O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

S PSYCHOLOGIÍ NA ZÁKAZNÍKY PDF Tisk E-mail
Středa, 19 září 2018
Cítíme se dobře a máme chuť utrácet. Jdeme si pro litr mléka, ale odneseme si plnou tašku. Způsob nakupování je předvídatelnější, než si dovedeme představit, a supermarkety toho využívají ve svůj prospěch. Průzkum nakupování ve čtyřech supermarketech Spojeného království, který provedla britská organizace Which? ve spolupráci s psychologem, umožňuje nahlédnout do toho, co nás v obchodech ovlivňuje. Praktiky obchodů nejsou nutně špatné – některé nám naopak usnadňují najít rychle to, co potřebujeme.


 

 

 

Nicméně je dobré o nich vědět, abychom se uměli rozhodnout správně. Kolegové ke svému výzkumu vybrali velký hypermarket Tesco, diskontní supermarket Aldi, samoobsluhu Coop a prémiový supermarket Waitrose.

 

 

Dekompresní zóna

Abychom si vše dobře prohlédli, musíme zpomalit. A protože nám to chvíli trvá, snaží se nás supermarket přibrzdit tzv. dekompresní zónou u vstupu. Může být před vchodem do obchodu (například regál s květinami nebo zahradními potřebami), ale využívány bývají také turnikety nebo pomalejší samootevírací branka.

 

Seřazení zboží v regálech

Regály jsou uspořádány tak, abychom kupovali nejvýdělečnější výrobky. Nejníže jsou nejlevnější produkty. Dostat se k nim je pro nás trochu složitější – musíme se sehnout, abychom se podívali, přečetli si štítek s cenou, vzali je do ruky. Střední část regálů, která je ve výši očí, obsahuje „lepší“ zboží velkých značek, ale i běžné výrobky vlastní značky obchodu, takže představa kvality známých značek se přenáší i na výrobky řetězce. Prémiové neboli „nejlepší“ výrobky jsou nevýše. Většinou se tam jen tak nepodíváme, pokud je přímo nehledáme, ale jejich umístění dodává uspořádání celého regálu popsanou logiku.

 

Výsledek obrázku pro SUPERMARKET

 

 

 

Princip podobnosti

Diskontní obchody jako Aldi nebo Lidl prodávají méně značkových výrobků, a proto jejich vlastní připomínají svým balením populární značky, ač je přímo nekopírují. To je princip podobnosti – cítíme se bezpečněji s tím, co známe, a tento pocit snadno přeneseme na vše, co se mu podobá.

 

Rozmístění zboží

Ač průměrný obchod nabízí okolo 30000 artiklů, během roku jich každý z nás nakupuje zhruba 300. Proto se supermarkety snaží, aby se jejich počet v našem košíku zvýšil. Zatímco dříve jsme k základním potravinám museli projít celým obchodem, dnes ke stejnému výsledku přispívá jednodušší rozmístění a jasné označení jednotlivých skupin zboží. Ty jsou vytvářeny podle logiky konzumace, takže na jednom místě můžete koupit tři položky ze svého seznamu místo té jedné, kterou jste právě hledali.

 

Související obrázek

 

 

 

Rozptýlení

Když jsme v obchodě, náš pohled se při hledání pohybuje zleva doprava, stejně jako při čtení. Tento pohyb v regálech naráží na barevné cedulky, které přitahují pozornost na reklamy nebo akce a narušují tak naše soustředění. Regály uprostřed supermarketu, které v potravinové zóně nabízejí nepotravinové zboží, jsou dalším klasickým příkladem této strategie – zpomalují nás, přitahují naši pozornost a přimějí nás koupit si z nich i to, co jsme neplánovali.

 

dTestpřevzato z časopisu dTest

 

 

 

 

Komentáře (4)add feed
... : *deeres*
Protože tohle všechno dobře vím, tak do hitlermarketů, které mám v dosahu, chodím opakovaně kupovat pouze již dávno osvědčené zboží. Nejvíc mne naštve obchod, kde proto, abych si koupila půlku chleba, udělám sto jarních kilometrů. Já si zatím mohu vybírat - Lidl, Albert, Tesco, Kaufland.
Chudáci lidé, kteří si mohou někde na vsi koupit jen v jednom obchodě. Nedávno jsem byla ve Zbirohu, je to město a má dva a půl tisíce obyvatel a pouze tři obchody s potravinami. Jeden horší a dražší než druhý, pouze jeden otevřený o víkendu i hospodu tam měli zavřenou.
září 20, 2018 10:49
... : NČ
Muj Kauf mi asi před rokem zmodernizovali, čímž mě neuvěřitelně naštvali. Všechno bylo jinde. No, postupně jsem se už opět zorientoval, předpokládám, že i ostatní mlčící většina, takže se s jistotou dá v dohledný době očekávat další "modernizace". No nic. Mám času dost a při troše vytrvalosti najdu skoro všechno potřebný i po další modernizaci.
Co mě ale *ere naprosto k nepříčetnosti, to je šílenej kravál, kterýmu se říká reprodukovaná hudba! Muset při tlačení vozejku strpět uřvaný chraptění a rachot třeba Kabátu, nebo podobnejch neposlouchatelnejch zoufalců, to je skutečně na palici! V mym Kaufu na Jarově to určitě pouští nějakej věčně sjetej puboš. Stejně tak uřvaný reklamy jsou utrpení, nabádající k co nejrychlejšímu opuštění zamořenejch prostor.
Ale asi i to patří k marketingu, aby starší, tím i chudší, vypadli co nejrychlejc a uvolnili tak místo pro movitou Kabátovou generaci.
září 20, 2018 16:52
... : Milene
Taky nakupuji v Kauflandu, protože ho mám nejblíž. A když probíhala přestavba, tak to byl nákup dobrodružství. Každý týden byly regály přesunuté. Měli jsme to jako bojovku. Po návratu domů jsem hlásila. Nebude omáčka, protože jsem nenašla smetanu ale budou těstoviny, které jsem konečně objevila. A taky jsem narazila na pytle na odpadky. A tak to bylo každý týden. Já nemohu být v obchodě dlouho. Najednou mne to tam přestane bavit a mám toho dost. Prostě nakupování musí odsejpat. smilies/wink.gif Až pojedu dnes, tak se zaměřím na hudbu. Já ji asi vůbec nevnímám, tedy mimo vánoční koled, které hrají snad už od listopadu..
září 21, 2018 08:06
... : doktor
Hahahaha,u nás též renovovali Kaufland a připadám si v něm jako cizinec.V Albertu též čas od času udělají škatulata hejbejte se,ale je to ještě ucházející.Nakupovat chodím s lístkem a nic jiného nekupuji.
září 24, 2018 12:15
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]