍTĚ - NECHTĚŇÁTKO?
- CO MŮŽE VĚDĚT MÁMA A CO TÁTA
- KDE PENÍZE VZÍT - A NEKRÁST?
- DÍTĚ SAMO DOMA? A CO ALIMENTY?
- ŠIKANA? CO S TÍM!?
- ACH TO NAŠE ZLOBIDLO...
- NAŠE SLUNÍČKA - I.
- PRŮŠVIHY S DOSPĚLÝM SYNEM
- NAŠE SLUNÍČKA - II.
- NAŠE SLUNÍČKA - III.
- DĚLBA PRÁCE? ANI NÁHODOU...
- VÝCHOVA DĚTÍ - TROCHU JINAK...
- MAMINKA V TÍSNI
- MALÝ UPÍREK
- NAŠE SLUNÍČKA - IV.
- CO ZMŮŽE BABIČKA?
- MÁM PRÁVO ZAHRÁT SI NA BOHA?
- JE TO ZOUFALSTVÍ...
- KDO MŮŽETE, POMOZTE I MĚ
- PROČ DÍTĚ NEJDE REKLAMOVAT? - I.
- PROČ DÍTĚ NEJDE REKLAMOVAT? - II.
- JAK USPAT NEUSPATELNÉHO?
- NAŠE SLUNÍČKA - V.
- DĚTI "V ROZVODOVÉM ŘÍZENÍ"
- V JINÉM STAVU S JINÝM
- KLUKA NEBO HOLČIČKU?
- KAMARÁDKY? ACH JO...
- JESKYŇKY STÁLE KRADOU
- REALITY SHOW - JEN PRO MUŽE
- NENUĎTE SE S MIMINKEM
- KDE VZÍT NA ŠKOLNÉ PRO STŘEDOŠKOLAČKU?
- HRANÍ, MALOVÁNÍ, POTĚŠENÍ
- PROBLÉMY STUDENTA-OTCE
- ADOPCE DĚTÍ HOMOSEXUÁLY
- DRAHÉ MOBILOVÉ PRŮŠVIHY
- JAK SE Z MUŽE STANE OTEC?
- NEZDÁRNÉ DĚTIČKY
- NAŠE SLUNÍČKA VI.
- MONTÉR KRYŠTOF
- MIMINO NESPAVEC
- STŘEDOŠKOLÁK MANŽEL
- NA VINĚ JE INTERNET
- MISSION IMPOSSIBLE
- STŘEDOŠKOLÁK MANŽEL - II.
- MŮŽE BÝT SÁM DOMA DEVÍTILETÝ KLUK?
- NAŠE SLUNÍČKA - VIII.
- SPOLEČNĚ POSUZOVANÉ OSOBY
- ROSTOU, ŽENSKÝ, ROSTOU DO KRÁSY...
- SYNEK - VYKOLEJENÝ ZE ŽIVOTA
- NAŠE SLUNÍČKA - IX.
- MAMÍÍÍÍ, KUP MI ZVÍŘÁTKO...
- MALÝ MUŽ V ŘÍŠI DIVŮ
- Z HOLČIČEK DIVOKÉ KOČKY :-))
- JEJÍ TĚLO, JEJÍ DÍTĚ?
- VYHLEDÁVÁNÍ DĚTÍ POMOCÍ SMS
- VÍTĚZEM SOUTĚŽE MLADÝ DEMOSTHENES JE...
- HURÁ NA DOVOLENOU - ALE S KÝM?
- CO S DĚTMI, CO S JEJICH VOLNÝM ČASEM?
- TAKOVÉ VŠEDNÍ PROBLÉMY...
- JÁ NA TO MÁM!
- CHLAPEČEK A HOLČIČKA
- AUTOBUSÁŘ, SAMURAJ A TANEČNICE
- NECHCI PÍCHAT! NECHCI PÍCHAT!
- MAJDA A ČIČINKA
- BABIČKA KONEČNĚ BABIČKOU?
- KRYŠTOFŮV PRACOVNÍ DEN
- BREAK DANCE, ZAČÁTKY A ELITA
- POHÁDKA PRO SOFII
- ŘEKNI MI - S ČÍM SPÍŠ?
- RÁNO VSTANU A OPAŘÍM SE ČAJEM
- POD TŘI DĚTI TO NEMÁ CENU!
- VYJMENOVANÁ SLOVA PO "B"
- MÁMIN TRAPIČ - UPLAKÁNEK
- ZÁBAVA I PŘIVÝDĚLEK NA MATEŘSKÉ
- DOPISY - OD SMUTNÉHO TÁTY
- ŠKOLA ZAVOLALA ...
- CO SE STŘEČKUJÍCÍM SYNEM?
- TEN MŮJ, TEN TO SE MNOU UMÍ
- DUDLÍKOVÝ PROBLÉM
- MAMI, CO BYCH PLATILA, JSEM DOMA...
- SKUHRÁNKY
- PROČ NEJDE DÍTĚ REKLAMOVAT? - III.
- NEVLASTNÍ DĚTI, NEVLASTNÍ RODIČE
Přihlášení
Anketa
JAK A ZDA TRESTAT DĚTI? |
Pondělí, 17 březen 2008 | ||||
Strana 1 z 2 Ve prospěch tělesného trestání a proti některým jiným formám trestu mám jeden stručný, lapidární argument: Jelita na zadku vidím, rány na duši nevidím. Pokud totiž pomineme jako nepřijatelnou alternativu, že nebudeme trestat vůbec (na škodlivosti takového požadavku se asi většina lidí - zatím - shodne), zbývají už jen dvě možnosti: trestat tělesně; trestat duševně.
Tělesný trest má jednu zásadní výhodu: nepřiměřená intenzita trestu je ihned patrná, obtížně maskovatelná a zákonem postižitelná (a to už teď, nových paragrafů netřeba). Důležitých výhod má tělesný trest ale více: Je dostupný ihned a téměř kdekoli. A lze ho uštědřit, aniž by se přerušila atmosféra lásky a bezpečí. Tresty netělesné tyto výhody vesměs postrádají. Je možné a snadné je udílet v intenzitě, která dítěti ubližuje a může dokonce způsobit trvalé poškození. Tyto rány a co hůř i ta trvalá poškození nejsou snadno viditelná (vidí je pouze ten, kdo je vidět chce), nejsou snadno dokazatelná ani právně postižitelná. Netělesné tresty co do účinnosti a dostupnosti závisejí na okolnostech, a často tedy nemohou následovat bezprostředně po odhalení činu, což vadí zejména u mladších dětí.
Například vlastním dětem, když byly hodně malé, jsem plácal zadek v takové jejich poloze, aby po dobu trestu přímo před sebou hleděly na hmotný důkaz jejich provinění. Spojení mezi vinou a trestem by mělo být co nejtěsnější. Vždy by mělo být jasné, že jde o trest, a ne o projev převahy nebo pohodlí dospělých. Pro úspěšnou výchovu dětí je naprosto nezbytná trvalá atmosféra lásky a bezpečí. Dítě nesmí být o těchto věcech nikdy na pochybách. Jenže podstata mnoha psychologických trestů bezmála vyžaduje dočasné přetržení tohoto pouta, což je hazard. Při duševních trestech sice nevznikají jelita, ale rodič nepromyšleným slovem, bezděčným výrazem nebo i pouhým pocitem, který šíří, může způsobit rány tak hluboké, že by se možná zděsil, kdyby to tušil.
Někdo může namítnout, že tělesný trest, zvláště uplatňovaný na veřejnosti, může dítě ponížit. To je správná námitka. Při volbě místa bychom měli být soudní. Nenaplácejme dítěti hned v čekárně přede všemi, ale vezměme ho před potrestáním na chodbu nebo do vedlejší místnosti. Má být jen potrestáno, a ne veřejně poníženo. I dítě má svou lidskou důstojnost. Zachovat si soudnost a chladnou hlavu při trestání je samozřejmě důležité vždycky a u duševních trestů to platí neméně. Psychologický trest, třebaže vesměs trvá déle, se rovněž udílí v jistém okamžiku, a to ve chvíli, kdy se rozhodne a vyřkne. I tehdy je možné podlehnout emocím a ukvapit se, přičemž dodatečné zmírňování bývá obtížné a někdy dokonce nikoli nejšťastnější.
Budiž ještě řečeno, že tělesným trestem se nemusí rozumět jen ruka-zadek (nebo ruka-pusa, to ale výjimečně a lehce). Krátká studená sprcha bývá velmi účinná u malých dětí a v tomto věku také velmi pomáhá prosté přemístění do jiné místnosti, tedy fyzická izolace. (Přičemž rodič nesmí otevřít, dokud vztekající se potomek kope do dveří, ale teprve až se zklidní a začne si hrát.) I přemístění lze provést v nepřerušené atmosféře lásky: Dítě snadno přijme vysvětlení, že maminka ho má ráda, a proto ho dává vedle do pokoje, aby ho chránila, protože se na něho moc zlobí a naplácat na zadek by moc bolelo.
Ruka-zadek nebo metla-zadek (ještě lepší, protože ruka je těžká) je ostatně ve vyšším dětském věku spíše symbolické a má ustavit vědomí trestu. To je něco, co funguje snad až podvědomě, soudě podle toho, že plácnutí výchovně působí také na některá zvířata. U nás je např. vychovaná i kočka. Ačkoli chovatelské příručky i obecné povědomí je přesvědčeno, že kočky narozdíl od psů neposlouchají, u nás dnes stačí jen varovný tón hlasu a kočka poslechne. Žere, co my chceme, aby žrala; ví, že si nic nevymňouká. (To věděly i děti. Nexistovalo, aby rozhodovaly o stravování, jak je dnes někde běžné.) Původně jsme kočičí prohřešky trestali tělesně, nikoli domlouváním: čumák do louže, plácnutí po zadku (opravdu jen plácnutí, lidská ruka váží mnohem víc než kotě). A to vše v atmosféře lásky a stabilní smečky, kde jsou jasně rozdělené úlohy.
|
< Předch. | Další > |
---|