OTEC NEPLATIČ
Středa, 02 červenec 2008

 Dobrý den, obracím se na vás s prosbou o radu, jak postupovat, když otec mé dvouleté dcery neplní své vyživovací povinnosti. Otec malé nepracuje ani nikdy nepracoval, a není ani veden na úřadu práce. Stanovené výživné má 1000 Kč (to si určil sám), ale stejně nic neplatí. Na policii mi bylo sděleno, že na něj ale nelze podat trestní oznámení.

 

 

 

 

 

     Zdůvodnili to tak, že prý když otec od 11/07 zaplatil  (i když pouze jednou) 900 Kč (a i když k dnešnímu dni dluží 7100 Kč), tak prý tím prý projevil dostatečnou snahu a také prý protože od poslední platby neuplynulo potřebných šest měsíců neplacení výživného. Ale na sociálním odboru - péče o dítě, mi přesto doporučili podat trestní oznámení.

 

     Protože jsem dceru měla velice brzo a už od jejího narození jsem nezvládala péči o ni, sama jsem požádala rodiče, aby vychovávali mou dceru oni. A tak ji od narození měla svěřenou má matka. S otcem dcery nežiji a on také není schopen zabezpečit dceru finančně ani výchovou, jak říkám, měli jsme ji opravdu velmi brzo. Jinak expřítel nemá rodiče, zemřeli mu.

 

     Když jsem dochodila školu, tak jsem si ji vzala do své péče. Pokud jsem bydlela s rodiči, tak to bylo v pohodě, protože se o ni převážně starali oni. Ale od ledna jsem se přestěhovala s mým novým přítelem do podnájmu, což malá psychicky špatně snášela, pořád brečela a já jsem to už nezvládala. Moje matka proto ukončila svůj pracovní poměr a zůstala s ní doma. Takže já šla do práce a žiju s přítelem od 03/08 sama. Malá je nyní spokojená u mých rodičů. 10.7. proběhne soud, kdy by měla být znovu svěřena do jejich péče. Po mě matka bude chtít stejnou částku jako po otci. Já platím a platit budu bez problémů. Za malou můžeme oba chodit kdy chceme, rodiče nám to umožnili bez problému.

 

     Můžete mi poradit, co a jak mám dělat?

 

Blanka

 

 

 


 

 

 

ODPOVĚĎ:  

 

 

      Blani, nojo, takže s otcem malé jsi šlápla fakt do bláta...  Ale ty chceš radu, takže:

 

 

 

 

 

 

 

     Blani, uvažuj rozumně: tvůj expřítel a otec dítěte nepracuje, pracovat asi hned tak také nebude - hlášen na pracovním úřadu také není - jak si myslíš a hlavně z čeho - nějakou tu korunu vyrazíš? To je přeci hloupost... Myslím, že tudy cesta opravdu nevede... Takže by bylo potřeba tohle vše nějak sepsat a podat si - jménem svým, nebo má-li už  tvoje máma dívenku u sebe, tak jejím - žádost o podporu.

 

  • "Nezaopatřenému dítěti, které se považuje za sociálně potřebné a ke kterému povinná osoba nežijící s dítětem v domácnosti neplní vyživovací povinnost stanovenou jí rozhodnutím soudu, náleží příspěvek na výživu dítěte ve výši stanoveného výživného. O jeho poskytování rozhoduje příslušný obecní, respektive městský úřad. "

 

A dále:

 

  • Žádný zákon nevymezuje lhůtu šesti měsíců zanedbání povinné výživy. Takže trestní oznámení lze podat kdykoli, když otec neplatí, není třeba čekat šest měsíců. Stejně tak není pravda, že stačí zaplatit 100 Kč a tím se doba prodlužuje. Zákon praví, že neplnění vyživovací povinnosti je trestním činem. Je časté, že policisté si šetří práci a chtějí, aby dluh na výživném byl vyšší a stálo za to vůbec zahájit řízení a pátrat po dlužníkovi. Nicméně - z hlediska práva máš možnost to trestní oznámení podat a policie je povinna tě do 30 dnů vyrozumět o průběhu řízení. (Případně mohou požádat o prodloužení lhůty na 60 dnů - většinou v případech, kdy nevíš, kde se dlužník zdržuje a nemáš na něj žádné spojení). Mj. pokud je policie laxní, lze na ně podat stížnost na Policejní prezidium a nebo inspekci ministra vnitra, případně státní zastupitelství. Neboj se, nemáš proč.

 

 

d@niela

 

 

 

Komentáře
Jedna možnost je, : Vodoměrka
pokud má alespoň nějaký majetek - např. dům, byt, televizi atd., tak můžeš podat na soud žádost o provedení exekuce na dlužné výživné na jeho majetek. Jde to rychleji, než běžné trestní oznámení.
červenec 02, 2008 08:13
No, do (ho)bláta : Krakonoš
šlápla nejen s otcem, ale i sama se sebou a svým mateřstvím. Doufám, že aspoň teď už bereš spolehlivou antikoncepci, aby těch dětí, ze kterejma můžeš v pohodě docházet, nepřibejvalo. To je nejmíň hnusnej příspěvek, jakýho jsem v týhle diskusi schopnej, jsem zvědavej na kolegy a kolegyně. Nějaká blbá ticka měsíčně je v týhle rodině asi to poslední, vo co běží.
červenec 02, 2008 13:33
spíš,Krakonoši, : skaz
je smutný,že se tady řeší tisícovka,když by se mělo řešit něco úplně jinýho - je vidět,že každý máme jinak nastavené priority. smilies/angry.gif smilies/angry.gif smilies/angry.gif
červenec 02, 2008 14:23
Krakonoši : Nella
Hlavně tu běží o to, že alimenty jsou nevymahatelné a už se s tím sakra musí něco dělat si myslím.Každému šupákovi to projde lehce a směje se jak na své dítě vyzrál, fakt ubohost.
červenec 02, 2008 14:51
Blanko, trestní oznámení podej : Milena
To je v pořádku. Ať se otec snaží. Ale co výchova dcery, to budeš mamince platit 1000 Kč měsíčně, že se Ti stará o holčičku? O tom přemýšlej. To opravdu na ní nestačíš? Za 3 měsíce jsi to zabalila. Nebo je to pro Tebe takhle pohodlnější. Opravdu to nemyslím zle. Taky pomáhám dceři s výchovou vnuka. Je s ním sama. Ale jenom pomáhám a ráda. Vychovává si ho sama.
červenec 02, 2008 14:57
Blanko, : bb
s výživným ti poradila Daniela,Vodoměrka a určitě i právník. Já se jen přidám k Mileně - zvaž to. Nebude to dobré, nebude. Obzvlášť, když je to dcera, dcery mají s matkami specifický vztah a sebemenší nesoulad se řeší ještě po 40 letech, nesou v sobě každou křivdu a těžce to přenášejí dál, na své děti, buď je milují opičí láskou, nebo na ně tak trochu kašlou. Ale i ten kluk odnese nedostatek mateřské péče a lásky. Co nedostane dítě od tebe teď, prarodiče nenahradí, zůstane v něm díra napořád, v pubertě můžeš uslyšet, že by bylo lepší, kdybys radši "tehdy" umřela, aspoň by nemusela vysvětlovat kamarádkám, proč je u babičky, ne u mámy...a to je jen jeden drobeček.
Bude chybět i tobě, uvidíš.

Skaz, podle mě Blanka to co asi myslíš, řeší, řešila a řešit bude. Teď ale řeší i výživné, tak napsala do všech právních poraden, co na netu našla, a nepočítala s tím, že to promrskáme v diskuzi a kromě rady si přečte taky to, že šlápla do ho...i se sebou a co si o tom všem myslí Krakonoš.
červenec 02, 2008 19:18
bb, : skaz
asi jsem špatně napsala,myslela jsem přesně to co Milena a ty - jednou se dítě zeptá....
červenec 02, 2008 21:12
... : bb
nenapsala, já to pochopila přesně tak jak píšeš, akorát si myslím, že Blanka se tím taky zabývá,jen souběžně s tím řeší i ty alimenty - protože to byl dotaz do poradny, ne téma k diskuzi, jiní poradilis výživným, no a já se nezdržela osobního komentáře :-)
červenec 02, 2008 21:30
bb : AHabibi
...výstižně, pravdivě a šetrně jsi vyjádřila jak celou záležitost Blanky vnímám. Svůj názor jsem musela vymazat. Tak kritický. Asi nejsem takový optimista - že řeší souběžně. Miluju děti, byla to má práce s kterou souviselo i co popisuje Blanka. Znám dopady, je to hra o čas a nic se nedá vrátit ani dohnat. Její problém není jen v penězích ! Jinak - peníze by měla řešit až si ujasní osobní odpovědnost a pořadí životních priorit. "Sakra", zase mě to rozčílilo !
červenec 02, 2008 22:49
... : Nella
Pořád lepší dát dítě k babiččce, než ho vychovávat sama špatně. To je můj názor.Pokud je matka mladá, má sama co dělat se sebou.
červenec 03, 2008 09:49
... : bb
Mýlíš se. S výjimkou těžkých alkoholiků, narkomanů apod. patologických stavů je vždycky lepší vlastní rodič, než prarodič. I nezralý, nezkušený, mladý a chybující.
červenec 03, 2008 10:30
bb : : MiŠ
Nejsem si tak jistá. Znám v okolí nejméně dva případy, kdy bylo daleko lepší, když dítko vyrůstalo u prarodičů a svou biologickou matku pokládalo za starší sestru.
Proč se domníváš, že biologická matka musí být vždycky lepší než matka "nebiologická" ?
červenec 03, 2008 12:08
Milá Nello, : Krakonoš
vopravdu tu nejde vo alimenty. A věř tomu, že jeden z největších průserů, kterej může dítě potkat, je vědomí, že se na mě rodič (a tady voba) vykašlal a vodložil, byť k babičce. Mám takovou sestřenku, co přesně takhle byla vodložená svou kraví matkou k babičce. Přestože u babičky dostala lásku a péči, vyrostla z ní osoba totálně se zmítající v pitomejch partnerskejch vztazích, nezvládající výchovu svejch dětí. Pokud Blanka není alkoholik, narkoman, potenciální tyran ala Mauerová a nebo jinak narušená osoba patřící do péče psychiatrů, udělala největší pitomost svýho života. Jednou na to přijde - pozdě.
červenec 03, 2008 12:10
Krakonoši, : Sinix
ne, tu největší udělala, když se v návalu emocí jaksi zapomněla chránit, takže 2 děti splodily dítě - bomba. Přitom možností ochrany je tolik, jsou dostupné na každém rohu a sexuální výchova se na školách také docela slušně rozjíždí. To ostatní už je jenom vodopád následků. Souhlasím s Danielou v tom, že "otec" dítěte asi nebude mít žádný významnější majetek, který by mu bylo možné exekučně zabavit a kde nic není, ani smrt nebere.

Dále, ty co tu tak horlivě mávají trestními oznámeními patrně přehlédli jednu podstatnou věc: Cituji: "Stanovené výživné má 1000 Kč (to si určil sám)..." Rozumím tomu tak, že se jednalo o "dohodu" mezi nimi, kdy on prohlásil, že jí bude platit 1000 Kč (Jinak by snad napsala "Soudem stanovené výživné", nebo "Soud mu stanovil (určil) výživné"). Tzn. že na něj skutečně nemůže podat trestní oznámení, neboť dokud soud neurčí od kdy a kolik má platit, tak de jure nic nedluží.

Jinak děti jsou gumové, přežijí (téměř) všechno. Jen si holt citovou vazbu vytvoří směrem k prarodičům, místo k rodičům. Ale souhlasím s Krakonošem, že až biologická matka dozraje natolik, že bude chtít převzít výchovu svého dítěte a zjistí, že ono k ní nic necítí, nebude jí do zpěvu; a bude pozdě.
červenec 03, 2008 13:00
Miš : bb
vždycky až na výjimky, jak jsem psala, a proč, to jsem popsala výš. Ty dva příklady, cos o nich psala, asi byly ty špatné výjimky. Jestli ne, tak těžko kdokoli, kdo není přímo účastníkem toho vztahu, posoudí, co bylo dobré. Rozhodně - neříkám, že to je tvůj případ - nelze porovnávat podle úspěšnosti v životě, kariéry, dosaženého vzdělání atd.

Sinix, matce možná nebude do zpěvu, hůř to ale ponese ta malá. I když třeba bude statečně tvrdit něco jiného.
červenec 03, 2008 21:10
... : bb
viz Krakonoš
červenec 03, 2008 21:12
... : Lidka
Moje máma otěhotněla v šestnácti. Kdyby mě tenkrát dala k babičce - a že jsem měla babičku opravdu ráda, tak bych jí to nikdy neodpustila. Šestnáctiletá holka je dospělá, sice nezkušená, ale je schopná postarat se o dítě a dát mu lásku. Jsou toho schopny i mladší holky. To není o věku ani o zkušenostech, to je o citu.
Mít tady Blanku po ruce, tak jí fakt ublížím. To je lepší dát dítě k adopci, než s ním takhle pendlovat sem tam.
červenec 04, 2008 13:29
Krakonoši : Nella
Vidíš a já znám holčinu co jí vychovala super babička a je z ní prima holka.
červenec 04, 2008 20:00
Také jsem babička : AHabibi
...poprvé ve 45-ti letech,teď mám vnuků kopec. Všechny je miluji moc - jinak než své děti. Klidněji, chápavěji, netlačím na výchovný aspekt - od toho jsou rodiče. Prostě si čas se svými vnoučky užívám. Určitě bych kteréhokoliv mohla mít ve své péči, ale zodpovědně říkám, že jen v případě krajní nouze. Uvědomuji si, jak by to pro mě bylo náročné fyzicky i psychicky. Jak vidím v rodinách mých dětí - nebyla bych schopna dát mu tu lehkost žití s mladými rodiči.
Uvažuji - jestli dcera má na soužití s partnerem, musí mít i na výchovu svého dítěte.
To souvisí.
Když opatruji některého z vnuků, vidím jak mává na rodiče a raduje se, že přišli, raduji se s ním. Tak to má být.
Svoji rodičovskou roli jsem splnila, teď chci být v té nové, babičkovské. A to není o přebírání zodpovědnosti a povinností za dospělé děti.
červenec 05, 2008 09:21
Nella, : bb
holčina měla štěstí na skvělou babičku,ale to přece nic neříká o jejím vztahu s matkou a o tom, jak nese matčinu nepřítomnost ve svém životě, jak se to projeví v její dospělosti atd.
červenec 06, 2008 01:48
BB možná más v něčem pravdu : alena puntíkovaná
kdysi se mě nějak psycholog zeptal, jestli nejsem z děcáku, nebo tak, že mám občas reakce dětí, které byly v krátce po narození opuštěny. Já říkla, že je to blbost, protože mě nikdo neopustil a rodinu jsem měla ...a pak jsem si uvědomila že: krátce po mém narození mi můj otec umíral na rakovinu, ani já jsem nebyla zdravá...do tří let jsem byla u babičky, která mě vychovávala..někdo totiž taky musel vydělávat - a to byla máma.Takže jistotu a zázemí pro mě vždycky spíš znamenala babička. Asi za to tedy chudák moje máma nemohla - ale nikdy to mezi námi nebylo "to vono". Chtěla jsem říci, že na psychiku člověka mají zřejmě vliv věci, které se mu staly v hlubokém dětství a které si vlastně vůbec neuvědomuje.
červenec 06, 2008 08:25
... : bb
přesně to jsem měla na mysli

červenec 06, 2008 18:08
no a ze mě to asi udělalo "psa obranáře" - : alena puntíkovaná
tedy bojovnici za práva chudejch, opuštěnejch, ublíženejch a jinak trpících - tedy něco jako Jana Husa v sukních. Taky je to moje nejoblíbenější historická postava. Mnohokrát jsem krzevá to dostala "přes ústa"...ale je to silnější než já. Jo, nekdy nevíte, co se na vás podepíše... smilies/cheesy.gif smilies/cheesy.gif smilies/cheesy.gif smilies/cheesy.gif smilies/cheesy.gif smilies/cheesy.gif smilies/cheesy.gif
červenec 06, 2008 19:08

Powered by Azrul's Jom Comment
busy