O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...
Kontakty
Napište nám |
Poradna Kudlanky |
Právní poradna |
Související články
Přihlášení
Anketa
JAK STARÁ A ODKUD JSOU "ČESKÁ" VEJCE? |
![]() |
![]() |
![]() |
Úterý, 28 listopad 2017 | ||||||||||
Strana 2 z 2
Loga identifikující tuzemskou produkci jsou ale svým způsobem náhradním řešením čehosi, co je, zejména u vajec, klíčovou známkou kvality, což je čerstvost. Také proto se mohou konzumní vejce prodávat nejdéle dvacet osm dnů ode dne snůšky, a do maloobchodních sítí se proto musí dodávat v co nejkratší době.
Platí přitom, že jako „velmi čerstvá vejce“ lze označit pouze taková vajíčka, která byla do obchodu dodána nejpozději čtyři dny po snůšce, a jako „čerstvá vejce“ lze prodávat pouze taková vejce, která byla do obchodu dodána nejpozději devět dnů po snůšce. Desátý den po snůšce již nelze vejce dodat do maloobchodu jako konzumní a čerstvá.
Kolikátý den po snůšce byla přitom vejce reálně do příslušné prodejny dodána, se ovšem na první pohled spotřebitel nedozví. Jen ale na první pohled – součástí kódů označující vejce je totiž kromě země původu také identifikace příslušné farmy a lze tak dohledat, kdy z ní byla příslušná vejce expedována do tržní sítě.
Další možností je uvádět den snůšky přímo na obalech výrobků, což je cesta, kterou někteří domácí producenti vajec také zvažují.
Ti kromě toho tlačí na ministerstvo zemědělství, aby byl původ vajec uváděn nejen na jejich skořápkách, ale na jakémkoli jejich obalu za každých okolností. Vše je ale zatím jen v pozici návrhu, k němuž se ministerstvo zemědělství ještě nijak oficiálně nevyjádřilo…
Každopádně, pokud by spotřebitel preferoval při nákupu „velmi čerstvá vejce“, a kdyby ještě navíc měl informaci o datu snůšky k dispozici na obalech vajec, bylo by to patrně nejčistší řešení, jak omezit možné dovozy vajec na naše území; prostě proto, že i transport vajec potřebuje nějaký čas.
Samozřejmě by to také znamenalo vyšší nutriční hodnotu a kvalitu kupovaných vajec, čili něco, co je v základním zájmu spotřebitele, bez ohledu na původ produktu.
V současné době je přitom zhruba každé třetí vajíčko prodávané v našich obchodech ze zahraničí, což není dobrá zpráva ani pro naše chovatele a producenty vajec, ale z pohledu možné (ne)čerstvosti ani pro tuzemského spotřebitele.
Psáno pro web vitalia.cz
|
< Předch. | Další > |
---|