Nevím, čí to byl nápad, abych po základní škole šla na ekonomku. Kdo ale v patnácti ví, co by chtěl dělat? Já to nevěděla, přitom mne by určitě moc bavilo být zahradnice; nakonec jsem mohla být i nějaká ta zahradní architektka. I blbější než jsem já, nakonec vystudovali hnojárnu. Kupecké počty mně sice šly, tak tu byl předpoklad na nějakou tu účetní, ale kde jsem narazila, tak to byl předmět „Technika administrativy“.
Že jsem z něj nepropadla, to bylo
jenom díky koncipování obchodních dopisů a kámošce, která se pravidelně
zúčastňovala soutěží v rychlopsaní na psacím stroji.
Opis zvládla v časovém limitu pro sebe za jedna a ještě svůj další
strojopis podstrčit mně, alespoň za tři. A to mohu mluvit o štěstí, že
už nebyl tehdy povinný těsnopis!
I
tak jsem si užila, musela jsem chodit na doučování do písárny pro
slabozraké, ale na rozdíl od nich, mně pověsili na krk potupnou
lepenkovou tabulku, abych na klávesnici neviděla. To byly pak skvosty,
co se mně podařilo na papír poslepu naklepat...
Na škole i následně v práci jsem se setkávala s mechanickými psacími stroji značky Consul nebo Zeta. Obě značky ze Zbrojovky Brno, původně v licenci Remington, později naše upravená zmodernizovaná konstrukce. Do
úderu na takovém stroji jste museli dát mnohem větší sílu a dcera mne
dodnes napomíná, abych do počítačové klávesnice nebušila jak hluchý do
vrat. Jenže to mne tak ve škole naučili; co mne nenaučili, to bylo psát
všema deseti; zvládnu maximálně šesti, a když nemám rozsvícenou
klávesnici, tak píšu blbosti.
Jedním
z prvních konstruktérů mechanických psacích strojů byl Christopher
Sholes, který se svými společníky na sklonku 60. let 19. století
představil psací stroj, který měl původně stejnou klávesnici jako piano a
znaky byly řazeny podle abecedy. Psací stroj měl ale konstrukční
problém. Pokud došlo k rychlému stisknutí dvou písmen vedle sebe,
ocelové úderníky jednotlivých znaků na pákách v koši se snadno mezi
sebou zasekávaly.
Dalším problémem byla
angličtina, kde je plno slov se znakovými dvojicemi „st“, „th“ a další.
Pokud písařka psala příliš rychle, neubránila se tak častým překlepům a
opravám.
Sholes svůj design tedy přepracoval, rozdělil znaky do čtyř řádků a mezi
nejčastější znakové dvojice vložil jiná písmena, aby nebyly úderníky
hned vedle sebe. Výsledkem bylo rozložení z roku 1873, které se už velmi podobá současnému QWERTY. Tento
typ pod značkou Typewriter prodal firmě Remington. Rozložení QWERTY je
staré 147 let, a proto se v průběhu následujících let objevila hromada
modernizací, které slibovaly při psaní všemi deseti vyšší efektivitu a
menší zátěž na ruku.
V anglickém jazyce
existuje pouze jedno desetipísmenné slovo, které lze psát pouze pomocí
horní řady písmenných kláves psacího stroje, nebo klávesnice. To slovo
je qwertyuiop. O něm vám napíšu pár zajímavostí ...
Ač
vůbec nic neznamená, je dost používané.
Je to třeba píseň na youtube
(která ale nemá žádné slovo), taky je to časté heslo a byla tak i
označena jedna z prvních SMS zpráv. Mj.
qwertyuiop bylo také první slovo, které bylo kdy odesláno v e-mailu.
A ještě jedna zajímavost: víte, jaké je nejdelší slovo, které můžete z
QWERTYUIOP udělat? = „typewriter“, což – kupodivu – znamená v překladu z
angličtiny „psací stroj“.
Mezi fandy klávesnice
QWERTY a QWERTZ kdysi vypukl spor, která klávesnice je lepší. Zastánci
QWERTY se vždy pasovali do role těch, kteří rozumí počítačům a mají s
nimi opravdu letité zkušenosti, poněvadž jejich první klávesnice žádné Z
na druhém řádku opravdu neměly.
Hrdí zastánci QWERTZ předchozí skupinu naopak považovali za pozéry, a
podotýkali, že tato klávesnice se v našich končinách používá už od konce
19. století. Psací
stroje Zeta a Consul, na kterých jsem se já učila (ale nenaučila psát
všema deseti), měly na klávesnici písmeno zet uprostřed pod čísly šest a
sedm, takže QWERTZ.
PS. Jak jste
na tom vy?
Píšete
„suverénně“ všemi dvěma,
nebo občas přidáte
nějaký další prstík?
Ufff – tak, a
tolik o klávesnicovém psaní...
DEERES
|