JAK SE VÁM DNES DÝCHÁ?
Středa, 07 srpen 2019
Proč se tím vůbec zabývat? Dýchání je přece automatické a vzduchu si vážíme tak málo, že o ignorovaném člověku říkáme "On je pro mě vzduch". (Napadá mě, že lidi z ponorek nebo Mezinárodní vesmírné stanice to neříkají, nebo jestli, tak v úplně opačném významu.) Dnešní povídání bude právě o dechu, protože dech má zrovna v duševním zdraví svou velkou úlohu.
 
 

 

 

 

1. Jak se nadechujeme


Jdou Vám při nádechu ramena vzhůru? Pak by Vaše indiánské jméno bylo "Psí Dech". Hlavní dechový sval je bránice a ta je u pupku (kousek nad). Během nádechu je dobré představit si, že si chceme vzduchem naplnit pánev. Vzduch jde tedy nejdřív do spodní části hrudníku a teprve při pokračujícím hlubokém nádechu se plní i horní část plic.


Zvedání ramen znamená rychlý, neúčinný nádech, případně i hrozící překysličení organismu (a následné mravenčení, pocity na omdlení, křeče, paniku, jak dobře znají lidé trpící panickou poruchou) - to nás omezuje, když se snažíme podat fyzický výkon, ale také je to příznak nepohody a stresu.

 

Výsledek obrázku pro dýchání


Zdravé dýchání je tedy to brániční (někdy se taky říká "břišní"). Jeho podmínkou je nemít zaťaté břišní svaly. Vypozorujte, jakým způsobem dýcháte, a zvažte, jestli byste třeba neměli co vylepšit (a zasloužit si jméno "Oživlé břicho").



2. Zklidňující efekt dlouhého výdechu

Při nádechu je aktivní sympaticus – mozkový systém, který nás povzbuzuje a který se také uplatňuje při stresu. Výdech, to je naopak činnost parasympatiku, který má antistresové, uklidňující, relaxační účinky. Delší výdech než nádech ve stručnosti znamená uvolnění a zklidnění.



3. Dechová relaxace


Snadná, účinná, časově nenáročná. Zaměřte na svůj dech a jen ten proces nádechu
a výdechu pozorujte. Při odběhnutí myšlenek vraťte pozornost zpět k dýchání. Někomu vyhovuje, když si počítá - na nádech do pěti, pak jedna-dva-tři pauza, následuje výdech na sedm a zase pauza na tři. Zavřené oči jsou výhoda.


Dechová relaxace pomáhá získat odstup od aktuálního stresu, uklidňuje a  propojuje nás s naším tělem (toto propojení je důležité a dnes skoro zapomenuté). Stačí pár minut. Když se někomu nedaří vydržet se soustředit na dýchání nebo nevidí hned kýžené výsledky, je potřeba to buď okamžitě vzdát, nebo vydržet a ono se to vytrénuje, a všechno přijde. Relaxaci můžete praktikovat
v posteli, v křesle, u rybníka, na pláži, na chalupě, v tramvaji, na poradě...

 

Výsledek obrázku pro dýchání

 

 

Dechem se dá zachránit život (i když dnes spíš frčí samotná masáž srdce) nebo také odpudit všechno živé kolem (v angličtině existuje k tomuto neblahému jevu kouzelný obrat "dishwasher breath" - "dech myčky").

 

 

Úžas nám bere dech,

můžeme se zhluboka nadechnout a jít na věc,

říct dobré i špatné jedním dechem,

nabrat druhý dech

a do posledního dechu bojovat.

 

 



Tak ať se Vám jde hezky srpnem,
dech za dechem


Michaela Peterková



 

 

Komentáře
... : doktor
Michaelo,fajn,jsem rád,že dýchám.Ahoj.
srpen 11, 2019 13:23

Powered by Azrul's Jom Comment
busy