O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

ZAJÍMAVOSTI I NÁPADY - JOGURTY PDF Tisk E-mail
Středa, 04 leden 2017
Jogurt z hlediska zažívacího traktu upravuje mikroflóru. Je důležité si pokud možno kupovat jogurty, které obsahují živé bakterie a pomáhají udržovat ideální prostředí ve střevech. Pokud si nejste jisti správným výběrem, prozkoumejte pečlivě složení. Na obalu může být například napsáno, že výrobek obsahuje probiotika nebo také bakterie Lactobacillus acidophilus a  Bifidobacterium bifidum.

 

 

 

 

 

 

 

U jogurtů poklesl po zrušení závazných státních norem počátkem 90. let podíl cenné sušiny ze zhruba 16 někdy až na 8 procent. Do bílých jogurtů se dnes přidává škrob, přitom takový jogurt by se měl skládat pouze z mléka a živé jogurtové kultury. A tak některé jogurty mívají často ke skutečným jogurtům velmi daleko. Mléko bývá obráno o to nejcennější – mléčný tuk, dále je pasterizováno za vysoké teploty (při prudkém ohřívání dochází k poškození proteinů mléka) a následně homogenizováno (homogenizace mléka souvisí s řadou zdravotních potíží). V horších případech se pak zajišťuje hustota pomocí modifikovaných škrobů. Želatinou. Podle české vyhlášky není použití želatiny zakázané, i když by bylo lépe, kdyby se bez ní výrobce obešel. Želatina je jemný klih, vyrábějící se vyvařením kůží, kostí, šlach a dalšího odpadu z jatek s obsahem kolagenu, který se varem mění na glutin. A ten právě rosolovatí. I když želatina může být zdraví prospěšná, v jogurtech ji odborníci rádi nevidí.

 

 


 

 

Do ovocných jogurtů se přidává sice ovocná složka, ale zkuste si na obalu přečíst, z čeho se skládá. Zjistíte třeba, že v meruňkové přísadě je cukr, kukuřičný škrob, guma guar, pektin, paprikový extrakt, betakarotén, kyselina citrónová, citráty sodné a vápenaté, želatina atd. Navíc hodnotnější ovoce je nahrazováno levnějším (především jablky), takže jogurt broskvový může někdy obsahovat nejen aditiva, ale část broskví je nahrazena levnější jablkovou dření. Mezi složky jahodového jogurtu zase může patřit šťáva z červené řepy či mrkve.

 

 

 

 

Současně na prvním místě

 

 

Hitem se v Česku staly light-jogurty, ve kterých je snížen obsah tuků a jsou v nich umělá sladidla. Mléčný tuk však jednak váže vitamíny a minerální látky obsažené v mléce, jednak snižuje glykemický index, což má v tomto případě za následek, že člověk má pocit hladu dříve, než po požití běžného jogurtu.  Pokud se navíc jedná o jogurt, obsahující želatinu a škrob (což je naprosto běžné), pak tyto složky mohou mít na tloustnutí spotřebitele větší vliv, než chybějící mléčný tuk.

 

V některých státech, kde jsou přísnější pravidla, nesmí být jogurt, který obsahuje škroby či želatinu nazýván jogurtem, ale jeho název bývá "jogurtový krém" či  "jogurtový dezert". Ale i v Česku lze spatřit jogurty, na jejichž obalech je drobným písmem napsáno, že se jedná o "mléčný výrobek tepelně ošetřený po předchozím kysacím procesu". 

 

 

 

 

Domácí lékárnička v kelímku

 

Možná vás překvapí, kolik nejrůznějších lékárenských přípravků může být doplněno nebo nahrazeno prospěšnými účinky jogurtu. Kromě případů průjmu a střevních problémů se doporučuje jogurt zařazovat do jídelníčku také při těchto typech zdravotních potíží:

 


  • Mírně zvýšený cholesterol – při hraničních a mírně zvýšených hodnotách cholesterolu v krvi se doporučuje pravidelná konzumace nízkotučného jogurtu.
  • Snížená imunita – dlouhodobá léčba antibiotiky, stres nebo výkyvy počasí, to vše se může nepříznivě podepsat na naší obranyschopnosti. Prospěšné bakterie v jogurtu naši obranyschopnost naopak zvyšují.
  • Vaginální kvasinkové infekce – stejné dobrodiní, jaké jogurtové bakterie vykonávají pro lidská střeva, mohou poskytovat také ženskému pohlavnímu traktu. Pokud trpíte vaginálními záněty častěji, měli byste jogurt v různých podobách zařazovat do svého jídelníčku co nejčastěji.
  • Citlivá pleť – jogurt obsahuje přírodní a jemně působící složky, které bezpečně snese i ta nejcitlivější pleť. Dopřejte si dvacetiminutovou jogurtovou masku každý den a vaše pleť vám bude neskonale vděčná. Chladivá vrstva jogurtu pomůže také zarudlé pokožce, kterou jste přes den příliš vystavovali žhavým slunečním paprskům.


Více o jogurtech zde: kvalita potravin

 

 

d@niela

 

 

Komentáře (98)add feed
Jojo, složitej svět: : Krakonoš
Želatinu v jogurtech vodborníci viděj neradi, po jejich vyjádření jistě posmutní i spotřebitel. A potom si ji koupí v podobě předraženejch potravinovejch doplňků "na klouby", než by ji mlsal s jogurtem - přece nebude žrát vodpad! smilies/grin.gif
To, že se část ovocný složky nastavuje jabkama, řepou a mrkví, se děje proto, aby i ta nebohá pokladní z Lidlu, co nemá čas na zavařování, si mohla ten ovocnej jogurt koupit. Vzhledem k tomu, že mmrkev, jabko ani řepa nejsou na seznamu látek škodlivejch lidskýmu vorganismu, nepovažoval bych takovou cestu ke zlevnění výrobku za zavrženíhodnou, koneckonců se tak u ovocnejch náplní postupovalo i za toho voplakávanýho socialismu. smilies/wink.gif
Že jsou vodtučněný mlíčný výrobky znehodnocený a rozumnej člověk by se jim měl vyhnout, vo tom se píše nejmíň 20 let, "light" produkty už dávno pro nikoho normálního žádným hitem nejsou. Jogurt by měl teda ideálně vobsahovat smetanu.
No a konečně:
V některých státech, kde jsou přísnější pravidla, nesmí být jogurt, který obsahuje škroby či želatinu, nazýván jogurtem

Znám jeden stát, kde když jistej výrobek bez másla nesměl bejt nadále voznačovanej jako máslo, málem to vyvolalo lidový povstání a lid si vo tom dodnes povídá jako vo jednom z největších příkoří vod Bílý Hory... Takže já bych s tím pokukovánim po "přísnějších" státech nebyl tak hrrr. smilies/cheesy.gif smilies/wink.gif
leden 05, 2017 00:10
Krakonoši : bb2
smilies/grin.gif jojo, po sametové jsme tu málem měli i revoluci pomazánkovou :-))
leden 05, 2017 00:18
... : bb2
a na Kudlance se po krizích cikánských a uprchlických schyluje ke krizi jogurtové
leden 05, 2017 00:21
... : Mikin1
S tim pomazankovym maslem me to taky napadlo. Zli bruselaci nedovolili prostemu lidu zit v domeni, ze pozira maslo z kravicek.
A coz teprve napoj pravych muzu a Rozumne Ulozena Mena. Palenka z brambor ochucena tresti je prece Rum a na ten nam nesahejte!
leden 05, 2017 01:34
Krakonoši, jak sleduju, tak ti Kudlanka leze na nervy: : d@niela

její čtení pokládáš za "hodinku nenávisti", lkaní nad socialismem atd. Mám pocit, že ty bereš jakoukoliv kritiku téměř osobně. Podle tebe je asi všechno totálně dokonalé, jakákoliv chyba - současná - je když už, tak chybou toho, kdo ji popíše.

Tedy, jíst zbytečně předraženou želatinu tam, kde je jen náhražkou něčeho dražšího - to zdůvodňuješ tím, aby si to mohla koupit prodavačka z Lidlu. Myslím, že by bylo poctivější, kdyby se ty "náhražkové" netvářily jako něco extra, a byly regulérně levnější.
Nevěřím současně, že převážná většina lidí se v tom, co je na zboží uvedeno, vyzná. Takové iluze si nedělám a věřím, že na to a) lidé doplácejí a b) skoro-šmejdi vydělávají.

Ano, ty jsi chytrý, tobě to stačí, co je tam napsáno. A máš taky už vybrané. Ale právě ti, kteří se v tom nevyznají, ti jsou v podstatě obíráni. Třebas na každém tom jogurtu o pár korun. Ale dohromady to výrobci přinese dost.

Jenže - stejně si myslím, že tohle psát, je onen pověstný hrách na stěnu, když vlastně píšu Šalamounovi... smilies/angry.gif
leden 05, 2017 08:34
Rum, pomazánkové máslo - tam je problém někde jinde než u jogurtů nejogurtů. Aspoň já ho cítím jinde. : Myška
Asi je to tím, že oba názvy jsou tradiční a spojené s určitým výrobkem. kdežto jogurt co není jogurtem je jaksi novinka až polistopadových let.
Je mi celkem jedno, jestli se rum teď jmenuje tuzemský a pomazánkové máslo jen pomazánkové, ale co mi vrtá hlavou je, jak může EU akceptovat název kakaové máslo, když se o máslo nejedná, nesplňuje definici másla, na což dojelo to naše pomazánkové.
Podle EU se máslem může nazývat pouze výrobek z kravského mléka s obsahem tuku minimálně 82%.

Mikine, prostý lid zde nebyl snad nikdy tak hloupý, aby si myslel, že pomazánkové máslo je totéž, co máslo a má stejné použití.
leden 05, 2017 08:35
Myško, psaly jsme současně. : d@niela

Každopádně - díky ti za tuhle tvou reakci!

Ano, mám přesně stejný názor. A nechci jen mávnout rukou. Že když já si náhodou můžu koupit třeba ten bio z bio mléka, které je z bio krávy, která se krmila bio trávou atd., a z bio džemu, tak se na ty ostatní můžu z vysoka vykašlat.

Ne, mám pocit, že každý, kdo něco zaplatí "ve víře, že kupuje něco 100% kvalitního", by to měl dostat.


leden 05, 2017 08:38
Danielo, nevím, jestli jsi to dobře pochopila, píšu totiž jen o názvu. : Myška
Jogurty se želatinou a škrobem není specialita českého trhu, ale celoevropského. Jak píše Krakonoš, škrob ani želatina není závadná látka a je jen na spotřebiteli, který výrobek pro sebe vyhodnotí jako lepší a zakoupí ho - jestli opravdový jogurt vyrobený z mléka a jogurtové kultury, nebo jogurt se želatinou či škrobem. Jinak o marmeládách za socáče jsem psala, a jak vidno, nic se nezměnilo - řepa, jablka, s přídavkem té které ovocné skožky.
Na bio nevěřím.

Víru, že kupuju něco 100% kvalitního, můžu mít, pokud je to na etiketě uvedeno. Ale co je ta kvalita? Pokud je tam uvedeno, že výrobek, dejme tomu jogurt, obsahuje želatinu, tak tento jogurt se želatinou může být kvalitní, protože obsahuje kvalitní výchozí suroviny. Ty jsi ale myslela jogurt, pravý jogurt z méka a jogurtové kultury. A ten si holt musíš vybrat na základě přečtení obsahu na etiketě.
leden 05, 2017 08:55
K tomu čtení obsahu na etiketě : : mamča
Vozím občas svoji 88ti letou tchýni na větší nákup. Babča je bystrá, orientovaná místem i časem, a "kovaná" ve výběru lahůdek z letáků, které jí den co den přistávají v domovní schránce. Nákup s ní znamená, že v obchodech strávíme (v tom lepším případě) dopoledne, v tom horším celý den. Čte obsah všeho možného pomalu i na čočce, a jelikož už hůř vidí, požaduje předčítání na svém doprovodu. Já, jelikož už taky nemám ostrozrak na pidipísmo, nosím sebou lupu, nebo si prostě vymýšlím.
Jelikož babička dbá na své zdraví, (na naše psychické už míň smilies/cheesy.gif) o tom, kdo pojede s babčou nakupovat, se u nás v rodině do nedávna losovalo. Teď, co jsem konečně dosáhla důchodu, jsem se dobrovolně přihlásila, a tak cca dvakrát do měsíce uskutečníme s tchýní nákup, abych ulehčila zbytku rodiny.
Ale je to přátelé na hrst antidepresiv.
Když si představím, že by podobným způsobem nakupovali všichni, tak zahltí prodejnu a volný vozík budete před prodejnou hledat marně. smilies/wink.gif
leden 05, 2017 09:42
Jenže, Myško, : d@niela
jako pravý jogurt s jogurtovou kulturou jsou prezentovány všechny...

Většina výrobců ale dnes dává přednost levnější variantě,. a to pak jogurty mají výrazně vyšší obsah vody a někdy, zvláště jde-li o nízkotučnou variantu, je potřeba zahustit výsledný produkt nějakou přídatnou látkou, aby výrobce splnil vyhláškou stanovený minimální obsah tukuprosté sušiny, což je 8,2 %. Nastaly holt řídké časy, pryč je doba, kdy všechny jogurty mívaly minimální obsah sušiny kolem 17 i 20 %.

Zahuštění se prování buď přídavkem sušeného mléka či smetany nebo také, což je výrazně levnější varianta, škrobem či jedlou želatinou.
A nebo se to víc osladí... Cukr totiž levně zvedne předepsaná procenta tukuprosté sušiny, tedy rozhodně levněji než například sušené mléko. Z výživného hlediska je přitom určitě vhodnější méně sladký jogurt z plnotučného mléka,“ říká profesorka Jana Dostálová z pražské Vysoké školy chemicko-technologické, která se specializuje na kvalitu potravin v souvislosti s lidskou výživou.

Hele, mně nejde o tu želatinu jako takovou, ale o šizení lidí, chápeš??? (Asi to ale píšu blbě, když mi není rozumět...)
leden 05, 2017 09:45
Dani, : Míša šíša
s tím Šalamounem to je zásah do černého. A druhý Šalamoun se domnívá, že pomazánkové máslo se nevyrábí "z kraviček", jak on říká. No, z kraviček jako takových určitě ne, ale z kravského mléka a smetany ano. Překvapuje mě, že to neví, když teda čte ty etikety, že jo.
leden 05, 2017 09:52
Když bych potřebovala želatinu na klouby, : Martina P.
tak si nemusím kupovat taky tu předraženou; můj táta si jednou týdně kupuje a vaří vepřové nožičky. To pak blaženě ohlodává. A to byste viděli, jak jsou jeho klouby funkční :-))) A za pár drobných.
Ale samozřejmě, že jde koupit i želatina v sáčku atd. atd. A taky skoro nic nestojí.

Nevím, kdo si kupuje jogurt kvůli želatině.
smilies/grin.gif
leden 05, 2017 09:54
Martino, : Míša šíša
asi Krakonoš. smilies/grin.gif
leden 05, 2017 09:56
Ale Danielko, : Krakonoš
já jen trochu vyvažuju tu jednobarevnost, co tu poslední dobou vládne. Ale jestli se ti to nelíbí, klidně mě ucvakni. Já se pod novou identitou hlásit nebudu, neboj. smilies/cheesy.gif
leden 05, 2017 10:05
Abych pravdu řekl. : Pepa
Tak jsem snědl za posledních 20 let 1 jogurt a jednou jsem ochutnal Pribináček. Ale šel jsem na lyžích obtížnou 15 hodinovou tůru v jednom dnu, v nadmořské výšce 2000 metrů a druhý den jsem zjisti, že můj obličej slunce spálilo hodně, je slabý výraz. Obličej byl opuchlý a rudý jako bych jej pomazal krví. Hnali mě k doktorovy ale já si vzpomněl na kohosi radu o hojivých účincích jogurtu. Tak jsem se sním mazal a zázrak se stal. Opravdu to pracuje.
leden 05, 2017 10:16
A co se nářků nad potravinama tejče, : Krakonoš
skutečnost je zcela prostá: Potraviny jsou dnes podstatně levnější než za bolševika (právě díky náhražkám), takže i tomu nejtupějšímu ovčanovi musí dojít, že pokud chce dostat nešizenou potravinu bez náhražek, bude muset zásadně připlatit, počitám tak 100% navíc. Vzhledem k tomu, co čtu v diskusích všude na netu na tohle téma, je poptávka po poctivejch potravinách tak vobrovská, že by měl každej, kdo se do jejich výroby pustí, jednoznačně uspět. Jak je teda možný, že každej, kdo to kdy zkusil, narazil na vošklivej problém - zákazník šel po ceně a sáhl znovu po škrobu a sóje? Je teda chyba na straně výrobce, státu, nebo těch hlupáků, co si neuměj spočítat, že za 60 Kč / kilo jim nikdo uzeninu nemůže vyrobit, jestli má bejt z masa? Panebože, jak u blbejch!
leden 05, 2017 10:19
Krakonošu, já vím, že jsi chytrej chlápek, : d@niela

ale já hlavně vídám každej den plno starších lidí v obchodech, jak to tam přebírají, probírají. A nevědí. Uvědom si, že tahle generace - tedy těch už delší dobu v důchodu - neměla většinou ani tu maturitu. A teď se po nich chce, aby rozeznávali např. různé druhy bakterií, přítomných (či nepřítomných) v mizerném kelímku jogurtu...
Většina z nich má potíže s tím, jestli to, proč kašlou a smrkají, mají na svědomí bakterie nebo viry, natož aby je ještě rozlišovali :-))).

Přesně stejně, jako to dělali ti šmejdové na prodejních akcích, tak náznak toho vidím i v těch popiscích. Ano, je tam napsáno, co tam napsáno má být. Většinou. Ale co si taková 78 letá dáma s tím má poradit? Nehledě na to, že má dejme tomu kolem 8 tisíc důchodu měsíčně.

ach jo.
leden 05, 2017 10:31
... : *deeres*
Netuším, kdo se tu hlásí pod novou identitou, v podezření je jenom Olina smilies/grin.gif
Nechtělo se mně psát, jak jsme tady s Álou diskutovaly o jogurtech a jak jsme v rámci základů výroby ne ekonomce získaly v Laktosu výuční list. Byly to dřevní doby , rok 1963-5 a nebyly ještě žádné ty správné potravinové vynálezy. Jogurtové lahvičky měly atypický tvar s širokým hrdlem, jogurt dozrával ve skleničkách a následně navrch nepřišla marmeláda, jak by jste se mohli domnívat. Z pětikilové plechovky se tam přidal jahodový džem. Opravdu v tom byly kousky jahod, dneska by se to jamem ani nesmělo nazývat, neboť jam, tak ten smí být jenom z citrusů. Víčko bylo z tvrdého povoskovaného papíru. Teprve začátkem sedmdesátých let, byly lahvičky nahrazeny podobnými, v jakých se dnes prodává Selský jogurt a marmeláda přišla dospodu. Stále ještě jogurt dozrával v lahvičce na jogurtové lince. A pak to dostalo sešup, přišly plasty a už nebyla žádná dozrávací linka. Do plastů se plnil už hotový jogurt, který by snad ani název jogurt neměl mít.

V Praze bylo Laktosů několik, v Radlicích, v Holešovicích, dva ve Vysočanech, jeden v Kyjích.
Dnes z nich existuje jediný, ten nejmlasší z roku 1981- Mlékárna Pragolaktos -100% vlastnictví Sachsenmilch Leppersdorf GmbH (člen skupiny Müller).Specializuje se na výrobu mlíkových krabičáků - dobrou chuť. A zkusili jste se někdy napít kakaového mléka Müller. Ano je to sladký. hodně sladký, to je asi tak všechno.
A pro ty, co máte rádi mražeňáky. Víte, že do polárky a polárkových dortů se dávala opravdová vanilka a opravdová smetana?

Moje máma měla z ruky do huby, ale základní potraviny jsme měli vždycky a tak si pamatuji, jak chutnalo mléko z konve, kyselé zelí z dřevěného sudu, vážené a solené máslo, různé druhy jablek, rajčata byla rajčata a ne polystyren, voňavý, kulatý chleba s prdelkou i vajíčka. Dneska chleba prasklý při pečení nesplňuje normy a nemá se prodávat.
Je pravda, že nakupuji v Tescu i Lidlu, ale jen to, co si nedokáži opatřit nějakou alternativní metodou.

leden 05, 2017 10:38
deeres, : Míša šíša
na polárkové dorty ze smetany si vzpomínám, byla to lahoda. Dnes jsou k nejídlu, tak nekupuju. Alternativa, byť za vyšší peníz, není - ve všem je rostlinný tuk, takže to zanechává odpudivou pachuť na patře.
leden 05, 2017 11:11
Danielo (9:45) - tak si kup jogurt, v jehož složení bude jen mléko a jogurtová kultura. : Myška
Už to píšu asi po stopadesáté, kdyby to tak udělali všichni, žádné želatinové a škrobové pochoutky se prodávat nebudou, protože nebudou prodejné.
leden 05, 2017 11:22
Olina - nová příchozí - ach jo, to sem noví nesměj? : d@niela

Snad výjimečně prozradím, že ano, Olina není trvale v ČR, ale žije v Evropě.
ach jo, ach jo, ach joooooo
leden 05, 2017 11:24
Na etiketách je napsáno, jestli jogurt obsahuje jen mléko a jogurtovou kulturu, nebo i želatinu či škrob. : Myška
To snad zvládne vyhodnotit i důchodce se základním vzděláním. Já bych nikoho nepodceňovala. Kdo chce, ten to zvládne.
leden 05, 2017 11:32
d@niela 11:24 : mamča
Budeš se omlouvat za každého nového příchozího ? Proč ?
leden 05, 2017 11:34
nojo, mamčo, dyk už blbnu. : d@niela
Já si to našla, Všeználek Mikin s tím přišel...

Ale jo, prostě nenechat se vytáčet, ok :-)
leden 05, 2017 11:38
Vzpomínám : babi
Bylo to kolem roku 1980,nová samoobsluha a na nákup přišly dvě babičky ,věkem k devadesátce.Pomalu to všechno prohlédly a nekoupily nic.Na moji otázku,proč si nic nenakoupily,mi jedna z nich,držíc si ruku na peněžence v kapse,řekla:"zboží je jejich,ale peníze jsou naše".Často si na ně vzpomenu,když si v obchodě nemohu vybrat.
leden 05, 2017 11:38
deeres, tak to kakaové mléko Müller nekupuj. Kup si mléko a kakao, a udělej si ho doma. : Myška
Já jsem ten nápoj v životě nekoupila. Proč bych kupovala draho něco, co si udělám doma a lepší, podle své chuti?

Kritizujete snad úplně všechno. Ale kdyby ty kritizované výrobky neměly odbyt, tak by se neprodávaly.

Jinak - jam, tedy česky džem, je směs ovoce nebo dřeně jednoho nebo více druhů ovoce a cukru svařená do vhodné rosolovité konzistence. To může být jak řidší džem s velkými kousky ovoce, tak kompaktní stejnorodá hmota. V případě, že je džem označený slovem „výběrový“ nebo „extra“, má být obsah ovoce minimálně 45 g na 100 g výrobku.
Slovo marmeláda může být použito pouze tehdy, když se jedná o zavařeninu pouze z citrusových plodů. V minulosti se takto nazývala kompaktní stejnorodá zavařenina bez kousků, tužší než džem.
Ovocnou pomazánku vyhláška nedefinuje, proto pod tímto názvem můžete koupit jak dobrou zavařeninu, tak přeslazenou směs s nízkým obsahem ovoce. A třeba taková povidla mohou být nejen švestková, ale také třeba hrušková nebo jablečná. V minulosti se vyráběla bez přídavku cukru a samotná sloužila místo sladidel v zimě, dnes už je přídavek cukru povolen a jedná se o tuhou zavařeninu s jemnými nebo hrubšími částmi ovoce.
leden 05, 2017 11:39
d@niela : mamča
Jo, jo, hlavně klídek. smilies/wink.gif
Na SVÝCH webových stránkách si můžeš pozvat (nebo vyhodit) koho chceš.
Škoda, že kvůli pár prudičům odešli fajn lidi. Možná si jen občas čtou, ale už nediskutují. A to je škoda. smilies/angry.gif
leden 05, 2017 11:42
No vidíš, deeres, : Míša šíša
to by tě určitě nenapadlo. Vyrob si jogurt doma, kakaové mléko doma, zmrzlinu doma... hlavně nekritizovat! Republiku si rozvracet nedáme!! smilies/cheesy.gif
leden 05, 2017 11:44
Míša šíša 11:44 : mamča
U nás máme jílovitou půdu. Tak kdyby si někdo chtěl vyrábět cihly...:-)
leden 05, 2017 11:51
Myško : zuza
Ty jsi si opravdu nikdy nepostěžovala na něco, cokoliv.. Připadáš mi jako z jiné planety, nevím kde žiješ a ani mne to nezajímá. Starší lidi, kteří vařili jakékoliv ovoce, dělali povidla a ty je budeš poučovat.
leden 05, 2017 12:02
Danielo, ale jak to cheš vyřešit? : Krakonoš
Představ si, hypoteticky, že by stát zakázal používání náhražek a že by všecky potraviny musely bejt kvalitní a 100%. Cena všech potravin vyletí na dvojnásobek. Zároveň v tu chvíli musíš uzavřít hranice a zakázat dovoz potravin ze zahraničí, alespoň těch s náhražkama, teda levnejch. A ve finále ta tvoje babička spolu s vostatníma babičkama a dědečkama půjde svrhnout vládu, že chtěj zpátky svý levný jídlo.smilies/wink.gif
Mimochodem senioři maj jednu možnost, který moc nevyužívaj - zeptat se v krámu nás mladejch. Vobčas to některý dělaj, už jsem několikrát pomáhal nějaký tý babičce či dědečkovi najít potravinu s jejich požadavkem na složení. Budeme spolu víc komunikovat, budeme se mít víc rádi smilies/wink.gif. Nikdy mě to nevobtěžovalo a vždycky každýmu rád pomůžu. A jsem si jistej, že takovejch je nás většina - když nás někdo slušně a s úsměvem požádá. (Pokud na mě naběhne rozlícenej dědek s láteřením, jak je to tu na ho****, tak mu radit nebudu, to dá rozum....)

deeres, ty rajčata, co chutnaly jako rajčata, jste kupovaly celoročně? A kde prosím, v "tůzu"? A dnes, když je sezóna zrání rajčat, si neumíš vybrat dobrý rajčata? Tak já ti poradím, jak na to - musej bejt co nejblíž, když už ne naše, tak ideálně Slovensko, Maďarsko a dobrá je taky Itálie. A hlavně je nutno si k nim čuchnout - vůně prozradí přesně, kde a jak zrály. Ale budou dražší než ze španělskejch "velkochovů". smilies/wink.gif Kysaný zelí je pořád skvělý to křimický, což tady u nás na Plzeňsku nejni problém. Ale hlavně je strašně jednoduchý si ho udělat sám, takže zrovna pokud je člověk milovníkem týhle pochutiny, fakt je blbost ji kupovat.
No nakonec - nespokojenost je matka pokroku, takže se můžeme těšit na vznik novejch a novejch poctivejch mlíkáren, pekařství, lahůdkářství, zelinářství a uzenářství. Všichni to chtěj kupovat, všichni to chtěj vyrábět, to by v tom byl čert, aby se to nakonec nepovedlo.smilies/wink.gif
Míšo, alternativa je - zmrzlina vod zmrzlináře, kterej dělá ze smetany a bez rostlinnejch tuků. Zaplaťpánbu za lidi, který když jim stav věcí nevyhovuje, začnou ho měnit a pustěj se do práce. Jsou naštěstí všude kolem nás.
leden 05, 2017 12:04
Míšo šíšo, to je legrace, co? Ale není tak dlouho doba, kdy byy hitem jogurtovače, a jen o malinko je vzdálenější doba, kdy : Myška
si mnozí dělali jogurt doma i bez jogurtovače. A když tak zavzpomínám, bylo to za socáče, kdy byly k dostání jen ty správné jogurty z mléka a jogurtové kultury. Proč to ti lidé dělali?
A jestli ti připadne rada udělat si kakao doma jako hloupá nebo směšná, tak mi řekni, jestli ty kupuješ jen všechno průmyslově vyrobené, nebo jestli si děláš něco doma. Zavařeniny, nakládanou zeleninu, jestli pečeš buchty, vaříš knedlíky - protože tohle všechno se dá koupit, tak si asi taky připadáš směšná, ne?
leden 05, 2017 12:08
Krakonoš : zuza
další z jiné planety..
leden 05, 2017 12:10
Zuzo, postěžovala. Ale nemám ze stížností a kritiky všeho kolem sebe životní program. : Myška
Jam (džem,) marmeláda, ovocná pomazánka - nevšimla sis, že tím reaguji na deeres, která si myslí, že jamem se může nazývat jen výrobek z citrusů?
O jakýchh starších lidech píšeš?
leden 05, 2017 12:11
No tak já si pamatuju, : Krakonoš
že nám nechutnal hnusnej koktejl (banánovej, tj. z banánovýho granulátu) v mlíčným baru ve zlatejch vosumdesátejch, tak nám ho máma, když sehnala banány, dělala na domácím mixéru ETA. No a protože i nám se zdaj Müllerovy vochucený mlíka přeslazený, nakoupím banány a mlíko a kakao a vyrobím to doma taky. Podle Míši je to asi špatně, je přece povinností státu zajistit mi kvalitní mlíčnej koktejl i v naší vesnický sámošce, ale já si nemůžu pomoct - když už ten blbej mixér doma mám, tak si nějak myslím, že ho mám na to, aby se v něm mixovalo. smilies/grin.gif Je ale fakt, že když to tak bude dělat každej, výrobci plastovejch lahviček na Müllera nebudou mít co žrát. smilies/cheesy.gif
leden 05, 2017 12:12
Myško : zuza
promiň, u nás na vesnici nikdo marmeládu ani jam nekupoval.
leden 05, 2017 12:13
Myško, : *deeres*
mne by něco takového kupovat nenapadlo, už jenom kvůli té ceně. Koupila si to dcera, já ochutnala a vyplivla, přeslazený hnus.
S tou marmoškou máš pravdu, v názvech EU udělala guláš. My jsme doma vždycky říkali, že marmeláda je s rozvařeným ovocem a hladká a džem je s kousky ovoce. Zřejmě jsem zaspala, nebo jsme to už tehdy nazývali blbě. Stejně to nekupuji, je celkem jedno, jak se to jmenuje, sladkou mrkev ve sklenici nemusím. A kdyby lidé měli čas a byli stejně čiperní, jako naši předci, tak by to také nekupovali. Pro toho, kde nebydlí přímo ve něstě, nám toho příroda pořád dává spousty a stačí sesbírat a zavařit.
leden 05, 2017 12:14
deeres, my doma říkáme marmeláda i džemu. EU nám může líbat paty :-) : Myška
Já jsme jen chtěla uvést na správnou míru to s těmi citrusy. Momochodem mi to připadne dost uhozené, že jen citrusové marmeládě se může oficiálně říkat marmeláda.
aky vůbec marmeldy, vlastně džemy, nekupuju. Máme dost svého ovoce.
leden 05, 2017 12:21
. : Míša šíša
Míšo, alternativa je - zmrzlina vod zmrzlináře, kterej dělá ze smetany a bez rostlinnejch tuků.

Neznám. U nás zmrzlináři prodávají točenou zmrzlinu, která je vodová a hnusná nebo opět z rostlinných tuků. Jinak jsem mluvila o alternativě polárkového dortu - to je taková ta zmrzlina v plastové krabičce čtvercového tvaru. Čistě bílá, anebo s čokoládovou vložkou uprostřed.
leden 05, 2017 12:23
Myško, : Míša šíša
hloupá rada to určitě není, ale připadá mi jako nošení dříví do lesa. Jak napsala zuza - tohle radit zrovna lidem, kteří se samovýrobou mají letité zkušenosti?
Hloupé mi připadá vytýkat, že někdo něco kritizuje. Nechápu, proč je jakákoli kritika najednou tak závadná. Máme snad chválit něco, s čím nejsme spokojeni? Nebo před tím zavírat oči? Proč?
leden 05, 2017 12:26
... : Jiri Bilina
Koukam, ze zde jde spise o problem mezi mladejma a starejma. At uz starejma vekem, nebo dusi.
Jeste jsem v Cesku ani nikde jinde nepotkal mladeho cloveka, ktery by bolestne lkal nad tim, ze mu nejaky velky bratr nerika co si ma koupit a nevodi ho cely den za rucicku.
V Thajsku si kupuji jogurt jmenem Bulgaria, ktery je nejdrazsi, nejhustejsi a nejchutnejsi. Slozeni je bohuzel jen v thajstine, tak me nezbyva nez tomu verit.
Ale vazne - tohleto lkani nad svobodou vyberu se me zda byt vysadou lidi, ktere zkazila komunisticka diktatura.
```````````````````````````
Jo, a jestli je Olina nekdo uplne novej zijici v Evrope, tak ja jsem na Kudle taky uplne novej a ziju na Jupiteru. smilies/wink.gif
leden 05, 2017 12:27
tez Mikin. : Jiri Bilina
smilies/smiley.gif
leden 05, 2017 12:28
Mamčo, viď? : Krakonoš
Škoda, že kvůli pár prudičům odešli fajn lidi.
Taky ti chybí Můra, Petronila, Ketrin, bb (i když ta už se trochu osmělila smilies/wink.gif) a další?

Zuzo, Myška si už postěžovala mockrát, asi málo čteš. I já si stěžuju - na rostoucí míru moci úředníků, buzeraci, těžkopádnost byrokracie, vomezující výstavbu a podnikání v libovolný sféře. To je problém tohodle státu, nikoli potraviny. Potraviny jsou problémem nevochoty spotřebitele za kvalitu platit, z ní vyplývající vobavy výrobce kvalitu vyrobit a kvůli státní byrokracii a buzeraci vobtížný podnikání, který brání jednoduššímu vstupu na trh pro nový subjekty, který by to chtěly zkusit jinak. Stát ať se do lidí ne***e, voni si poraděj, šikovnejch a pracovitejch lidí by tu bylo dost.
leden 05, 2017 12:32
Mám několik dotazů: : opas
- proč by měla homogenizace mléka někomu nebo něčemu vadit? To je v podstatě jen rozbití tukových kuliček na menší, takže má prostě jen menší sklony odsazovat smetanu podobně, jako to má už od přírody třeba kozí mléko.

- Za komunistů nemohl být podíl sušiny v jogurtu 16 procent prostě proto, že podíl sušiny kolem 16 procent má třeba nějaký vlhčí tvaroh a ne mléko, ze kterého se jogurt vyrábí.¨

Zbytek jsem už ani nečetl, protože když autor hned v prvním odstavci vyplodí několik blábolů, které jsou zjevné, tak zbytek článku o moc větší hodnotu mít nebude.
leden 05, 2017 12:33
Míšo šíšo, nerozumím - : Myška
...tohle radit zrovna lidem, kteří se samovýrobou mají letité zkušenosti? Kterým lidem?
leden 05, 2017 12:43
´Krakonoši : zuza
promiň, ale Tebe už nečtu, nemám ráda bláboly a teď jsem reagovala jen na to, že jsem viděla své jméno. Já sama jsem optimistický člověk, který se snaží lidem pomoci. Třeba už jen tím, že je vyslechnu. A nikdy bych nechtěla vracet svůj život zpět..
leden 05, 2017 12:52
Opasi, : *deeres*
otázkou je, co se vlastně homogenizuje, po odstranění mléčného tuku. Po pasteraci , se homogenizace dělala vždycky, prostě proto, aby se tuk nevysrážel jenom nahoře. Ale když do jogurtů přidávají místo tuku škrob a želatinu , tak se v důsledku nesjednocuje tuk s tekutinou, ale přídavné látky s tím, co z mléka (pokud to tak ještě lze nazvat) nakonec zůstane.
leden 05, 2017 12:58
deeres : opas
Homogenizace není nic jiného, než zjemnění a promíchání, aniž by se říkalo, co je obsahem ono míchání. Tvrzení z článku "(homogenizace mléka souvisí s řadou zdravotních potíží)" je nesmysl, autor se patrně lekl cizího termitu, nebo nebyl zrovna v dobré konvici.

U mléka se to pokud vím dělá tak, že se odstřeďuje tuk a protože není možné ho odstředit přesně na určitou zbytkovou hodnotu podle typu mléka (tučné, polotučné, odtučněné), tak se u polotučného a tučného vrací část odstředěného tuku zpět. Pak se musí udělat právě homogenizace, aby se vložený tuk rozptýlil.
S pasterizací to nemá co dělat, to je zase jiný proces, kdy se mléko v průtokových ohřívačích na několik vteřin zahřeje na nějakých 70°C a hned se zase zchladí. Tím se vyvraždí většina bakterií a mléko pak vydrží čerstvé déle než jen několik hodin a obsah vitaminů, apod se příliš nezmění.
leden 05, 2017 13:08
Krakonoši, : *deeres*
v zimě rajský nejím a nikdy jsem je v zimě nejedla. Proč, protože mám dobrej čuch. A vím, jak chutná rajče přímo ze zahrady vyhřáté sluncem. Stejně jako nechápu lidi, co si v zimě koupí jahody. Zrovna tak mne nenapadne koupit si okurku hadovku, už jenom proto, že je mně po ní blbě. Proč, když polní okurky mohu jíst na kila. Zelí si nakupujeme přímo z krouhárny, není to křimické, ale je skvělý. Doma mne to vyrobit ani nenapadne, ono to jaksi při kvašení smrdí a to já v bytě nemusím. Jsou mezi námi cvoci, co ty srágory v supermarketech kupují dobrovolně, jenže jsou i lidé, kteří možnost volby nemají.
Já jenom tancuji, jak nejlépe umím, abych se slušně bez ztráty kytičky najedla a je smutný, že to tak bylo před 89.rokem a i teď.
leden 05, 2017 13:13
Myško, : Míša šíša
Kterým lidem? Ty si nepamatuješ, komu co píšeš?
deeres, tak to kakaové mléko Müller nekupuj. Kup si mléko a kakao, a udělej si ho doma

Rada nad zlato.
leden 05, 2017 13:57
Míšo šíšo, přesně tak, rada nad zlato. Já to tak dělám. Když mí něco nechutná, nebo se mi nelíbí složení, nekoupím to. : Myška
A pokud po tom toužím, vím jak se to dělá a mám suroviny (nebo je mohu nakoupit), tak si to udělám doma.
leden 05, 2017 14:05
Míšo, proč rada nad zlato? : Krakonoš
Když se někdo bude vztekat, ža kupovaná vánočka nejni jako vod maminky, co mu poradíš? No aby si zašel k mamince, nadlábl se tam, pak si vzal recept a naučil se ji upíct, dokud tady máma je. Nebo ty bys místo toho rozjela kampaň, aby stát zajistil, že všecky vánočky budou chutnat jako vod maminky (teď ještě stanovit, vod který smilies/wink.gif )?
Je snad normální si pokrm vyrobit podle svejch představ a nekupovat zbytečně hotový výrobky či polotovary, když to nejni nutný. A zrovna u čokoládovýho mlíka to fakt nutný nejni.
leden 05, 2017 14:23
Že vás to baví, : Míša šíša
chytat se pořád nepodstatných ptákovin.
Ano, deeres není dement a umí si udělat kakao sama doma, aniž by jí to někdo musel radit. A to že si udělá to kakao doma změní stav mléka Müller, které je v prodeji? Já nechápu souvislost.
Znovu se ptám, proč by deeres nemohla napsat, že Müller mléko je přeslazený sajrajt - proč je to bráno jako nějaká neoprávněná kritika?
leden 05, 2017 14:34
Šmarjápanno a kdo někomu brání napsat vo čemkoli, že je to sajrajt? : Krakonoš
Vo to tady snad nejde. Vo kritiku tu nejde, to byste byli všichni spokojený, kritizovat můžete cokoli až do alelujá. Jenže to ti nestačí. Ty bys chtěla, aby stát zajistil, aby se "sajrajt" nesměl prodávat. Vo tom se tu bavíme. Že to nejni možný (s výjimkou prokazatelně jedovatejch látek). Kde je hranice sajrajtovosti? V tom mlíku vod Müllera nejni nic jedovatýho, jenom příliš cukru. A až pak nějakej moudrej stát řekne, že taky vánoční cukroví je moc sladký a v zájmu zdraví vobyvatelstva, vo který se přece stát musí starat (aspoň tak svoje názory zdůvodňuješ), je nutný jeho pečení zakázat, zatleskáš vítězství pravdy a lásky? Proč by se měl měnit stav mlíka Müller, proboha? Nehchť je mlíko Müller vytlačený z trhu zdravější míň sladkou variantou jinýho výrobce ve volný soutěži, sakradrát! Porád máte plný pusy neomarxismu ale zároveň neustále neomarxisticky chcete něco nařizovat, zakazovat, regulovat, buzerovat. Někdo vás toho Müllera nutí kupovat?
leden 05, 2017 14:51
Míša šíša 14:34 : mamča
Baví je to, protože se zřejmě v zaměstnání nudí. Však s koncem pracovní doby skončí i tahle diskuze.

leden 05, 2017 14:54
Ty snad něco bereš, to není možný : Míša šíša
Přeháníš, zkresluješ a vkládáš mi do úst klávesnice, co jsem vůbec neřekla nenapsala.
Mimochodem já ani nevím, že nějaký čokoládový mlíko Müller existuje, tak mě s ním přestaň pořád dokola otravovat.
leden 05, 2017 15:00
Já jen vodpovídám na tvůj příspěvek, : Krakonoš
kde votravuješ s Müllerem hned 2x. smilies/grin.gif


leden 05, 2017 15:06
... : mia I
copak jogurty, ale taková krevní tučnice nebo husí a kachní krev v konzervě, to úplně vymizelo. smilies/grin.gif

Teď vážně. Jak píše Daniela, člověk v produktivním věku se snad zorientuje, 78letá babka těžko. Ležela jsem v listopadu pár dnů ve špitálu , kolem mne se střídaly babičky 80plus,minus. Kromě jedný, která i sama nanosila uhlí , pochybuji, že ty ostatní by se nějak v nákupu zorientovaly. Že by si pekly vánočku no to už vůbec.
leden 05, 2017 15:17
... : mia I
ale legrace s nimi byla, jedna permanentně chrápala, takže jsem v noci moc nenaspala, načež mi druhá stará paní v noci pořád atakovala otázkou, jestli jsem už zavřela slepice a kdo to mluví před chalupou ( to slyšela sestřičky na sesterně). Babči byly fajn, snažila jsem se jim posloužit, co nestíhaly sestřičky, ale fakt si neumím představit jak by vařily domácí džem,pak zfoukly vánočku, potom si přečetly něco o složení salámů, hledaly na netu výraz aspartam, který zahlédly na etiketě limonády.. ono jen dělat něco v kuchyni s dvěma berlemi nebo se s nimi motat mezi regály,.. stáří je prevít. smilies/wink.gif
leden 05, 2017 15:26
Krakonoši, : Míša šíša
rozhodně jsem s tím neotravovala tebe. Prvně jsem psala deeres, na což zareagovala Myška a oslovila mě. Odpovídala jsem tedy Myšce na její dotaz. Ty ses do toho vložil neosloven v 14:23 hod., a když jsem se divila, proč se s Myškou chytáte takových nepodstatných ptákovin, tak jsi to mléko musel vypíchnout - nevím proč - ještě jednou. Tak kdo koho otravuje? Jak by řekl náš nenáviděný pan prezident: "Zkuste se, pane redaktore, zamyslet. Nejlépe vlastní hlavou."
leden 05, 2017 16:13
Míšo šíšo : zuza
je to marné, páni pobrali všechnu moudrost světa, a vzhledem k tomu, že ovládají téměř všechna vedoucí místa, tak jiné to nebude.
leden 05, 2017 16:20
Krakonoši, : Myška
pěkně shrnuto.
leden 05, 2017 16:26
Mio, : Krakonoš
to je asi každýmu jasný, že vosumdesátiletej člověk už nemůže dělat spoustu věcí voproti mladším kolegům. Takže holt musí slevit ze svejch nároků a je třeba rád, že baští jídla ze "závodky". Když mu jeho děti vobčas třeba nenakoupěj, neuvařej nebo nenapečou. Ale co s tím? Mě fakt nic lepšího, než že se třeba v tom krámě někoho mladšího zeptá, kterej ten salám má nejlepší složení, nenapadá. A pak už to záleží na konkrétním případě. Pro někoho je kvalitní salám moc drahej, radši dá peníze vnoučatům a stejně si koupí šunt. A někdo si zase třeba dopřeje něco pro sebe. Co já vim. Každopádně jsem rád, že se nám konečně problém kvality jídla smrsknul na skupinu nejstarších seniorů, který už se neorientujou. Vostatní lidi maj jasno, uměj hledat informace a jsou dostatečně inteligentní, že si poraděj. (Já vim, tak růžový to nejni. Už pan president kdysi bonmotoval, že "Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt." Takže ještě zbejvá vyřešit problém, jak zajistit kvalitní výživu idiotům. Mohl by se tím zabejvat některej z dalších dílů tohoto seriálu na Kudlance. smilies/wink.gif )
leden 05, 2017 16:35
Aha, tak já jsem tě, Míšo, nepochopil: : Krakonoš
Znovu se ptám, proč by deeres nemohla napsat, že Müller mléko je přeslazený sajrajt - proč je to bráno jako nějaká neoprávněná kritika?


Tak až se zase budeš příště "znovu ptát", tak prosím doplň, že se znovu sice ptáš, ale že se neptáš Krakonoše, tak ať Krakonoš laskavě, nejsa tázán, drží hubu. A mně to bude jasný a budu držet hubu. smilies/wink.gif
leden 05, 2017 16:52
Krakonoši : mia I
mně hlavně přišlo úsměvný, jak tu myslím Myška radila číst etikety. Já myslím, že i kdyby si nakrásně spousta starších lidí složení přečetlo, stejně prdlajs ví, co vlastně taková slova jako aspartam, acesulfam, .. znamenají. Takže je jim to čtení složení částečně k prdu.

Mně hlavně vůbec zaráží , že si někdo dovolí nabízet takový srágory jako jsou ty jogurty apod. Já tu mám dva sirupy , které nebyly laciné, přestože mají v názvu sirup z černého rybízu a sirup lesní plody, ve složení nic takového není. Je tam pouze aroma lesních plodů. U jedné barvivo amoniak-sulfitový karamel, myslíš, že by nějaký staroušek rozkodoval co ten sulfitový karamel vlastně je? nevím to ani já. smilies/wink.gif

Sirupy jsem uvařit fakt nemohla - veškeré ovoce ze zahrádky (červený, černý rybíz, bílé i růžové maliny a hlavně výborný muchovník jsme zužitkovali za syrova, pak na ovocné koláče a hlavně jsem vařila džemy).Pro upřesnění ty šťávy kupuji kvůli manželovi, minerálky ani limonády nesmí a obyč. vodu se mu taky pořád pít nechce.

To co tu píšu není nadávání, to je rozhořčení nad tím, co se tu vůbec za sračky nabízí. Kam zmizela nějaká obchodnická čest, firemní renomé?

Jak si může vůbec někdo dovolit nabízet jídelně domova důchodců, kde dělá moje neteř, dva roky zamrazené maso z Kanady za 32 Kč/kg??? Kam jsme to došli?

A tohle není jen otázka spotřebiteli nekupuj, nebudou to nabízet. To je podle mne hlavně otázka toho, jaké mají zemědělci v EU podmínky. (Naši zemědělci mohou konkurovat kvalitou , ale nemohou samozřejmě konkurovat cenou). A ty podmínky rozhodně nejsou stejné pro nás jako pro ostatní země Unie a to už záležitost politiků a jejich zodpovědnost je.

tázka dotací v zemědělství je poměrně složitá věc a zorientovat se v ní dokáže odborník, to já nejsem. Ale vím, že na západ od nás si sakra hlídají domácí produkci, vždyť na to navazuje i zaměstnanost lidí v zemědělství a navazujících odvětvích a ti co si vydělají zase dají vydělat dalšímu..

Zpět ke kvalitě - nejde jen o jogurty, ty si nakonec může člověk odepřít.

Podívej se, jak se dnes vaří ve školních jídelnách. Pouze ze zmrazené zeleniny, přidávají se glutamáty do polévek. Mám tu pro vnoučata ze školní jídelny pár vyřazených plastových krabic na pastelky od těch jak já říkám "fixů" do polévek, složení děs běs.

Tohle přece musí nějaké instituce kontrolovat. Ono to jedovaté není , ale zdravé určitě také ne.
leden 05, 2017 17:14
Zuze bych vodpověděl, : Krakonoš
ale zuza mě nechce číst, tak by to bylo zbytečný.
---
Myško, děkuju. smilies/smiley.gif

P.S. Až budou jogurti vyčerpaný, můžem si něco probrat vo "zlikvidovaným" českým cukrovarnictví, to je moje voblíbený téma. smilies/cheesy.gif
leden 05, 2017 17:43
mia : Lenka1
asi nejlepší shrnutí podstaty problému, který jsem tu četla. smilies/smiley.gif
leden 05, 2017 18:04
... : Mikin1
Hm, me taky Zuza oslovuje jen aby me oznamila, ze se se mnou nebude bavit. Proc se holka vubec namaha, to je mimo jakekoliv chapani.
Cukrovarnictvi zlikvidovane vrahy z volstrytu by bylo hezke tema, ale ja bych se primlouval i za toho cernocha v teplakove bunde v prospektu od Lidla. smilies/grin.gif
leden 05, 2017 18:06
Mio, : Krakonoš
ve společnosti, kde vítězí nejnižší nabídková cena jako jediný kritérium ve všem (v supermarketu to začíná a zákonem vo veřejnejch zakázkách to končí), jde prostě vobchodnická čest (až na skalní mohykáni) do p******. Firemního renomé se nenažereš, ani nezaplatíš zaměstnance, když svůj produkt prostě neprodáš.
Jinak v otázce zemědělství, dotací našim zemedělcům a komplikovanosti takovejch nekonkurenčních prostředí, jako jsou školní jídelny, s tebou vcelku souhlasím. Myslím si, že ve školním stravování nejde udělat nějakou podstatnou změnu, pokud ten oběd nebude stát významně větší peníze. Ty kuchařky by tam musely bejt kouzelnice, a co si budem povídat - většinou to nebudou ty nejkvalitnější postavy voboru, když je dnes problém sehnat slušnýho kuchaře i do komerční sféry. Totéž nějaký vývařovny domovů důchodců či nemocnic. To je mnohem složitější téma, než jogurt v krámu.
leden 05, 2017 19:30
Krakonoši : mia I
kuchařky dělají ve školních jídelnách za cca 10 tisíc netto, to vím jistě, kamarádka tam dělá hospodářku a další známá vaří na gymplu. Kupodivu je o tahle místa tlačenka, přece jen se tam nají (oběd platí jako každý jiný, ale i tak zobnou víc než běžný strávník), navíc leckde si uvařené přebytky nosí kuchařky domů. Sehnat kuchaře do komerční sféry je problém, ani se nedivím. Když vidím, mj. i u Polhreicha, kdo všechno se vrhá na podnikání v pohostinství, tak žasnu. Spropitné má číšník, kuchař utře hubu.. Kolikrát jsou problémy u soukromníků s placením pojistného za zaměstnance. Hodně lidí co podniká v pohostinství se vozí v drahých autech, ale koupit pořádné zařízení kuchyně už je jim na obtíž, další věc proč se kuchaři k soukromníků nehrnou.

Jinak k tomu o čem píšeš přistupuje fakt, který jsem tu už také někde zmiňovala. Nenažraný státní aparát, který neúměrně zatěžuje odvody jak zaměstnance, tak zaměstnavatele. Pak se prostě cena produktu prodraží..

S tím zemědělstvím a potravinami je to škoda, neříkám, že je špatně úplně všechno. Hodně se investuje za peníze z Unie do krajiny, různá protierozní opatření, opatření na zadržení vody v krajině, ale co se týče podpory vlastní zemědělské produkce, tak je to bída. Tam jsme v záporném saldu vůči Unii.
leden 05, 2017 19:53
Myslím, že když nic jinýho, : d@niela
tak jídlo pro děti (školní jídelny) by se mělo dotovat. Protože se jedná o zdraví budoucí populace. Těch, co budou na ty starší vydělávat, těch, co budou "produkovat" další.

Je to určitě důležitější, než cokoli jiného. Jenže...
Evropská komise opakovaně vyzvala Českou republiku, aby důsledněji rozkrývala vlastnické struktury příjemců dotací, čeští úředníci se k tomu ale v praxi moc nemají. Dokládá to korespondence mezi bruselskými úředníky a náměstky českých ministrů, které získala redakce Neovlivní.cz. Nedávná analýza dotací přitom ukázala, že každý čtvrtý soukromý příjemce skrýval skutečné majitele. Anonymní uchazeči tak získali přes tři a čtvrt miliardy korun.

pak se nedivme, jaké blafy (i když ne jedovaté) jedí ve školních jídelnách děti.
leden 05, 2017 20:39
Typ na dobré jogurty a sýry : mamča
Pokud si někdy uděláte výlet na Karlštejn, tak o cca 2,5 km vedle, v obci Běleč, funguje Farma Homolka. Viz http://www.syryodkarlstejna.cz/
Je to rodinná farma a funguje už spoustu let k plné spokojenosti zákazníků i majitelů.
Nejsou to žádní "ukoptění sedláci", ale vzdělaní lidé, navíc své práci oddaní.

leden 05, 2017 20:56
Jídlo ve školních jídelnách : Krakonoš
už dotovaný je. Strávník platí už jen cenu vstupní suroviny - potravin. (Mzdový náklady a vybavení platí stát a zřizovatel). Takže buď by si měl strávník platit víc (cca 40 Kč by mělo stačit), nebo by musel někdo dotovat i ty potraviny - votázkou je, jestli už těch dotací není moc. Přece když jde vo suroviny, tak za stejný peníze bych mu uvařil i doma a tam mi to nikdo taky nedotuje. Já vosobně bych rád za voběd svýho dítěte těch 40 Kč platil, i pade, kdyby to bylo skvělý a kvalitní jídlo. Ale asi bych byl v menšině.
leden 05, 2017 21:26
... : bb2
Presne tak, Krakonoši.
Ze svého působení ve školní komisi si pamatuji, jak zdražení obědů o dvě koruny vyvolalo bouři a ředitel školy se bál to téma vůbec otevřít. A to vůbec neslo o chudé lidi. Nejvíc vždycky řvou ti co mají dost. Proc, to nevím,asi ze vidí,ze na spořící konta půjde o petikorunu méně.
Někteří lidi mají pořád pocit,ze školní teplý oběd za pár babek je základní lidské právo, jako právo na vzdělání :-)

leden 05, 2017 23:59
... : OLINA
Ano, žereme opravdu jak prasata a je nám jedno, co to je, hlavně když máme plné koryta.
Měl jsem k dispozici technologii výroby párků a různých dalších plněných masových výrobků, kterou prozradil jeden "podnikatel" a upozornil, že takto v honbě za ziskem a v boji s neviditelnou rukou trhu "podniká" drtivá většina majitelů společností s rozumem omezeným, co se týká kontrol, tomu se vysmál, protože půlka národa by musela být kontrolory, ale raději jsem ji nezveřejnil, protože jsem nechtěl mít na svědomí přechod drtivé většiny čtenářů na vegetariánskou stravu, i když ani tam není všechno košer.
Ti idioti, kteří neustále oblbují nedostatkem mandarinek a banánů za socialismu ať jdou do prdele a ještě dále, nevím, proč se bojí přiznat, že před tímto slavným kapitalismem si komunisté kvalitu potravin hlídali jako oko v hlavě, jelikož jsem pamětník, tak dokážu srovnat kvalitu šunky tehdy a nyní, tehdy opravdu šunka chutnala jako šunka, dnes mám silný pocit, že žeru šunkovou vodu.
Je to jako se slovy naší hymny " český ráj to napohled" ale opravdu jen na pohled, jinak je to neskutečný otrokářsko-feudální bordel a stejně tak je to i s potravinami, krásně načančané, až zrak přechází (lituji slepce o co přicházejí), ale když to rozbalíte, tak jsou to jen náhražkové sračky.
Pokud ty sračky nejsou zdraví ohrožující, dejme tomu, nikdy člověk neví, co žere, ale když už jsou do žrádla míchány jedy, posypová sůl, salmonela, do chlastu metanol, a spousta dalších, zdraví ohrožujících svinstev a lidi umírají, tak potom už je konec srandy a jedná se o sprosté vraždy.
To, co zveřejní televizní kanály a stoky, je jen špička ledovce, aby se ukázalo, že kontroloři nespí, snad v žádném odvětví nezuří tak mafiánský boj, jak ve žrádle, protože lidi budou žrát a chlastat pořád.
Tolik můj komentář, další je převzato.

Nechci Vám brát iluze, ale . . .
Pokud se však podívám na kvalitu potravin, někdy si říkám, že bych chtěl dát ochutnat svým dětem to, co se tu před těmi dvaceti léty jedlo.

Nabídka potravin, které jsou teď v obchodech, je skutečně rozmanitá. Na straně druhé se za touto "rozmanitostí" skrývají jen různé barevné obaly a krabičky, které obsahují prakticky totéž. Mnoho potravin, které bychom si dovedli sami vyrobit, se vozí přes půl Evropy a zátěž exhalacemi a znečisťováním životního prostředí je větší, než jejich samotná užitná hodnota a vliv na zdraví.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Do roku 1994 platily v Československu ještě z dob minulého režimu zákonné normy, které nedovolovaly, aby klobásy obsahovaly mouku, aby jogurty obsahovaly škrob atd. atd.Tyto normy byly zrušeny a v Česku začala doslova džungle .

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Potraviny jsou dnes samá n á h r a ž k a .

Kravský tuk je nahrazován tukem rostlinným (sójovým).

Mléko, které je nápadně podobné emulzi na chlazení obráběcích nožů, se nesrazí, nejde z něj udělat domácí jogurt. Ale stojí 18,90 Kč. No - nekupte to !!!

Jogurty nejsou jogurty, je to jogurtová hatlapatla, do které je narván škrob nebo želatina, aby toho bylo víc. Jsou v tom usmrceny mikroorganismy. Ale stojí to 9,90 Kč. No - nekupte to !!!

Sýry nejsou sýry, ale náhražky, v nichž je mléčná bílkovina nahrazena bílkovinou rostlinnou (sója) anebo škroby.

Zmrzliny či šlehačka, ty se též nepotkaly s mlékem, dělá se to všechno z umělých náhražek. I v dražších zmrzlinách, které jsou deklarovány, jako mléčné či dokonce smetanové, je pouze odstředěné mléko a zmrzlina je "zkvalitněna" tukem rostlinným.

Kvalita některých másel není nic oslnivého, jsou nastavována vodou !!!

Většina čokolád, prodávaných v našich obchodech, nejsou čokolády, ale čokoládové imitace plné levných náhražek. Mezi tyto náhražky patří karabový prášek, který se vyrábí ze svatojánského chleba, jímž se ve Středozemí krmí ovce a velbloudi.

České párky jsou dnes z většiny plněny sójou, moukou nebo drůbežím separátem - co je to drůbeží separát ?. Z kuřete se vyjmou prsa a stehna, která se prodají zvlášť. Zbytek - tedy kůže, kostra, hlavy i se zobáky, krky, pařáty a vnitřnosti se rozmixují, přecedí, obarví na červeno a přidávají se do párků a klobás, v případě párků do 40 Kč za 1kg tvoří se sójou, chemikáliemi, céčky atd. jejich hlavní složku. Kdo kupujete dražší párky a nemáte-li je přímo z nějaké malé porážky, nejásejte. Tyto molitanové masokostní moučky se dnes přidávají i do dražších párků. Jak jsme však byli ubezpečeni Informačním centrem bezpečnosti potravin, z tvrdého strojního oddělování při výrobě separátu ( SOM - strojově oddělené maso ) se získá velmi jemná masová pasta složená z částic menších než 1 mm, takže nehrozí žádná újma na zdraví - akorát, že to žereme !!!
Pro zajímavost - separáty se vyráběly i dříve, sušily se a používaly se jako krmivo pro dobytek . Toto se vyrábí i dnes. Aby tento světle bledý šurvajs získal pěknou červenou barvu, narve se tam chemie. Pro potlačení pachů ze separátu samozřejmě existují různé chemické sajrajty.


Náhražkové prefabrikáty dnes pronikají i do takových výrobků, které vypadají navenek jako salámy čišunka.

Různé bůčky a slanina jsou dnes vyráběny zejména z přerostlých polských prasat, která mají jinou strukturu masa, než prasata česká, která jsou více masitá a jejich bůčky obsahují více masa. Na polských bůčcích, které se k nám jako přebytky dováží je samé sádlo, ale nekupte to. Je to bílý a bílé maso je přece dietní !

Hovězí maso, které obchodníci kupují od jatek jako maso z krav za pár korun, je prodáváno jako kvalitní maso z mladých býčků.
Ani milovníci ryb nemusí být ušetřeni podvodu. Máte rádi kraba? Může se vám stát, že to maso deklarované jako krabí, je z tresek.

Do chleba se dnes přidávají pomleté zbytky starého chleba a pečiva, které se předtím neprodalo. Stroje tyto zbytky - které se dříve dávaly prasatům nebo se prodávaly za nižší cenu jako krmný chleba pro domácí užitkové zvířectvo - semelou a směs je dále upravována. Přidají se speciální směsi s enzymy, pak se míchá těsto atd. atd. a na druhém konci vyjede upečený chleba. Nevadí, že obsahuje sezam nebo mák a nebo lněné semínko - krásné ohnisko civi- lizačních chorob a alergií. Neustále se snižuje podíl žitné mouky z dřívějších 45% - na 20%.

U rohlíků se neustále snižuje hmotnost, ale i obsah tuku, (který zajišťoval křupavost), až na polovinu. Z rohlíků se stává gumová hmota, která druhý den ztvrdne a chleba je bez chuti.
Kečupy a hořčice - nejsou hořčice, je to voda s moukou nebo se škrobem, ve které je s bídou 10% skutečného kečupu nebo skutečné hořčice. Dnes už se na některých "kečupech" vyskytuje na druhé straně malý název "kečupová " či "rajčatová omáčka." Tyto blivajzy se v regálech tváří jako kečupy, ale viděly rajčata leda tak z rychlíku.

Maso, zejména dovezené, je "nastavováno" vodou, která je do něho injekčně vpravována. Do některých masných výrobků je pro změnu zase injekčně vpravována levná sójová bílkovina. Konzervy obsahují blíže nespecifikovanou hmotu, která nemá s kousky dobrého masa, které jsme nacházeli v socialistických konzervách, nic společného.

Landšmít, který se dřív vyráběl z masa a dal se nakrájený opéct nad ohněm, je dnes nedefinovatelný prejt z kůží a šlach slepený obarveným škrobem, který se vám buď po napíchnutí na klacek rozpadne nebo nad ohněm rozteče.

Lečo s klobásou již dávno není ta dobrá zelenina s klobásou, ale to lečo vypadá, jako by už jednou prošlo žaludkem a ta "klobása" je sójová.

Hovězí a vepřové maso ve vlastní šťávě nezřídka obsahuje i polovinu rozmixovaných kuřecích kostí a kůží, které se dříve mlely v kafilérkách na masokostní moučky pro zvířata. Ty "kvalitnější" konzervy obsahují kůže, takže když tato pochoutka na talíři zchladne, lze ji úspěšně použít jako lepidlo.

Paštiky a pomazánky jsou nastavovány škrobem, moukou a drůbežími separáty.


P r o š l é maso
ze supermarketů je očišťováno octovou vodou, nakládáno do marinád
a podáváno jako specialita k letnímu grilování.

Různé saláty jsou zakonzervovány tak, aby vydržely, ale skutečnou majonézu viděly leda tak z rychlíku.




Dorty a dezerty jsou vyráběny z náhražek, stejně jako různé oplatky a tyčinky.

Sirupy nejsou vyráběny z ovoce, ale jedná se o vodu z cukrem, ve které je ovocná příchuť.

Z českého piva se povětšinou staly „europatoky“ univerzální chuti vyrobené v systému CKT/HGB, který "přeskakuje" klasické zrání a dokvašování v ležáckém sudu. Univerzální jsou následky požití těchto chemikálií - rektální zvracení čili sračka. Skalní pivaři dnes přecházejí na 11° pivo, které má aspoň trochu úroveň dřívější desítky.

Některá šumivá vína se nedělají tradičním zráním, ale vyrábí se jako sifón. Víno, které má úroveň vín krabicových, se nasytí CO 2 a prodává se v regále jako "šampáňo." Vzadu na vinětě se lidé s dobrým zrakem mohou dočíst, že se jedná o perlivé víno." A dalo by se pokračovat.

Pokud si někdo myslí, že když si koupí dražší výrobek, či dokonce výrobek značkový, že je zaručena vyšší kvalita, je na omylu. I značkové výrobky, prodávané v rámci celé Evropy, jsou v Česku vyráběné z náhražkových surovin.

Zmrzlina MAGNUM, která stojí stejně v Česku i Španělsku, se v EU vyrábí z mléka, v Česku z levnějších rostlinných tuků.Takových a různých dalších šmejdů žereme stále více a více, ale nezoufejme, bude hůř - podíl výrobků se stále vyšším obsahem náhražek bude růst.

Takové chuťovky, jako např. "dietní" drůbeží hamburgry, které se skládají z poloviny z drůbežího separátu a z druhé poloviny z vepřových kůží, jsou jen začátkem dalších inovací. Složení výrobků, které se uvádí na jejich obalech, bude psáno stále menšími a menšími písmeny, aby si ho už nemohli přečíst ani ti, co mají zrak v pořádku.

Čekají nás doby, kdy budeme doslova "žrát" takové potraviny, jaké známe z francouzského filmu Křidýlko nebo stehýnko, přičemž autoři se budou inspirovat českým filmem „Návštěvníci“, kteří jedli amarouny.

Zatím jíme potraviny, které vypadají jako tradiční, ovšem jejich náplň je "božská" - jen Bůh ví, co v tom je !!!

Samozřejmě, že se dají koupit i dobré potraviny. Párky, které obsahují maso, jogurty bez želatin a škrobů, křupavé rohlíky, co vydrží do příštího dne, kečupy z rajčat apod. Je to však luxus !!!

Ano, to co bylo za socialismu standardem a normou - je dnes luxusem.

Stát bohužel dělá v dnešní době na lidech určitou formu podvodu, týkající se jejich spotřebního koše, potažmo životní úrovně. U potravin se sice vychází z jejich hmotnosti, nikoliv však kvality.

V Německu si takový bordel výrobci dělat nedovolí. I levné výrobky tam mají svoji úroveň, např. nejlevnější špekáček za 1,45 euro obsahuje 70% masa, v Česku za stejnou cenu koupíte "špekáček," který obsahuje pouze 27% masa.

Česko se v posledních letech stalo popelnicí či odpadkovým košem Evropy.

JUDr. Jaroslav Janeček
advokát, rozhodce při Hospodářské a Agrární komoře ČR
správce konkurzní podstaty u Obchodního oddělení Městského soudu v Praze
člen Syndikátu novinářů


-

Upozornění, nekoukejte na to před obědem!

leden 06, 2017 05:26
Školní obědy - jsou dotované a jsou opravdu levné, ale... : Myška
Ani ty levné obědy nejsou schopni někteří rodiče dětem zaplatit. Ne, že by nechtěli, ale nemají na ně. Proto vznikl projekt Obědy pro děti http://www.obedyprodeti.cz/.
leden 06, 2017 07:56
Myško, : *deeres*
Ne, že by nechtěli, ale nemají na ně

Školní docházka na základce mojí dcery byla cca od poloviny 80.let. Já měla z ruky do huby a obědy jsem platila, stejně tak , jako výlety a školy v přírodě. Její spolužák příznačného jmena Lakatoš, měl všechno zadarmo. Ale chodil v botách značky Nike. Jeho chudáka taťku jste tehdy mohli vidět v tržnici, jak vykřikuje digi, bony džíny. A protože tu byla celá rodina rasově pronásledovaná, žijí dneska v Kanadě. Čím se tam chlapec živí, netuším, ale tady nedodělal ani základku.
Moc se na tom dodnes nezměnilo, někdo má obědy zadarmo a někdo ne, záleží na tom, jak si o to umí požádat.
leden 06, 2017 10:03
Olino, : Míša šíša
to je celkem komplexní shrnutí potravin, kde dochází k největšímu šizení spotřebitelů. Tohle je naštěstí jen o těch náhražkách, co je ale horší, je to, když potraviny obsahují látky, o kterých se spotřebitel nedozví, i kdyby četl etikety od rána až do večera. I když se například Krakonoš domnívá, že žádné jedy v potravinách nejíme, stačí se podívat na varování Státní zemědělské inspekce jen za poslední měsíc:

1.12. Varování spotřebitelům: listerie v masné pomazánce Bulharka
8.12. Kandované ovoce obsahovalo neuvedené přídavné látky
12.12. Klamavé značení a přídavek vody v burčácích
15.12. V rozpustném nápoji MalCao chyběla téměř polovina kakaa
21.12. Hrozinky z dovozu kontaminované toxinem
23.12. Polská jablka na českém trhu obsahovala nepovolené množství pesticidu
29.12. Potravinářská inspekce zjistila čaj s nepovolenými látkami - atropinem a skopolaminem

a hned letos: 2.1. SZPI upozorňuje spotřebitele na mák s nadlimitním množstvím pesticidů

Ale podle Krakonoše, Myšky a Mikina je vše v pořádku, žádné jedy do sebe nedostáváme a problém se vyřeší tím, že budeme číst etikety a nekoupíme si jogurt se škrobem.
A navíc veškeré zásahy ze strany SZPI jsou neomarxistická buzerace, nařizování, zakazování a regulování. Tohle podle Krakonoše nemá být úkolem státu (i když tedy na to máme zákon), protože stát přece nebude nikoho vodit za ručičku a nezmanipulovaná nehloupá ovce normálně nakluše do masokombinátu a vyžádá si tam vzorek masa, že si chce zjistit, jestli v něm náhodou není salmonela, anebo jestli není napíchaný čtyřiceti procenty vody. Jo, už tam na někoho takového čekaj s otevřenou náručí.
Ach jo. Můžeme se pak vůbec něčemu divit, když tu jsou lidi, kteří si rádi a ochotně sami pod sebou podřezávají větev a ještě při tom zavírají oči, aby neviděli, že padají?
leden 06, 2017 11:32
Míšo šíšo, nespadla jsi z jahody? : Myška
Zcela denmagogicky překrucuješ to, co jsem psala. V kauzách, které jsi vyjmenovala zafungoval stát tak, jak má, tedy SZPI. Na to ten úřad je. Zachytil zdraví nebezpečné potraviny.
Ale želatina v jogurtu nebezpečná není.
Tak zkus pochopit ten rozdíl. Ovšem, máš-li na to.
leden 06, 2017 11:44
Myško, : Míša šíša
nic nepřekrucuju, akorát ty si málo pamatuješ. Přečti si znovu článek Daniely "Hodinka nenávisti? Demagogie?", kde mimo jiné píše o tom, že dovážená jablka se stříkají chemií až 15x za rok. A tvoje hned první reakce na článek? Přečti si ji.
Obecně se tu mluvilo o závadných, šizených potravinách. O tom, že jíme šunt. Reagovali jste tak, jak jste reagovali - nic nepřekrucuju.
Co se týká zasahování státu, v tom jsem tě nejmenovala, zmínila jsem jen Krakonoše.

Želatina v joguru nebezpečná není v tom smyslu, že bys po jejím pozření sebou hned švihla o zem. Z dlouhodobého hlediska je ale nebezpečná jak ta želatina, tak škroby (obzvlášť modifikované), tak vysoký podíl cukru, tak i přídavky různých barviv. Obezita, cukrovka, vysoký cholesterol, kardiovaskulární choroby - já v tom určité nebezpečí vidím. A prosím tě, hlavně mi nepiš, že jsem spadla z jahody, protože si myslím, že po pozření jednoho jogurtu dostanu cukrovku. Zkus se na to podívat ve všech souvislostech.
leden 06, 2017 11:58
Příští týden : Míša šíša
Máte slovo s M.Jílkovou - téma: potraviny.
leden 06, 2017 12:02
Právě, Míšo šíšo, v souvislostech. Ty jsi snad tady tu diskuzi nečetla. : Myška
No ale znovu...
Jablka - myslíš si snad, že čeští pěstitelé nestříkají? Myslíš si, že nehnojí? Stříká se, hnojí se, stejně jako jinde. Jestli chceš ovoce nestříkané, musíš kupovat bio, to je ale cenově jinde. Nebo si kup pozemek a pěstuj si ovoce a zeleninu sama. Co vlastně chceš, aby někdo - stát - udělal? Zakázal postřiky?
O jogurtech jsme tu už snad napsali všechno, nechci načínat další kolo.
leden 06, 2017 12:09
... : Jiri Bilina
U toho dila ktere zkopirovala Olina staci bohate docist k tomu "nedostatku bananu a mandarinek za socialismu" a netreba pokracovat.
Kdyby jenom jizni ovoce, soudruhu Janecku, kdyby jen to ovoce....... smilies/grin.gif
leden 06, 2017 12:14
Myško, : Míša šíša
ne, nemyslím si, že čeští pěstileté nestříkají. Myslím si, že jíme šunty, jak již bylo několikrát řečeno, a že je to špatně. Je to problém pro celou populaci a skutečně není řešením čtení etiket.

Nebo si kup pozemek a pěstuj si ovoce a zeleninu sama

Další rada nad zlato. Ještě bych si mohla koupit pole a louky a pěstovat si pšenici, žito a chovat dobytek na maso, ne? Abych na to měla čas, tak budu muset přestat vykonávat své povolání... uvědomuješ si vůbec, co píšeš za pitomosti? Další diskuzi už s tebou nepovedu, protože tvoje argumentace je zcela nesmyslná.
leden 06, 2017 12:45
Jen ještě dodatek : Míša šíša
bio není žádnou zárukou jakosti a nezávadnosti, nakonec to tu někdo v diskuzích už zmínil. Myslím, že už se to provalilo několikrát, naposledy skladem bio ovoce, který byl kontaminovaný pesticidy. A to už je fakt vše.
leden 06, 2017 12:48
Myško, : bb2
o projektu obědy pro děti vím, je tu jedna rodina se šesti dětmi a maminkou v ID, mladší děti na ZŠ dostávají obědy.
Jsem ráda, že takové možnosti jsou, že jsou lidi, kterým to není lhostejné. Když jsem psala o lidech, kterým vadí zdražení obědů jen o pár korun, myslela jsem lidi, co na to mají. Nebo alespoň nejsou v těžké životní situaci, jsou zdraví, mají práci. Pak je to otázka životního stylu. Chápu, že pro někoho je těžké zaplatit měsíčně obědy třem dětem, pak holt musí večer doma uvařit levné teplé jídlo a dětem dát do školy svačinu.
Ono to tak ostatně už mnoho lidí dělá, ale ze zdravotních důvodů, pokud jejich děti mají nějakou alergii, potravinovou intoleranci apod.
Jednorázově se dá uvařit kompletní teplý oběd pro dítě za dvacku, ale v měsíčním průměru už to podle mě musí vyjít dráž, pokud nejsou pětkrát týdně k obědu brambory na loupačku. Polévka, hlavní jídlo, ovoce nebo moučník, nápoj, energie...
leden 06, 2017 13:48
Míšo Šíšo, : bb2
nedávno, asi pod jiným článkem, už to nebudu hledat, ses ptala po smyslu všech těch státních organizací, které se zabývají dozorem nad zemědělskou a potravinářskou výrobou. Tak dnes v komentáři v 11.32 sis odpověděla. Hlídají to, co běžný spotřebitel hlídat nemůže.
leden 06, 2017 13:51
bb2, ano, ještě že Obědy pro děti jsou a že se zapojuje čím dál víc lidí. : Myška
Málo co je smutnější, než pozorovat hladové dítě, jak čeká na spolužáky na chodbě než se naobědvají, protože mu matka nezaplatila obědy a ani nedala svačinu. Mám s tím vlastní zkušenost a dost bolestnou v tom smyslu, že mě ještě teď bolí srdce a brečím, jen si na to vzpomenu. To pak nepřemýšlíš a platíš, i když to dítě je pro tebe vlastně naprosto cizí...
leden 06, 2017 13:58
Jo, Míšo, : Krakonoš
z dlouhodobýho hlediska škodí jakýkoli přežírání a každá látka. Takže chceš-li bejt 100% ušetřená jakýhokoli rizika spojenýho s potravou, staň se breathariánkou. Ty nejedi nic a řetězcům se smějou. smilies/grin.gif (Jen si nejsem jistej, jestli pak nejsou citlivější na chemtrails, asi vo tom ještě neproběhla žádná studie.)

Olino:
Ano, žereme opravdu jak prasata a je nám jedno, co to je, hlavně když máme plné koryta.

Mluv laskavě za sebe.

A za sebe do týhle debaty, která už se točí v kruhu, jenom shrnu: Kvalitní potraviny tu jsou a jsou dostupnější jak z hlediska ceny, tak i množství a výskytu, než v minulým režimu. Jedinej problém je se v nabídce orientovat, což je problém pro lidi starý, hendikepovaný a/nebo blbý. Tihle všichni budou asi muset zlepšit spolupráci v rámci rodiny a přátel, aby jim někdo trochu pomohl a poradil. Fine. smilies/wink.gif
leden 06, 2017 14:02
A co vlastně, Míšo šíšo, čekáš, že ti napíšu? Napsala jsem ti možnost řešení. Nelíbí se ti. : Myška
Ale je jedna ze tří - buď budeš akceptovat stříkané ovoce, nebo si koupíš bio, nebo si bio vypěstuješ. Nevím, co k tomu dodat. Snad jen to, že tomu "bio" nevěřím. Aby byly výnosy, přece jen bude třeba pohnojit a postříkat,aby škůdci nesežrali úrodu...
A pokud nechceš jíst šunty, tak je nejez. Nekupuj je. Píšu to snad po sté. A snad už k tomu nic objevného napsat nejde.
leden 06, 2017 14:04
... : bb2
Popravdě tuhle diskuzi moc nechápu. Jak byste si představovali kvalitní potravinu, o tom se bavit nemusíme, to asi všichni víme. Ale jak byste si představovali, aby to stát zajistil, že tu ta kvalitní, vyvážená potravina ze samých kvalitních surovin, byla? Tedy nejen neškodná, nejedovatá, neplesnivá, neprošlá atd.

Jednak tu jsou normy, pravidla, zákony, kontrolní orgnány nemůžou jít nad rámec zákona. Jestliže zákon povoluje složky, příměsi, dochucovadla apod., pak můžou kontrolní orgány nemůžou výrobcům nařizovat, aby to do svých výrobků nepřidávali.

Pak tedy změna zákona v tom smyslu, že všechny výrobky budou obsahovat jen zdravé složky. Je to utopie, ale představme si to - jste všichni připraveni na ten cenový skok? I zdejší důchodci? Nejen ti, co drží byty a chalupy a jezdí na dovolené a obdarovávají děti, ale i ti chudší.

Tak vyrábět si kvalitní zdravé bio vyvážené potraviny nechceme, nemůžeme. Kupovat skleničku jogurtu za 30 korun, čerstvé bio mléko ve skle za 35 nebo chemicky neošetřené brambory kilo za 40 taky ne.
Jak byste to tedy řešili?

Tohle se přece vždy odvíjí od koupěschopnosti a od životních priorit. Málokdo má na úplně všechno, většina lidí si musí vybírat, do čeho investuje, za co utratí víc. Někdo šetří na luxusní dovolenou, tak koupí horší potraviny. Někdo si potrpí na zdravé jídlo, nakoupí základní kvalitní suroviny a uvaří si. Někdo si nakoupí u farmáře, nechá si dovézt bedýnky atd. Tohle je podle mne opravdu jen na spotřebitelích, aby si zvolili podle svých možností, podle svých priorit.
Někdo koupí dětem jogurt za pětikačku a je rád, že je rád, jogurt naředí vodou, dobarví dochutí sirupem. Ne vždycky to ale znamená, že na lepší jogurty nemá. A jestli nemá, tak co s tím? Dotovat? Nařídit zlevnění kvalitních potravin?

Vadí mi jediná věc, že stejně kvalitní nebo nekvalitní potravina je u nás drahá a v Německu podstatně levnější. Ne to, že méně kvalitní potravina vůbec existuje.

Jinak na kvalitu jídla se nadávalo vždycky, za socíku možná byly přísné normy, ale vesele se nedodržovaly, nebo nakonec nebyly tak přísné, jak se traduje, to nevím. Spousta věcí mi jako dítěti chutnala, to je pravda, sušenky, čokolády. Ale třeba uzeniny z obchodu nám téměř nesměly domů, táta nosil od známých z jatek, kteří si vyráběli vlastní párky, vlastní šunku, vlastní špekáčky. To, co šlo do obchodu, brali pro psy. Mně přitom hrozně chutnal tehdy dietní salám, který promastil papír. Dnes uzeniny v obchodech papír promáčí. Naštěstí si můžeme vybrat a kupujeme jinde, takové, co nám chutnají, voní a v lednici na talíři vydrží týden, aniž by oslizly.


leden 06, 2017 14:15
... : bb2
psáno z jedné vody načisto, bez přečtení, tak jsou tam nesmysly, ale kdo to bude číst, tak to snad rozklíčuje :-)
"pak můžou kontrolní orgány nemůžou výrobcům nařizovat, aby to do svých výrobků nepřidávali."

leden 06, 2017 14:21
bb, : Míša šíša
však jsem si říkala, kdy se asi tak přidáš.
nedávno, asi pod jiným článkem, už to nebudu hledat, ses ptala po smyslu všech těch státních organizací, které se zabývají dozorem nad zemědělskou a potravinářskou výrobou. Tak dnes v komentáři v 11.32 sis odpověděla. Hlídají to, co běžný spotřebitel hlídat nemůže.

Ne, neptala jsem se. Byla to ironie. V reakci na to, že stát se nemá co o nezávadnost potravin starat a vodit lidi za ručičku. Tady to máš:
Zajímavé názory...
V tom případě ale nechápu, proč jsou z našich daní placeny:
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní roslinolékařská správa
Orgán ochrany veřejného zdraví
Státní veterinární správa
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Česká obchodní inspekce
atd.

Cílem těchto orgánů je zejména:
1. předcházet rizikům, která přímo nebo prostřednictvím životního prostředí hrozí člověku a zvířatům, tato rizika odstraňovat nebo snižovat na přijatelnou úroveň;
2. zaručovat poctivé jednání v obchodu s krmivy a potravinami a chránit zájmy spotřebitelů, včetně označování krmiv a potravin a jiných forem informování spotřebitelů.
3. kontrola dodržování podmínek stanovených k zabezpečení jakosti zboží nebo výrobků včetně jejich zdravotní nezávadnosti, podmínek pro skladování a dopravu

Okamžitě bych všechny tyto státní instituce zrušila. Jen ať nejsou lidi líní a starají se sami. No ne?

leden 06, 2017 14:30
Myško, ad obědy pro děti - chápu : bb2
My se s tím setkali, když byl mladší syn na prvním stupni, první druhá třída, už nevím. Ztratil stravenky hned v den, kdy si je vyzvedl. To bylo divné, byl na věci pečlivý, ale budiž, stane se. Na obědy chodil, byly zaplacené. Kuchařkám bylo divné, že na obědy začal chodit synův spolužák, který do té doby nechodil a neměli pod jeho jménem ani platbu. Nechali si ukázat celý arch se stravenkami a na druhé straně našli synovo jméno, přes celý aršík. Tím, jak chlapeček trhal jednotlivé stravenky, tak to jméno nebylo rozpoznatelné. Přiznal, že stravenky našel a maminka mu řekla, ať chodí na obědy.
Bylo nám ho líto. Jeho matka byla (a stále je) alkoholička, doma to nefungovalo. Svačiny nenosil, na výlety nejezdil. Tak jsme našemu synovi zaplatili obědy podruhé a stravenky klukovi nechali, aspoň nějakou dobu měl pravidelné teplé jídlo. Jak byl šťastný, když chodil s dětmi na obědy do jídelny, asi nejen kvůli jídlu, ale že zapadl mezi spolužáky, že prostě s nimi chodil po vyučování na oběd..
Kluci už jsou velcí, spolužák žije jinde, s mámou se ani nestýká, matka se potřetí rozvedla, pro neplacení přišla o byt a teď žije s podobnou existencí u něj na chatě.

leden 06, 2017 14:38
jojo..... : doktor
Jojojo,čte se to jako detektivka s otevřeným koncem,ale s několika možnostmi na řešení.Osobně se řídím doporučením mé bezva lékařky....... nejím jogurty,dopřávám si dobrý tvaroh a sulc doma vyrobený z prasečích nožiček.
leden 06, 2017 14:39
Míšo šíšo, aha, tak to jo, : bb2
nenapadlo mě, že někdo může ty zmíněné organizace spojovat s dohledem nad kvalitou potravin pokud jde o složení tak, že by šly nad rámec zákona a norem a řešily by i to, zda jsou dostatečně zdravé (množství škrobů, želatiny atd.).
Proto mě nenapadla ta ironie.
leden 06, 2017 14:43
bb2, podobná zkušenost té mé... : Myška
Akorát ta moje je moc čerstvá...
Člověk by takové rodiče nakopal... a ani sociálka s tím, že neplatí obědy, nic nenadělá, povinnost to není a když takový rodič tvrdí, že dítěti dává svačinu... což učitelka nepotvrdí, protože ví, že ne, ale přesto se nic neděje... Chudák dítě.
leden 06, 2017 14:45
... : bb2
rozumím, taky bych to střílela do kolen..
na jednu stranu lidi dělají maximum, aby pomohli zraněnému zvířeti, na druhou stranu lidi, co radši chlastají, než by dali vlastnímu dítěti slušné jídlo :-((
s tím by příroda měla něco udělat :-)
leden 06, 2017 14:48
Napsat nový komentář

    Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu

quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Tyto znaky opište


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]