Pokud bych měla napsat "Obecný návod k použití našeho originálního dítěte" - začnu takto: Poskytněme mu bezpečí. Zaprvé hmotné - jídlo, bydlení, ošacení atd. (což nebývá problém, ale nesmí to tím zcela končit!), a hlavně psychické bezpečí: vždycky musí mít jasný a nesporný pocit, že ho milujeme, i když se na něj právě teď třeba děsně a oprávněně zlobíme.
Zpočátku je to spojeno i s blízkým fyzickým kontaktem, ale občasné fyzické pohlazeníčko je, kupodivu, žádoucí u dětí třeba dvoumetrových (krom puberty, to jsme fakt „jen trapný"). Bude se osamostatňovat, přesto bude, až třeba do jeho důchodu, úplně vítat a jásat, že mu zdálky „kryjete záda", jste tu pro něj vždy, i když už třeba my budeme vetší, slabí staříčci! A nezapomeňme jim říkat, jak je máme rádi a co pro nás znamenají za radost, VŮBEC NIKDY toho není dost!!! Dítě přijímáme bez výhrad, což znamená, že svou lásku a náklonnost NESMÍME podmiňovat splněním čehokoliv, byť sebeušlechtilejšího (když uděláš toto, tak tě budu mít rád- to odteď už neznáme, leda, že by nám nevadilo, že si tím spolehlivě vypěstujeme velmi nejistého až ohroženého člověka). Mějme ke svým dětem úctu, jako k jedinečné lidské bytosti. Takže už přestaňme své dítě srovnávat s kýmkoliv (s jejich sourozenci, s jinými dětmi, s vámi, jako rodiči, příbuznými, s námi všemi). Je to jen náš strach a rozšířený zlozvyk, který nás nutí přemýšlet o tom, zda jsou lepší, horší, průměrné, nadprůměrné, normální, nenormální? Když je něco jedinečné, tak to nelze srovnávat, není prostě s čím!!! Jinak zcela jistě ublížíme sobě i jim. Zbytečně! Pokud jsme my, též jako originál, něco zatím v životě nestihli, tak se do toho, ve svých 30, 40, 50, 60 už konečně SAMI pusťme, ale HLAVNĚ, s tím splněním přestaňme „otravovat" své děti. Ony jsou také originál, a proto mají své jedinečné sny, nadání a cesty životem. Jen některé, časem, přijmou třeba za společné. Zkusíme všichni zapomenout, že někoho něco podstatného naučíme jen řečněním, stejně neposlouchají, zato nás, hadi, šikovně neustále pozorují a TÍM se učí. A díky tomu pozorování vzniká jeden z paradoxů „výchovy", že v dospělosti skoro vždy nalézáme potomka, který moc dobře rozumí a má „skrznaskrz prokouklé" své rodiče, dokonce jim rozumí zpravidla lépe, než oni sami sobě. Kdo bývá trošičku, leč láskyplně, zaslepen, je rodič, „vychovatel". Však si to sami vyzkoušejte, nejlépe na svých rodičích? Znáte to? A teď přímo odněkud slyším: Žádná nová Amerika! A to je jako všechno??? SKORO, ale kdyby se toto fakt povedlo, tak je to už HOTOVÁ REVOLUCE! Pak už zbývá „jen" společně s nimi hledat jejich originální cestu, což v praxi znamená, s ohledem na věk, jim (i nám) zavést laskavý, leč důsledný a znalostmi, zkušenostmi podložený časový režim činností, aktivit a práce (jak říkává AlenaT.: „zaúkolovat"), pozorovat je, hodně a trpělivě s nimi diskutovat, chválit je, podporovat a vidět na nich zásadně mnohem více, než jen známky ve škole. Jo, ještě, milé Kudlanky, maličkost: do péče o „originály" vhodnými strategiemi určitě zapojte taťky, je to pro vzájemné blaho! A pokud „není k dispozici", nevěšte hlavu, i jeden rodič udělá zpravidla naprosté divy! Eva R.
|