O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

VYHAZUJETE JÍDLO? JAKÉ? KOLIK? PDF Tisk E-mail
Úterý, 16 únor 2016
Byla jsem na návštěvě. Kamarádka má dvě děti, téměř dospělého syna a roztomilou (a rozmazlenou) puberťačku. Protože jsme se dlouho neviděly, zdržela jsem se nějak déle, než jsem počítala a i když jsem plánovala, že v poledne už zas budu doma, nakonec jsem přijala pozvání na oběd od ní. Měli obalované filé s brkaší a okurkový salát. Perfektní, chutné a dobře udělané.

 

 

 

 

 

 

 

     Děti si vzaly jídlo do svého pokoje, my jedly v obýváku. Pak jsme přesídlily do kuchyně - a já zírala. Katka dala naše dva prázdné talíře do myčky, OK, a zbytky, co nechaly děti, sešoupla rovnou do odpadkáče. No, jak jsem řekla - kluk je pěkný lamželezo, takže dostal čtyři kousky filé k porci kaše - nechal dva. Holčička oňafala sotva jeden a snědla asi lžici kaše... Dost mne to zarazilo a než jsem se stačila moudře ovládnout a držet hubu a krok, vyletělo ze mne: "Ty to vyhazuješ?!?"

 

     "No, a kdo by to po nich jedl? Oni to nechtěj, víš, já se do nich snažím dostat občas kus ryby, ale voni je moc nemusej..."

 

     Nehledě na to, že to, co po dětičkách zůstalo, byly dvě obstojné porce. Jídlo bylo snad třičtvrtě hodiny staré... Dostala jsem ještě kafe, probraly jsme pár dalších nesmírně důležitých problémů - jako co jejich tři kočky, můj pes, naše kytky na oknech... atd. atd. A jela jsem domů. Večer jsem si jen tak vzpomněla, jak si mi občas Katka posteskne, jak jen přehazuje penízky z jedné obálky do druhé - podle toho, kde to nejvíc hoří.Je už devět let rozvedená a i když se nemají zrovna zle, tak někdy si musí půjčovat.

 

x x x

 

     Na internetu jsem se dočetla, že minimálně jednou měsíčně vyhodí jídlo do popelnice polovina českých domácností; nejméně jedenkrát týdně pak likviduje potraviny třetina z nich. V kontejnerech takto končí především pečivo. Ale téměř každá druhá rodina prý vyhazuje uvařené jídlo. O něco lépe jsou na tom tekuté potraviny a mléčné výrobky.  Ano - u 24 procent Čechů končí běžně nespotřebované potraviny bez užitku v koši...

 

Neplýtvejte zbytečně jídlem. Naučíme vás, jak na to. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

 

 

     Nejhorší jsou prý mladí - ti prý téměř nešetří - vyhazují jak přebytečná hotová jídla, tak zbylé ovoce a zeleninu. Hospodařit správně a včas s jídlem, upotřebit případné zbytky zvládají naopak lidé starší. Že by životní praxe, nebo spíše dlouhé věky vštipovaná úcta k jídlu?

 

 

     A tak se ptám: 

 

jak jste na tom vy? 

Kolik vašeho jídla končí v kontejneru? A proč?

 

 d@niela

 

 

 

Komentáře (35)add feed
Život samoživitelky : Ivča
mě dovedl k umění využít každý zbytek jídla. Hrst vařených brambor se dá využít k večeři, stačí přidat vajíčka... Tužší chleba poslouží na topinky...Zbylá polévka je s pečivem solidní večeře... Málokdy něco vyhodím. A to i ty zbytky zabalím do pytlíku, kdyby náhodou zaujaly nějakého bezdomovce, co tu občas přehrabují popelnice. Někdy si říkám, že slepice, co chová moje máma se mají kolikrát líp než moje děti... Ne že by se plýtvalo záměrně, ale slepice mají péči. Dostanou třeba litr nudlové polévky, zbytek svíčkové, oschlý salám, přes zimu jim máma kupuje čínské zelí, aby měly pipky vitamíny... smilies/wink.gif
únor 16, 2016 22:01
Jídlo téměř nevyhazuji. Někdy se teda stane, že mi třeba kousek sýra zplesniví, tak ho vyhodím, co s ním... : Myška
Staré pečivo suším pro koně (často kupuju schválně víc chleba, abych mohla sušit, protože koně, za kterými chodí neteř, mají velkou spotřebu a sušíme doslova celá rodina). Snažím se nakupovat a vařit tak, abych neměla takové zbytky, které se nedají sníst. Když jsem měla doma kluky, byli jak kyselina, co dostali na talíř, to snědli, pak ještě chodili jestli něco v kastrolu nezbylo... Od nejranějšího dětství co pamatuji, se u nás jídlo nevyhazovalo a já jsem to aplikovala do své rodiny. Exmanžel byl vychován v tomto směru ve stejném duchu. Oběma nám nevadí jíst stejné jídlo více dní, a tak se i cíleně vařilo třeba na dva dny. Když už nějaký zbytek byl, dal se slepicím, nasušil pro králíky (dnes pro koně), nebo kočkám nebo psům (spíš jen tak na chuť, jako mlsek, na to, aby se nacpali, to nikdy nebylo, ale to je minulost, králíky a kočky nemáme a pes zbytky nežere).
únor 16, 2016 22:50
hm, tak u nás stálý problém s pečivem : bb
Ne že by končilo v popelnici, ale prostě ho zbývá moc a jsou v tom zbytečné peníze. Ano, suší se pro králíky, dřív taky pro prasata, ovce, koně (chleba), na strouhanku a pro drůbež (housky, tousťák), ale je toho zbytečně moc. Neumíme odhadnout spotřebu.

Zbývá nám i sladké pečivo, co kupujeme občas k snídani a nahříváme v opékači, jako loupáky, vánočka apod., ale ty se využijí k jídlu - střádám to v mrazáku a jednou za čas, tak dvakrát do roka, z toho udělám žemlovku. Ze slaného pečiva nám vůbec nechutná, ale tahle ano, je to spíš luxusní teplý dezert: plátky pečiva namáčím ve směsi rozšlehaných žloutků (jen žloutků) se smetanou, vanilkou, rumem, cukrem. Kladu do máslem vymazané misky, prokládám plátky jablek s rozinkami, skořicí, případně s cukrem. Zapeču v troubě, pak navrstvím sníh z bílků, s citronovou kůrou, když mám, nasypu navrch plátky mandlí. Zapéct spíš prudčeji, aby nahoře byla zlatavá kůrčička a uvnitř vláčný sníh.

Podobně se snažím využít všechny zbytky, vždycky se dá zbylá porce zamrazit a později využít. Zmrazím i zbyteček dušené zeleniny od večeře, 2-3 lžíce, ani to nedá porci. Pak to vyndám, osmahnu cibulku, na to hodím hrst vloček nebo červené čočky, osmahnu, přidám ten zmrzlý zbytek, doliju vodou, dochutím, povařím, a je rychlá polévka k obědu.

Čas od času proberu mrazák a vyndám všechny malé, drobné balíčky, kelímky, pytlíčky, krabičky, u některých ani neznám obsah, protože nálepka se sloupla. Nechám to rozmrazit, pak zjistím obsah, vymyslím menu a navařím z toho na víkend. Mám pak dobrý pocit z prázdného uklizeného mrazáku a z toho, jak jsem děsně hospodárná ;-)

Ivčo, litr nudlové polévky slepicím? smilies/smiley.gifto se pipky teda mají. Naši mají slepice taky opečovávané, ale polévku si dá táta radši k večeři nebo snídani, s houskou, slepicím by se dala asi jedině kdyby zkysla.


únor 17, 2016 00:06
Myško, chleba pro koně, : bb
některé supermarkety prodávaly dřív za babku ztvrdlý chleba, a některé dávají tvrdý chleba a pečivo do kontejnerů někam k zadnímu traktu obchodu, bývá volně přístupné právě pro to, že si tam lidi chodí nabírat pro domácí zvířata

únor 17, 2016 00:12
mimochodem, fotka vpravo nahoře vypadá velmi, velmi dobře :) : bb
smažená treska v těstíčku? Ta provokativní fotka mi dělá chutě. Ano, je to provokace dát k článku o zbytcích fotku chutného jídla, fotku přímo k nakousnutí, článek hodit do placu v noci a nechat čtenáře trpět řetězovým dilematem - spát, či jíst? když jíst, tak co? když tu není nic co by se podobalo té fotce vpravo nahoře!
únor 17, 2016 00:16
z předešlého je zřejmé, : bb
že u nás by rozhodně nemohla v koši skončit bramborová kaše, natož obalované file

File můžu klidně i bez kaše, jen tak prohřát, trošku potřít máslem a hodně zalít citronem.

Ze zbylé kaše se toho dá udělat.. třeba dolít vodou, rozšlehat, povařit (hrudky se rozvaří a nebude to vypadat tak divně, jak to zpočátku vypadá, fakt ne), přidat hrst nebo dvě zeleniny čerstvé, mražené, dochutit - je z toho jarní bramborová polévka.

Nebo vmíchat do kaše vajíčko (to co zbylo z obalování ryby), zbytky sýra, uzeniny, trošku strouhanky nebo hladkou mouku (třeba tu, co zbyla z obalování ryby:-) ), můžou se přidat zelené natě, na plechu na pečícím papíru upéct malé (aby se netrhaly) placičky - jsou jedlé samotné jen tak, nebo jako příloha ke guláši nebo k dušené zelenině.
Když se do nich přidá hodně česneku, trocha majoránky, hodí se dobře k pivu.

Nebo do kaše vmíchat žloutek, strouhaný sýr a bylinky nebo koření a na pečící papír nastříkat pusinky, upéct.

Nebo kaši nastavit vařenými krupkami, přidat česnek, osmaženou cibulku, je z toho dobrá nastavovaná kaše. K tomu kysané zelí, zelný salát s mrkví, zelný salát s jablkem...a je večeře.

No a v nejhorším, jako konečné řešení, je tu kompost. Překvapilo mě, kolik biologického odpadu vyprodukujeme, když jsme to začali střádat v kbelíku s víkem.
únor 17, 2016 00:25
Chleba pro koně - my jim dáváme a budeme dávat pouze ten, který sami nasušíme. : Myška
A u kterého jsme si stoprocentně jisti, že není plesnivý.
únor 17, 2016 00:53
jo, jasné, už vidím, že sušíte jen pro neteř, co chodí ke koním, : bb
já si text jen zběžně přelítla a fixovala "koně to žerou ve velkém"

jsou stáje, co pečivo berou ve velkém a krmí s tím, ale to je samozřejmě něco jiného
únor 17, 2016 02:55
U nás se nevyhazuje... : Milena.
... u nás se zkrmí skoro vše - něco koním (ztvrdlé pečivo, vše od zeleniny a ovoce, tedy slupky, okusky, nať a pod.), něco psům (v podstatě vše ostatní).
Jinak vzhledem k vzdálenosti od města nakupujeme spíš víc než míň, třeba tedy 20-30 housek a z toho většina jde rovnou do mrazáku.
Nedojedené jídlo řeším různě - někdy zbylou porci zmrazím a použiji tedy jindy, někdy přepracuji do večeře, a bohužel tedy někdy uchovám, že si to někdo k večeři dá - a nedá, takže to později skončí u našich psů, kteří jsou jinak na granulích, takže domácí, vařené mají za lahůdku.
Z bramborové kaše dělávám bramborové placky.
únor 17, 2016 06:56
... : mia I
u nás v popelnici nekončí nic nebo úplné minimum (prošlé koření). Na zbytky máme slepice, i tak občas mám špatný pocit, když jim dám něco u čeho jsem neohlídala datum spotřeby, třeba bílý jogurt. Ztvrdlé pečivo dáváme králíkům, ale taky to není závratné množství. Teď jsem dělala v pondělí k obědu žemlovku s tvarohem.

V článku mne spíš zaráží , že se vyhazuje jídlo, které se dá ohřát k večeři v mikrovlnce nebo že se dává na talíř velká porce. 4 kusy filé. U nás se nestává, to opravdu neznáme, že by někdo nesnědl co má na talíři, na tohle jsme tak nějak nevědomky nastavení, že si dáme na talíř jen kolik sníme a pak si příp. přidáme. Anebo jak píšu, když to nesníme hned, za dvě hodiny nebo k večeři to ohřáté dojíme. Vyhazování vařeného jídla považuju za rozívenost. Děti z článku by měly mámě občas pomoci s přípravou jídla, aby viděly kolik to dá práce připravit teplý oběd, místo myčky může umýt nádobí slečna..
únor 17, 2016 07:12
Nevyhodím nic : Míša šíša
Já byla vycepovaná od své babičky, že jídlo se nevyhazuje. Babička sbírala i drobečky ze stolu pro slepice, holt stará škola.
Sladké pečivo nekupuju, to by u nás nikdo nejedl, dokonce ani pes ne. Zbylé rohlíky a housky naopak pes rád a v neomezeném množství, takže mi nezbyde ani na strouhanku. Občas uchráněné rohlíky nakrájím na kostičky, nechám usušit a když dělám knedlíky, mám po ruce připravené. Zbylý chleba rovněž suším, buď pro slepice u tchýně, anebo tím krmíme kapry v našem rybníku - ti jsou po něm jak diví.
Zbytky vařeného jídla taky nevyhodím. Buď dojíme k večeři, anebo zpracuju podobným způsobem jak tu popsala bb následující den. Občas to přeženu s velkým množstvím polévky, o kterou pak už nikdo moc nestojí, a ta pak putuje taky k slepičkám. Odpad od očištěné zeleniny (oloupaná mrkev, ošklivé vnější listy salátu, vrchní vrstva růžičkové kapusty apod.), to vše jde teď v zimě slepicím, v létě dávám na kompost.
Takže když to vezmu kolem a kolem, tak já vyhodím akorát vyžvejkanou žvýkačku. smilies/smiley.gif
únor 17, 2016 07:26
Mio, : Milena.
máš pravdu, já nandavám porce na talíře jen když dělám k jídlu zeleninovou oblohu, nebo když v podstatě 2 porce dělím všem 3 strávníkům (aby na každého vyšlo). Je fakt, že když si každý nandá dle momentální chuti, je toho nedojedeného na talířích minimum - a to jde opravdu psům, než se talíř umyje. Po někom dojídat zbytky není hygienické. Co zbyde v hrnci, míse, tak se umístí do lednice k případnému dojedění. Kdysi jsem vařila 4 porce - syn si tu čtvrtou dojedl později. Teď tedy dost často zbyteček zamrazuji, ale je to dle okolností - řízky zcela určitě někdo dojí :-)

únor 17, 2016 07:30
... : mia I
taky zamrazuji, třeba guláš nebo houskový knedlík, povidlové knedlíky . Když nemám náladu na vaření nebo není čas (jsem dopoledne u zubaře, suší se seno), tak mám rychlý oběd jako když ho najdu. Jinak u nás podobně jak píšeš Ty Mileno, občas rozdělím dvě porce na tři a pak se příp. něčím dorazíme než aby se vyvářelo jak v gastru. Vyhazovat se mi nechce i proto, že se snažím vařit z opravdu kvalitních surovin. Taky tím, že si spoustu surovin vyprodukujeme sami, víme kolik je práce za obyčejnou hromadou brambor ve sklepě, za zeleninou na talíři, tak neplýtváme. To asi těm dětem z článku a jim podobným taky chybí, že znají jen hodit v marketu do košíku a máma zaplatí.
únor 17, 2016 07:44
... : Mikin
Nase i ty predesle generace asi jidlo moc nevyhazuji. Valka a po ni socialismus nas naucily.....
únor 17, 2016 08:11
...... : Nona
také jídlo nevyhazuji a přiznávám se, že i dnes dojídám po dětech (dospělých). Kolikrát jsem četla, že právě dojídání po dětech je jedna z příčin obezity u matek, ale nějak si nemůžu pomoci. Nevadí mi dojíst nakousaný knedlík s omáčkou či prostě cokoliv. Vlastní děti se mi neeklují, ale např. po matce (silné kuřačce) či jiném člověku, bych samozřejmě nedojídala.
Děti nosí do práce svačinky, mimo jiné i namazané pečivo. Když ho nesní, buď si ho vezmou ještě druhý den a nebo mám já svačinu do práce. Vařím pro 3 lidi a za ta léta jsem se naučila odhadnout porce. Uvařené zbytky většinou dojídám, problém mi to nečiní, moc nezamražuji, protože rozmrazené uvařené jídlo se mi vizuálně nelíbí.
Suché pečivo občas zbyde, dělám strouhanku a když jí je více, obdaruji i moji matku.
Ze zbylé bramborové kaše jsou dobré placky (jak zde již někdo psal). Přidá se vajíčko a trochu hrubé mouky a uplácá se těsto. Rozválet a skleničkou vykrájet kolečka - opéct na pánvi. K tomu postačí třeba jen bílá káva.
únor 17, 2016 08:18
..... : Nona
..... když jsem kdysi dávno zůstala jako samoživitelka, zažila jsem nejen šok, ale i docela velkou bídu. Měla jsem knihu s levnými recepty, pamatuji se, jak jsem vařila tzv. "panádlovou polévku". Ta spočívala v tom, že do vývaru (třeba i z kostky) se nalámaly 2 rohlíky, provařily, rozmixovaly. Polévka se dochutila mlékem a třeba kouskem nastrouhané zeleniny. Další můj velmi levný recept byla smažená mrkev. Mrkev se uvařila do poloměkka, nakrájela na plátky, které se obalily v trojobalu a smažily na pánvi. K tomu klasika - brambory.
Nebyla to doba poválečná, ale docela "čerstvá devadesátá léta"....
smilies/cry.gif
únor 17, 2016 08:31
... : deeres
Co se nesní, skončí v mrazáku. A jak jsem potom ráda, když se mně nechce vařit,že mohu do mrazáku sáhnout.
Tesco i Lidl mám v dálce oba po čtyřech kilácích tam a stejně i zpátky, každý na jinou stranu. Tak si klidně koupím dva bochníky chleba, rozkrájím a dám do mrazáku.Stejně mám ze všeho nejraději topinky z toustovače, z mrazáku vytáhnu předem jen to, co ten den spotřebuji.
Kousek od nás je školka, tam je popelnice na bioodpad a nad ní les s krmelci. V zimě odpad od zeleniny nosím do krmelců, v létě do popelnice u školky.
Máma prožila válečný nedostatek a po válce bylo jídlo ještě na lístky. A já byla dítě nejedlík. Těch facek, co jsem dostala, kvůli nedojedenému jídlu,které ona našla různě poschovávané, abych ho nemusela jíst. Nenáviděla jsem maso a rybičky v tomatě by do mne nikdo nedostal. Jenže máma se o to snažila. V kuchyni jsme za jídelním stolem měli skříň, kde byly uloženy utěrky. Máma se nedívala a já v zoufalství nad tím hnusem, jsem bez mrknutí oka, zasunula chleba, s rybičkama v tomatě napatlané na chlebu, do skříně mezi utěrky. Hned se na to nepřišlo, ale průser byl jenom odsunut. smilies/grin.gif
únor 17, 2016 11:58
... : bb.
Jiná rodina, jiné zvyky. Mně nepřijde nehygienické dojíst jídlo po někom z rodiny. Za ty roky jsou i naše bakterie v symbioze :-) Neděláme to u příloh, pokud zbydou na talíři brambory, zelí, tak se to hodí do kompostu. Ale u masa a čerstvé zeleniny ano, třeba dcera sní často jen půl řízku nebo půl španělského ptáčku, já to vím, tak počkám až se nají a dojím její porci. Někdy si to rozdělíme rovnou, ale většinou má pod vlivem hladu velké oči, tak si dá celý kus, já už vím jak to dopadne, tak si počkám :-) Totéž saláty, máme rádi listové s parmazánem nebo s plátky masa, nandá si velkou porci, zbude jí, tak to dojím.
V restauraci běžně my dvě jíme tak, že si objednáme každá něco jiného, sníme část, vyměníme si talíře a dojíme.

A i když nevyhodíme do popelnice vůbec nic, protože i zbytky a odpad nějak upotřebíme, usušíme na strouhanku, na krutonky do salátů a do knedlíků, něco sní psi, kočky, něco domácí zvířata u rodičů, slupky a čajové sáčky a filr s kávou po překapání kompostujeme,
tak pro mě je třeba to, že zbyde pečivo a hledá se způsob pro další využití, téměř plýtvání. Nebo minimálně zbytečný výdaj.
Nejradši mám prázdnou lednici a poloprázdnou spíž, protože je to známka toho, že se dobře nakoupilo, naplánovalo a všechno zkonzumovalo. Nesnáším, když tam mám tři čtyři věci, které někdo chtěl koupit a sníst, pak z toho sešlo, nebo jsem to koupila protože jsme čekali návštěvu, která nedorazila, a já pak vymýšlím co s tím, aby se to snědlo.

Máme příbuzné v Praze, starší pár osmdesátníků, od jara do zimy žijí na chalupě, tam všechno možné vypěstují, vychovají, zamrazí, zavaří, nasuší, a přes zimu jsou ve městě. A tam trpí. Při vynášení odpadků trpí tím, co vidí v popelnici a při procházce tím, co vidí v kontejnerech za supermarketem.
Na druhou stranu se teď objevil ""trend"" vaření z odpadků, z vyhozených potravin v obchodech apod. Je to asi užitečné, ale přijde mi to celé postavené na hlavu - z extrému do extrému.
únor 17, 2016 13:31
Já : Milene
myslím, že takový extrém, co popsala Daniela je extrém, který není častý. Já takového nikoho neznám. Chleba také nakupujeme do mrazáku. Ne proto, že bychom měli obchod daleko ale proto, že nám neztvrdne. A když nám ztvrdne, tak ho také schraňujeme pro kamarádku, pro koně. Rohlíky na strouhanku nebo je nakrájím do mrazáku, abych měla na knedlíky. Nebo je zapečeme v troubě obložené se sýrem.

Když něco vyhodím, tak mi to mrzí. Stane se, že v lednici přehlídnu nějaký jogurt, tvaroh nebo smetanu. Tak pak zbývá jen popelnice.

Vloni jsem ale měla smůlu, dostali se mi do špajzu moli a 2x jsem dělala velký úklid. A to jsem, sice nerada, musela vyhodit opravdu dost věcí. Ale snad jsme se jich zbavili.

Někdo na Kudlance poradil do polic nové koření v pytlíčku. Tak tam je. Už jsem ho 2x vyměnila a zatím ani mola.

smilies/cheesy.gif smilies/cheesy.gif
únor 17, 2016 13:58
bb : Milene
taky dávám na kompost zbytky zeleniny, šlupky z brambor.... My ještě skořápky od vajec a od ořechů.

Ale myslím si, že vařené jídlo na kompost nepatří.
únor 17, 2016 14:01
... : Milena.
Tím, že máme na nákup daleko, funguje - nenakoupíme, dokud se nevyjí lednice. A tak se "z bídy" dojí, co už se nakoupilo a co by pro zajímavější věci z nového nákupu zapadlo.
Také funguje narvat do "guláše" (označujeme za guláš vše vytvořené z masa nakrájeného na kousky a s omáčkou, i když ho umím 100x jinak) všechnu zbylou zeleninu, už malinko "smutnou" - např. papriky, rajčata, naopak zbylý sýr všech druhů plus uzeniny naplácat na domácí pizzu. Nebo všechno do zapečených těstovin nebo na kuřecí maso. Zbylé ovoce - z banánů mléčný koktejl, z citrusů ovocný čaj...
V podstatě lze vlastně využít cokoli.
Kdysi dávno děti chtěli buchtu, protože doma "nic nebylo". Bylo, ale všeho málo, i mouky na bábovku. Tak jsem upekla "Pepíkův dort" nazvaný podle pohádky Josefa Čapka O pejskovi a kočičce, jak pekli dort. I já tam dala spoustu věcí- trochu hladké, trochu polohrubé mouky, trochu krupice, nějaký cukr nějaký med, trochu oleje, trochu sádla, mléko, vejce,, kakao, nastrouhané jablko, podle konzistence to chtělo ještě mouku, kterou jsem neměla a tak jsem přidala alespoň strouhaný kokos. Žádný recept, ani jsem nevážila suroviny, což je moc škoda, protože vzniklo něco úžasného - a já už to nikdy nezopakuji!
únor 17, 2016 15:36
Já : Lenka1
též jídlo nevyhazuju, nakupuju tak, aby mi to vyšlo. Jak psala Milena - dokud se nevyjí lednice, tak na další nákup nejdu. Výjimkou je čerstvé pečivo a v sezóně ovoce a zelenina na trhu - tu pak nakupuju po trškách obden.

Dokonce se mi příčí i koupit si za 18,- Kč jeden malej ušmudlanej kopeček zmrzliny, což jsem taky viděla u nás v supermarketu. Radši si udělám vlastní, aspoň vím, co do toho dávám.

K tomu, co psala Daniela, tak to většinou bývá, že ti, kdo mají hluboko do kapsy, neumějí šetřit. Asi bych té kamarádce po tom, co jsem viděla, už žádné peníze nepůjčila.

Ale abych nepsala jen, jak jsem dokonalá smilies/cheesy.gif - včera letělo do koše burákový máslo.

Miluju burákovou nugetu, jsem schopná večer u filmu spráskat celou 340 g vaničku (jo, jsem čuně), tak jsem to chtěla vyzkoušet. Nikdy jsem to nejedla, tak jsem měla za to, že je to vylepšená nugeta nebo tak něco.

No fuj, je to teda pěknej humáč. Vzpomínám na film Seznamte se, Joe Black, kde chudák Brad Pitt to měl ve scénáři a furt se tím musel cpát. Že se nepoblil (no možná jo, ale vystříhali to).

smilies/grin.gif
únor 17, 2016 19:27
bb, slepičky : Ivča
u našich se mají fakt dobře. Ta nudlovka to je jen chudý příklad. Ač v mém mládí máma taky šetřila, kde se dalo, teď v penzi jsou naši zmlsaní sestrou, která jim vaří. Někdy i dva chody, aby si mohli rodiče i její děti vybrat, na co mají chuť. Nestane se, že by tam někdo jedl dva dny stejné jídlo... Takže i na slepice zbyde.
Já často vařím ne podle receptu, ale podle toho, co zbylo v lednici. Jak říkáš - nemám ráda spousty krabiček a balíčků, rozjedeno to i to... Zapékám brambory a těstoviny s čím se dá... Kamarádka u mě na návštěvě se divila, že v podstatě v lednici nic nemám... To já bych se zbláznila z té její ledničky. Tři kolečka z pěti druhů uzenin, rozdělané čtyři sýry, tři nedojedené pomazánky... a pak se to vyhazuje.. Nakoupím jen to, co se sní. Obchody jsou otevřené pořád, i u nás na vsi celý víkend...
únor 17, 2016 19:42
někdy jídlo vyhazuju :-( : Ája
zpravidla, když špatně odhadnu množství, když koupím slečně rohlíky, ale ona zrovna musí jíst müsli a rohlík mezitím zplesniví.. Vyhazuju víc, než se mi líbí a vždy mám u toho velké výčitky... Myslím, že to, jak si jídla nevážíme, je prostě hrozné.. Myslím, že vyhazovat jídlo je fakt velká chyba a že to, s jakou lehkostí a samozřejmostí se to v dnešní době děje, je víc než smutné :-( Bojím se, že přijde doba, kdy se budeme MUSET znovu naučit si jídla vážit a že to bude velice tvrdá lekce...
únor 17, 2016 21:59
Ivčo, : bb
"Tři kolečka z pěti druhů uzenin, rozdělané čtyři sýry, tři nedojedené pomazánky" - ano, to je přesný popis, taky to nesnáším. Ale bylo období, kdy se nám něco podobného stávalo, v době, kdy byly doma všichni puberťáci, do toho se z jednoho stal vegeterián. Nakupovalo se ve velkém a když se přidal nějaký ten hrnec s jídlem, lednice praskala ve švech. Došlo to tak daleko, že jsme k naší 350litrové lednici (to je objem bez mrazáku..), přikoupili malou 160litrovou, abychom udrželi nějaký systém a pořádek. V té době bylo běžné, že v lednici byl načnutý rybízový džem, meruňková marmeláda, jogurt sojový, termix, olejovky, plátkový sýr, čerstvý sýr, taveňák.. Prostě co člověk, to jiné chutě a podle toho vypadala lednice.
Řešila jsem to tak, že přes týden jsem to nechávala běžet a v pátek, sobotu jsem udělala probírku, vyndala všechno načnuté, poličky vytřela a zase si to uklidila po svém. Udělala jsem tvarohové těsto, naplnila sladkými zbytky a byly šátečky, nebo z jogurtů lité těsto na ovocný koláč, koupené listové těsto naplnila slanými zbytky a upekla z toho "šneky", a jelo se nanovo. Domnívala jsem se, že se naučí, že co včas nesní, to bude znárodněno :-) ale mělo to skoro opačný efekt, to plněné pečivo jim chutnalo víc než chleba se sýrem, takže se na to těšili a s nějakými zbytky si nedělali hlavu ;-)
únor 18, 2016 00:38
Ájo, málokdo je asi vrozeně hospodárný, : bb
někdo jo, od mládí, ale myslím, že většina lidí se k tomu dopracuje cestou vlastních zkušeností, pokusů a omylů.

Rohlík... o tom ani nemluv, ale co se mně podařilo za hrůzu :-) vdávala jsem se velmi mladá, učila jsem se za pochodu a někdy to byla fakt zajímavé, kulantně řečeno. Měli jsme štěstí na zdroje kvalitních domácích potravin, masa, zeleniny, vajíček. Vážila jsem si toho tehdy? ani za mák. Dostali jsme králíka, domácího macka, čerstvě zabitého, takže nemohl hned do lednice, dala jsem ho tedy přes noc na lodžii. Byl připravený, vykuchaný, čistý, s droby, jen si ho naporcovat a dát do mrazáku. No a já na něj zapomněla, králík se zkazil, přišla jsem na to až když začal zavánět. Tedy, smrděl jak hnůj.
Skončil v popelnici, bohužel v popelnici na vesnici, kde se tehdy ještě vyskytovali lidi, co brali jako zcela normální věc lézt lidem do soukromí.
A tak se nám jedna starší obecní drbna podívala pod pokličku, našla králika a začerstva informovala dárce - tchána. Nejspíš se těšila na pořádnou scénku, kterou by mohla barvitě vylíčit kámoškám z drbacího kroužku. Ale tchán byl formát, už si přesně nepamatuju co jí řekl, ale v podstatě ji s úsměvem odpálil do patřičných mezí.
To moje máma, když jsem jí to vyprávěla, mi umyla hlavu :-)) to chudák netušila, co jsem vyvedla s jejími pečlivě vypiplanými skvělými domácími kedlubnami, ani na zelí už nešly použít, dlouho jsem se styděla, že dostávám takové výborné suroviny a já tohle...

únor 18, 2016 00:49
danielko : -doktor-
U nás doma ani v mé rodině se žádné jídlo nevyhazovalo a nevyhazuje.Potrainy jsou dar Boží,proto se se s nimi s pokorou hospodaří.Platí to i u dcery a syna.Každy dostane tolik,kolik si řekne a sní.Je tomu už drhně let,synovi bylo něco kolem deseti.Jeho třídní učitelka si vymyslela soutěž.Soutěžili kdo přinese nejvíce suchého chleba pro ústeckou ZOO.Neumíte si představit co se dělo.Rodiče vozili autama celé kufry plných celých vek chleba.Syn nepřinesl ani kurku.My vše spotřebujeme.Neplýtváme!Učitelka napsala do žákajdy poznámku a před třídou ho nazvala lakomcem,že pro zvířátka nedonesl ani kurku.To mne tak rozběsnílo.že jsem nelenil a došlápl si na řiditele a školní inspekci,jak učitelka šikanuje mého syna a ostatní děti učí plýtvání chlebem,který se peče ze zrní dovážené z Kanady za dolary.Výsledek.....učitelka byla přeložena na školský odbor krajského výboru.Myslíte,že je to podobnost čistě náhodná a touto dobou...?
únor 18, 2016 14:25
Ivčo : Jára12
Ta tvoje sestra nemá žádné koníčky, jen vyvařovat každý den dva druhy jídla? To si vůbec nedovedu představit a to vařím opravdu ráda. To je taková obrovská ztráta času, za který se dá udělat, zažít, tolik věcí!!!!!
únor 18, 2016 20:27
doktore, : bb
u nás bývaly sběry papíru, pomerančové kůry a bylin, a vím, že pro některé rodiny sbíraly celé rodiny, příbuzní, kůru sušily kamarádky jejich matek apod. Tak třeba to nějak tak bylo i s chlebem pro zvířátka, rodiče chtěli potěšit děti a po známých a kolezích v práci nasbírali kufr chleba :-)

Učitelka byla káča a chápu tvou reakci na ni, ale trošku by mi bylo líto toho dítěte, přiznám se, že já bych byla tak měkká matka, že bych nějaký ten kousek suchého chleba pro synka, aby mohl dát zvířátkům, splašila :-) třeba bych požádala sousedku, kolegyni..
únor 19, 2016 00:07
... : bb
třeba má Ivči sestra za koníčka to vyváření, ne? a je ráda, že má k tomu strávníky ochotné to konzumovat a ještě pochválit, ono vařit jen tak do luftu jednoho otráví.. ;-)
únor 19, 2016 00:09
Ono to vyhazování jídla : NČ
žádným prohřeškem proti přírodě není. Ta si s tím poradí snadno a je jí to i prospěšné.
Jde jen o vyhazování peněz toho, kdo nakoupí, nesežere a vyhodí, čímž ve výsledku ze své kapsy podporuje zaměstnanost v zemědělství a v potravinářském průmyslu a zvyšuje Babišovy zisky.
únor 19, 2016 08:52
Járo12, : Ivča
jak říká bb, segru pobyt v kuchyni baví, a to i přesto, že do podzimu pracovala několik let ve stravovacím zařízení... Na Vánoce peče 25 druhů cukroví, věčně zkouší nové recepty... Určitě se taky nebráním, když dělá úklid v mrazáku a přihodí mi pro děti třeba zamražené kynuté knedlíky nebo když od mámy dostanu krabičku vajec ... Jen jsem prostě zvyklá hospodařit úsporněji. Kolikrát se i divím, že ty slépky nesnášejí kinder vejce, vzhledem k tomu, jak se dobře mají... smilies/wink.gif
únor 19, 2016 16:42
Ne, nevyhazujeme, my ho : okatá
...recyklujeme přes naše pašíky smilies/grin.gif Když už u nás něco zbyde a je to staršího data, jde to psům nebo čuníkům, případně ovečkám. Od té doby, co ty chrochtavé tvory (držené ve volnosti, aby měli pohyb a spásali si travičku) máme, vyhazujeme v případě potřeby pouze dvě věci: slupky od cibule a česneku a kyselé zelí (kyselé oni neradi). To jde ovšem buď do kamen (slupky), nebo na kompost. Zbytek zmizí buď v nás - a nemáme problém jíst stejné jídlo dva, tři, v extrémním případě i čtyři dny - nebo v již zmíněných miláčcích. Plýtvání prostě nemáme rádi, a nedokážu si představit, že někdo hodí jídlo do koše - i když jsem ještě bydlela v paneláku, tak se takové jídlo vozilo babičkám na vesnici pro zvířata... pečivo se sušilo... už jen ta představa je mi protivná. Nejsme žádní extrémně bio nebo eko, ale snažíme se žít v maximálním možném souladu s přírodou a respektu k ní.
únor 19, 2016 23:12
... : bb.
jo, je to tak, NČ, co se nesní, to jsou vyhozené prašule, ať už se to protáhne slepicí nebo kompostem
únor 22, 2016 16:24
nápady. : Pepa
Skutečně asi 1 miliarda lidí na světě má nadbytek jídla. Těch 6 miliard dalších nejí často ani jednou denně.
Má žena je profesí kuchařka a pro dva lidi neumí vařit. Takže je toho vždy na 2 i více dní, ale nic nevyhazujeme. Já rád vařím a tak se u plotny střídáme. Byla řada na mě.
Stvořil jsem bramborový knedlík, pečené vepřové žebírko se zelím. Když paní kuchařka snědla první bramborový knedlík, začala jej očichávat a prohlížet.
"prosím tě, jak jsi je dělal," já na to "nechutnají?" "ne, ne právě naopak, jsou voňavé a pěkně nadýchané."
Vyrobil jsem je takto: Z předcházejícího dne, protože vařila žena, zbylo více než 4 porce bramborové kaše. Výborné. Máslem nešetří a mléko musí být horké.
Uvařil jsem několik brambor, nastrouhal a smíchal s bramborovou kaší. Krupici atd...to znáte. Výsledek byl vynikající.
únor 22, 2016 21:16
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]