O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

NAŠI BUDOUCÍ MATURANTI... PDF Tisk E-mail
Středa, 03 listopad 2010

 Vzpomínám si na dobu, kdy jsem se hlásil na gympl.  Tehdy jsem měl na vysvědčení dvě nebo tři dvojky a bylo na zvážení, zda to má vůbec cenu zkoušet. Dneska berou střední školy děti s osmi dostatečnými na maturitní obory a žák, který základkou prolejzá sotva se čtyřkami, pokračuje v tom, co se už asi jen z tradice nazývá „vzdělávací systém".

 

 

 

      Pokud někdo ani po pěti letech vysvětlování nedosáhne intelektuálně na to, aby spočítal obvod čtverce o straně 5 cm, tak evidentně nemá na to, jít na elektrotechniku. A ať mi nikdo netvrdí, že dítko, které ukončilo ZŠ s převahou dobrých a dostatečných po absolvování učebního oboru např. prodavač, ale i třeba zedník (nic proti těmto profesím!), najednou zmoudřelo a odmaturovalo na výborné a chvalitebné, a jen občas dobré.

 

     Jestli máte pocit, že přeháním, zkuste si od svého potomka na střední škole nechat vysvětlit nějakou banalitu ze základní školy, např. co je to zlomek a jak se s ním pracuje, nebo co to je nakloněná rovina, k čemu je to dobré a zkuste, zda vaše dítě samo nějak logicky vysvětlí, jak se třeba dojde k rozkladu sil a podobně. A to vše bez vaší intervence a úplně samostatně, celými souvětími, bez balastních slov (např. "jako", "vlastně", "prostě", apod.).

 

    Chtěl bych říct, že vzdělávání jako takové je více než potřebné a nutné. Jenže u nás se to vzalo, jako obvykle, za špatný konec. Musíme zvětšit prestiž nejen maturit, ale i základních škol, výučních listů a VŠ diplomů. Proč někdo nebojuje za to, aby povědomí o učňovském školství vzrostlo? Proč si nikdo nepokládá otázku, že i vlastnictví výučního listu by mělo být spojeno s určitou hrdostí? Vždyť ten člověk snad něco umí - dokáže. Jistě, není to neurochirurg, ale dobrý řemeslník si vydělá mnohem více než pošťák s maturitou. A má-li trochu selského rozumu, může založit i nějakou firmu a rozjet výrobu. Místo toho ze všech uděláme maturanty, a až zjistíme, že maturita nemá ten správný zvuk, uděláme z maturantů vysokoškoláky... 

 

     Pokud se maturity nastavují tak, že by je mělo udělat 75-80% lidí a ne tak, že by měly obsahovat určitou úroveň znalostí, je to špatně už od začátku. Dříve byla maturita vnímána jako již poměrně prestižní meta úrovně vzdělání. Dnes, když nakonec maturitu bude mít 80 - 85% absolventů vzdělávacího procesu, tak maturitní certifikát bude mít sotva hodnotu papíru, na kterém je vytištěn. Prostě klasický inflační fenomén. Takhle to vyústí do stavu, že maturitu nebudou mít pouze ti, kteří spadají do pásma debility (IQ 75 a níže) a to je přesně oněch cca 15 % v populaci. Takže maturita de facto bude certifikátem k tomu, že budete moci prokázat, že nejste debil.

 

     Maturity by obecně měly přitvrdit, aby vůbec měly nějakou hodnotu. Měly by dát najevo, že jejich držitel na dostatečné úrovni ovládá svůj rodný a jeden cizí jazyk, základní matematické dovednosti (tím základním myslím například kombinatoriku nebo exponenciální/logaritmické funkce - aby si lidé aspoň dokázali spočítat úroky, než si naberou bambilion spotřebitelských úvěrů) a jeden nebo dva další předměty. A pak je jedno, kolik lidí to udělá. Pokud to někdo nebude schopen zvládnout, tak jsou další profese, ve kterých se může prosadit, vždyť dobrého řemeslníka člověk aby dnes pohledal.

 

Karel P.,

(učitel)

 

 

 

Komentáře (50)add feed
kdysi : vlk odjinud
vyučení makali rukama, maturanti je řídili a vysokoškoláci vymýšleli hlavou, co se má vyrábět. A bude hůř.
listopad 03, 2010 10:19
Souhlas, pane učiteli ! : mamča
To by ale nesměly vycházet z 9. tř. ZŠ tzv. "slabé ročníky", kdy vezmou na SŠ každého, kdo se umí bez chyby podepsat.
I střední školy hodlají přežít do doby, než dorostou současné "silné ročníky Husákových vnoučat smilies/wink.gif". A to nejen školy státní, ale především ty soukromé, které zřejmě poberou těch zbylých 15 % dětí s IQ pod 75, které se na státní školy nedostanou.
listopad 03, 2010 10:25
Peníze, opět peníze : wendy
kdy už jsem psala, že zdraví a vzdělání nesmí být obchod...takže soukromé školy berou a vypustí s lejstrem každého, kdo platí školné, státní mají dotace na hlavu. No a pak je to v konečném důsledku na hlavu všechno.
A teď nám ještě utečou do Němec doktoři...
smilies/wink.gif
listopad 03, 2010 10:36
PS.: : wendy
píšu o poměrech u nás.
listopad 03, 2010 10:37
Jako není problém : Macesska
člověka na školu nabrat, ale to dostávají školy zaplaceno za to, že studenty nechají udělat maturitu? (On by na školu, kde 3/4 lidí neprojde, šel málokdo, já vim.)
Na druhou stranu, dokud můžu potkat vysokoškoláka, co neumí spočítat 20 % z částky (opakovaně, na několik pokusů, v klidu domova), tak vím, že je možné všechno - to není špatný pocit :i
listopad 03, 2010 10:38
mně pořád není jasný : alena puntík
ten humbug kolem "státních maturit" - copak ony někdy existovaly nějaké jiné???? Když se psaly maturitní písemky z češtiny, ruštiny - potažmo matematiky, tak ráno v osm se zapnul rozlas, tam nadiktovali otázky platné pro všechny maturitní ročníky v celém státě, u nás česky, na Slovensku slovensky, profesoři je opsali na tabuli a bylo vymalováno. Pak jste měli tak čtyři až pět hodin na to, abyste z toho něco stvořili.

Učebnice byly všude stejné a osnovy též. Takže jestliže jste např. studovali v Ustí nad Labem a přestěhovali jste se - dejme tomu - do Ostravy, tak jste mohli z fleku k matuře jít, protože znalosti jste měli mít všichni stejné a bylo jen na vás, jestli jste se učili nebo jestli jste se na to vyhvězdičkovali. Jestliže jste měli kouli v Brně, měli byste ji s nejvyšší pravděpodobností i v Praze č v Berouně.

U odborných škol se maturovalo ještě z odborných předmětů---ale zase platilo, že např. strojní průmyslovka v Praze učila totéž jako stejná škola v Brně či v Dolních Kotěhůlkách. Úspěch či neúspěch u zkoušek byl cele ve vašich rukou.Já myslela, že se to takhle dělalo pořád.....a jestliže ano, jaké to tedy byly maturity, když ne státní?? Nehledě k tomu, že za komárů bylo státní naprosto všecko.
listopad 03, 2010 11:47
To je fakt : wendy
když jsme se stěhovali z HK do Opočna, dodělala jsem strojárnu v Dobrušce.

Kotrmelce kolem státních maturit odsoudil taky zcela nedávno Klaus. V době šíleného šetření tolik peněz a bude to k ničemu, nebo aspoň úplně zbytečné. Prostě se převrtává to, co fungovalo. Aspoň ještě donedávna. Změny pro změny.
smilies/wink.gif smilies/sad.gif
listopad 03, 2010 12:04
... : Los evropský.
Já si úplně pamatuju, jak to bylo, když jsme se hlásili na střední školu my. Já jsem chtěla být vždycky ochránce spravedlnosti (což se mi tedy oklikou nakonec celkem povedlo), nebo pracovat se zvířaty. Stereotypní odpovědi všech dospělých zněly: prosím tě, nějakou zemědělskou školu, tam chodí úplnej odpad, musíš mít hlavně MATURITU! Hlavně Maturita, to byla tantra, hučená bez přestání učiteli, pedagogickými poradci, rodiči, známými, přáteli... Přece nejseš tak blbá/blbej, aby ses šel jenom učit, slyšeli adepti na kuchaře a kadeřnice (které by to bavilo) a byli nacpáni na pofiderní rodinné školy s maturitou a podivné obory typu "asistent podnikatele" a podobně. Stejně tak i já jsem nakonec šla na divnou ekonomku, kde mě to vůbec, ale vůbec nebavilo, úroveň byla nízká a školu dva roky po mé maturitě zavřeli. A po slavné maturitě z účetnictví jsem přísahala, že to bylo naposled, co chci o účtování něco slyšet. A že účtovat budu leda až u posledního soudu. Takže tak.
listopad 03, 2010 12:11
Vidím to velmi podobně. : Milan
Nesouhlasím jen s tím, že lidí s IQ pod 75 bodů je v populaci 15 %, to pravda není. Je jich úplně stejně jako lidí s IQ nad 125 %, a to velice málo, asi tak 7 %.
listopad 03, 2010 12:16
Státní maturity do budoucna nezavrhuju, : Míša 2
ale v současné době mi nezbývá než souhlasit s Klausem, který prohlásil, že zavést teď státní maturitu je jako stavět dům od střechy. V situaci, kdy základním školstvím počínaje neexistují jednotné osnovy, je to prostě nesmysl. Ale i do budoucna by se mělo přihlížet k rozdílům mezi typy středních škol. Myslím tím třeba stanovení hranice minimálního počtu bodů, která by byla nejvyšší u gymnázií, nižší u odborných středních škol a ještě nižší u učebních oborů s maturitou.
listopad 03, 2010 12:28
státní maturity ANO : katka *
chce to stejnou úroveň pro všechny. Protože dnes odmaturuje člověk, který přečetl knihu naposledy ve třetí třídě...
Jenom jsem nepochopila tu logistiku... smilies/angry.gif proč to tisknou a rozváží autama? v dnešní době elektronické komunikace... Proč nerozeslat zašifrované zadání a ráno poslat kód a je to...
listopad 03, 2010 12:35
Zřejmě proto TAK : wendy
protože jsme v Čechách...místo ČR bychom se měli jmenovat Kocourkov.
smilies/wink.gif
listopad 03, 2010 12:49
Co je platná státní maturita : babi
když pak stojí na "pracáku" nebo doplňují zboží v marketech.Všichni kritizují "blbé děti",které neumí matematiku.Ale ty děti někdo učil a úroveň výuky je vizitkou učitele.Taky jsem studovala a vím,jaký je rozdíl mezi učiteli.Já mladou generaci nezatracuji.Jen bych ji přála více pracovních míst,protože mladí to mají těžké,mnohem těžší, než generace jejich prarodičů.Nejen že budou platit za studium, spořit si na vlastní na bydlení,na založení rodiny a současně spořit na důchod.
listopad 03, 2010 12:58
Změna, : wendy
která tu nastala, sebou přináší nejen příjemné věci...
smilies/wink.gif
listopad 03, 2010 13:59
no babi, nemohu tak docela souhlasit. : alena puntík
zcela určitě jsme měli kvalitní učitele matematiky - o tom není pochyb - ale, komu prostě není "z hůry dáno", tak mu byli plat prtný. Vsedmé třídě jsme měli na matematiku paní učitelku, která nás měla v pátý na přírodopis. Já v té době platila za génia, neb jsem si pamatovala latinský názvy všech šutrů, zvířat, rostlin a podobně a vůbec mě to bavilo Shněla jsem si k tématu knížky...no a za dva roky mě tatáž učitelka dostala na matematiku. Ona si chudák myslela, že jsem těžce onemocněla, nebo tak něco. Nechápala, jak je možný, že takový bystrý a geniální dítě se není schopný naučit dělit...dodneška to neumím, a to se vůbec nezmiňuji odmocňování,rovnicích, geometrii, slovních úlohách a podobných šílenostech. Dodnes mi jejich finesy zůstávají utajeny. A že si se mnou chudinka fakt dala práci. Jáskončila u malé násobilky a dále je to pro mne zahaleno mlhou. J - vzorce a poučky znám nazpaměť dodnes ...ale dodnes nechápu k čemu jsou dobrý a jak vlastně lidi poznaj, že ten či onen příklad mají počítat zrovna podle tohoto jediného vzerečku a ne jiného. Ale za to fakt ta učitelka nemohla. Ona kvalitní byla...ale já ne. Ale fakt je, že rozdíly mezi učiteli jsou....ale zas je na škole, aby si doedla vybrat ty kvalitní.
listopad 03, 2010 14:09
Bývalo bývalo, : Michal
hlavně mít maturitu. A tak jsem místo vysněného kuchaření studoval Střední Zemědělskou Technickou školu. Maturitu jsem udělal, i když jsem skoro denně doma prosil ať mi ze školy dovolí odejít. Nepovedlo se, po maturitě jsem šel na vojnu a po vojně jsem se stal kulisákem. Život šel dál, změnil jsem párkrát nejen místo ale i obor, ale nikdy to nebylo zemědělství, k tomu ve mně škola vypěstovala takový odpor, že i naši domácí zahrádku jsem úspěšně ignoroval a pečovala o ni Anička. Ale mám maturitu. Hurá? smilies/cheesy.gif
listopad 03, 2010 14:52
no...jak kdo : alena puntík
já maturitu mám taky. Na ekonomce. Jako ekonom stojím za tři věci a účetnictvím - hlavním to maturitním předmětem - se rozhodně živit nemůžu, pokud nechce přivést svého zaměstnavatele ke krachu a sebe do kriminálu. Nicméně, máš-li maturitní vysvědčení v ruce, máš kvalifikaci prakticky pro všecko. Pro lidi, kteří by se rukama rozhodně neuživili, je to požehnání. Už jsem dělala v životě ledacos, někdy i dost krkolomné věci...ale maturitní vysvědčení z ekonomky mi vždycky všichni uznali...tak co bych na něj plivala. Fakt je, že dřív, když člověk opouštěl školu s maturitním vysvědčením v ruce,přece jenom byl - i proti své vůli - vybaven určitými znalostmi. Fakt nevím, jak je tomu dneska...
listopad 03, 2010 14:59
Můj synek by se účtem taky neuživil : wendy
byť z něho maturoval. Ale on ještě chytil trh, nenasycený počítačovýma bláznama. A to ho teď živí v bance a přiživuje jako konzultanta RWE.

Pamatuju období, že každý mladý by chtě být asistentem podnikatele apod. Zlatý voči...
smilies/wink.gif
listopad 03, 2010 15:16
já si příla : alena puntík
krmit v zoologický orangutany, avšak ještě lepší by bývalo bylo, nemuset nikdy v životě do žádný práce chodit.....na to prostě žádná škola není.
listopad 03, 2010 15:23
Ne, na to je : wendy
rentiérství... smilies/cheesy.gif
listopad 03, 2010 15:42
Nemůžu se ubránit pocitu, : Krakonoš
že krize vzdělávání začala zhruba v týmž roce, kdy byla Máňou Terezií (nezaměnit s Počernickou) zavedená povinná školní docházka. Tehdá aspoň dětičky zavřený ve škole mohly mít pocit, že je to líp než dřít na poli, navíc byly pacifikovatelný rákoskou... Dnes sedí ve třídě 30 dárečků, který věděj, že debilní škola je vokrádá vo super čas s počítačouvejma hrama, nikdo je z ní nevyhodí ani jim nemůže prakticky nic udělat, a kantor se pokouší takhle motivovanejm žákům vodvykládat něco, co je dost často mimo nějakou reálnou použitelnost, protože náplň a styl výuky se vod mýho dětství nezměnily ani vo fous (no dobrá, někde možná vo ten fous). Proč se proboha dodnes učí zeměpis vodříkáváním podnebí-plodiny-vodstvo-horstvo-průmysl, to celý zpestřený písemkama typu "slepá mapa"? Když je kurňa internet, aplikace google-earth, dvd s cestopisama a přírodovědnejma dokumentama? (Jasně, narazíme na vybavení, ale fakt, že v r. 2010 ještě každá třída nemá připojení a dataprojektor považuju za naprostej trapas). Jak dlouho ještě za největší klenoty český litaratůry bude škola vydávat různý vobrozenecký romány, nepřelouskatelný pro 90% dospělý populace, a požadovat jejich encyklopedický znalosti autor-dílo-data? Co asi tak zajímavýho může bejt pro dítě na výuce větnejch členů, k čemu potřebuju, nechci-li bejt lingvistou, znát informace, že tohle je příslovečný určení, tamto přívlastek a tohle, světe div se - fakt - ještě před měsícem jsem neměl tušení - tohle je přístavek(!!!) ? Kterej učitel národů přišel na to, že bez těchhle znalostí nebudu umět správně česky? Troufnu si tvrdit, že k bohatosti vyjadřování a jeho správnosti vede jen a pouze četba a psaní, nikoli znalost a schopnost rozpoznat druhy vedlejších vět. A takhle by se dal rozcupovat každej předmět, zahlcení naprosto nedůležitejma informacema, nedostatek času na procvičení, naprostá neschopnost (v matematice, fyzice) ukázat praktický aplikace a dovíst ty děcka k poznání, že tohle a tohle se jim může taky k něčemu hodit.
Přijde mi jako naprosto neuvěřitelnej úspěch, že takhle nastaveným vzdělávacím systémem dokáže bez nějaký zásadní psychický újmy proplout velká část populace, že navzdory němu pořád ještě vychází ze škol aspoň vobčas nějakej vodborník, kterej je přínosnej pro společnost. Řešení přitom neexistuje, protože nejmíň 50% kantorů by tu práci vůbec dělat nemělo, lepší neseženeme - není dost vopravdu dobrejch pedagogů, který by to chtěli dělat, i kdyby někdo nařídil 100k platy ve školství, nebude jich dost, protože to prostě můsí mít ten člověk "vod boha", talent si nekoupíš.
Školní docházku považuju za něco, co se musí vydržet, zkusit si z toho něco dobrýho vodnýst a na to blbý rychle zapomenout. Pokud člověk nemá štěstí a nenarazí na ty správný kantory, je to, bohužel, do velký míry ztráta času. Kupodivu i na vejšce, pamatuju si to dobře, člověk buď najde motivaci k samostudiu a k hledání vopravdu dobrejch pedagogů (ve vyšších ročnících jsme si mohli vybrat, ke komu budeme chodit, nevím, jak je to dnes), nebo je tam na nic a pokud tu školu dodělá, většinou se pak stejně voboru nevěnuje.
Státní maturity mi v tomhle kontextu přijdou jako pidiproblémek. Vomlouvám se za pesimistickej a dlouhej příspěvek. Jsem i vochotnej připustit, že to vidim moc černě. Mám ze školství prostě blbej pocit. Ze současnýho i ze socialistickýho, aby bylo jasno.
listopad 03, 2010 15:49
Krakonoši, dost souhlas, ale s něčím ne : toulavej
třeba ty slepý mapy – to je průprava k všeobecnýmu povědomí, jestli Brazílie je v Africe nebo ne, kde teče Nil a tak. Jako malá násobilka, můžeš si 6x6 spočítat na kalkulačce, ale pro praktickej život je lepší, když to víš i bez kalkulačky hned. To samý internet, řekne ti všechno o Nilu i Brazílii, ale, když nemáš povědomí, že přes ně vede poledník i bez internetu, je to špatně. Myslím, že vždycky se může stát, že nebudeš mít mobil a internet ti nebude k ničemu. Názornej příklad – když jsem prorazil benzínovou nádrž a benzín kapal pár cm od horkýho výfuku, moc bych potřeboval vědět, jestli ten benzín nemůže začít hořet – teplotu vzplanutí a teplotu výfuku :-) Určitě jsme to ve škole brali, jenom já to zapomněl. Jinak ale souhlas, přístavek mě dostal. Ovšem znalost větných členů se možná hodí při učení se cizím řečem, aby se dalo označit co je co ve větě, pro jinou větnou skladbu. A když to nepoznáš v rodným jazyce, tak jak potom v cizím.
listopad 03, 2010 17:32
Souhlas s tím, : Krakonoš
že nějaký elemntární znalosti jsou třeba. Počítat 6x6 na kalkulačce je trapas, vědět, v jakým světadíle leží Brazílie je ai zeměpisný minimum. Ale trvat na tom, že musím vědět i co tam teče zařeky, jak se jmenujou, jak jsou dlouhý, to už mi přijde úchylný. Mně na tom nejvíc vadí, že se z toho zkouší a dávaj známky, navrč se to jako básničku na písemku, za měsíc už to umět nemusíš, to mi přijde jako debilita. Data v dějepise - boha jeho, na co to je dobrý? Já třeba nemám dobrou encyklopedickou paměť, takže i když mě historie strašně baví a Toulky čekou minulostí mám přečtený několikrát, nedokážu ti vyjmenovat český panovníky s letopočtama vlády, fakt ne. A na co? Ke svý profesi to nepotřebuju, k běžnýmu životu a konverzaci taky ne (nedokáže to nikdo v mým vokolí), ale ve škole je to nutný umět a bejt z toho vyzkoušenej. Takže moje dítě umí (přechodně, za rok už to samozřejmě vědět nebude) kdejakej výčet čehokoli, ale aby si dokázala třeba sama vyhledat spojení v jízdních řádech a s pomocí mapy Plzně naplánovala cestu MHD z bodu A do bodu B, to ji budu muset naučit já, na to škola nemá pro všechny ty Karly první, druhý atd. čas a kapacitu. Funkční gramotnost se tomu říká, schopnost pracovat s informací a hledat ji, schopnost porozumět textu - nic takovýho nevidím, aspoň ne jako těžiště práce.
Co se tejče výuky cizejch jazyků, tak to už je naprostá tragédie, ten stejně blbej způsob, kterým se do nás snažili narvat ruštinu, se aplikuje v nezměněný podobě dál, výsledky jsou zoufalý. Chápu, že je to asi problém finanční, sehnat kvalitního učitele, kterej ovládá jazyk jako rodilej mluvčí, pokud jím nejni, v dostatečným počtu. Jenže drilováním slovíček a gramatiky, bez kontaktu s živým jazykem, to znamená konverzace, poslech a četba originálních knížek, se nikdo jazyk nenaučí. Jak je možný, že učitelka angličtiny na gymnáziu zcela rezignuje na výslovnost, takže používá a děti nechá používat "zis is, fenk jů"??? A mimochodem, já jsem se anglicky naučil dost slušně, aniž bych věděl, jak se řekne anglicky "příslovečný určení, přívlastek nebo přístavek", vo vedlejší větě nemluvě. Fakt tohle nepotřebuješ. Jednou jsem se zeptal rodilýho Brita, jestli to slovo, co právě řek, je zájmeno. Koukal na mě jako kráva, užasle si nechal vyjmenovat další slovní druhy a zakončil: Já tě nemám co učit, ty umíš anglicky líp než já, já tyhle pojmy vůbec neznám. Byl to vysokoškolák, inteligentní, sečtělej. Tenkrát jsem si poprvý uvědomil, že možná naše výuka mateřštiny nemusí bejt ten jedinej správnej způsob...
listopad 03, 2010 19:48
NAPROSTO SOUHLASÍM !!! : Klaudi
Mám doma maturanta , tudíž problém státních maturit bedlivě sleduji. Naprosto souhlasím s celým článkem pana učitele. Mám souseda, který základku zvládl tak tak, vyučil se kuchařem, hned si dodělal k tomuto učebnímu oboru maturitu a do práce chodí v obleku a tvrdí, že pracuje v bance (ano, láká lidi na nějaké kreditní karty v nákupních centrech). Nevím kolik si vydělá, ale pokud by se držel řemesla, kterému se vyučil, tak mohl být PAN kuchař. Ale to se dnes asi ,,nenosí!,,
listopad 03, 2010 19:51
Já jen k té úrovni vzdělání.... : Ivča
kantor se může třeba samou snahou zbláznit, po večerech vymýšlet špeky, jak dětem učivo přiblížit a stejně se najde plno žáků,kterým je to fuk. A nedělají prostě nic. A když je pak chce kantor za to náležitě ohodnotit, dostane od vedení příkaz,že nedostatečnou prostě dát NESMÍ, neb by rodiče dali žáka na jinou školu...a to je spooousta peněz z rozpočtu školy rázem v tahu.....Takže jaká je pak úroveň vzdělání?A jakou motivaci můžou mít ti snaživí,když vidí TOHLE??? FUJTAJBL.Mám svou práci ráda, ale některý věci mě.....a hodně.
listopad 03, 2010 19:57
Problém je : Aknela
podle mě v tom, že v česku funguje naprostá glorifikace tzv. vyššího vzdělání (maturity a VŠ) a extrémní degradace řemesla a vyučení. Prostě je rovnítko mezi tím že jsi vyučený a jsi blbec co se neuměl učit. Mám osobní zážitek - v česku jsem byla učitelka angličtiny a když jsem na výšce šla na praxi, jeden semestr jsem strávila na učňáku. Učitelky se tam o studentech zmiňovali jako o "idiotech, blbcích", divily se mi proč si vůbec něco připravuji, vždyť ti pitomečci učňovský to stejně nepochopí. Bylo mi z toho špatně, učila jsem totiž v té době i na střední škole s maturitou a studenti tam nebyli o nic lepší než ti na učňáku. Jediný rozdíl byl ten, že ti na učňáku byli vděční za každý záblesk laskavosti, protože se sami viděli jako pitomečci.
To je hrozně smutné a úplně postavené na hlavu. Společnost, aby mohla řádně fungovat, potřebuje lidi co umějí dělat rukama a umí to dobře. A na tom není nic za co by se dotyčný měl stydět.
listopad 04, 2010 05:43
Aknelo, s tebou souhlasim, : Eva
jen ta obecna predstava, ze remeslnik umi delat rukama, je hrozne nepresna. Dobry remeslnik pri tom soucasne i mysli. Kdyz nemysli, je to na jeho praci videt. Samozrejme, ze naroky na mysleni jsou u ruznych remesel ruzne.
Vcera zrovna jsem doma mela opravare pracky. Mam ji pres 2 roky, toz jsem to s opravou zkusila. Jakou ten clovek byl schopen vymyslet skvelou diagnostiku zavady, to byla fakt radost ho videt. On sice pracoval rukama, ale kdyby nemel vysoce funkcni mozek, tak bych si bud hodne priplatila nebo kupovala pracku novou. A ke vsemu ho prace jeste tesila.
Muzu ti s klidem rici, ze mnozi akademici nebo doktori mediciny by mu tu uroven funkcniho mysleni mohli jen a jen zavidet. A vim moc dobre, o cem mluvim, mam je denne kolem. A jako nadstavbu umel pracovat i s rukama.
listopad 04, 2010 06:31
Některé znalosti a vychytávky : wendy
speciálně větné rozbory, mi připadaly taky zbytečná ztráta čas, jakož i učení se básniček nazpaměť. Ale - patří to určitému stupni vzdělání, namáháš a procvičuješ si hlavinku, něco jako Sudoku... skoro každý to zvládl a přežil.

Horší je ta věc, že se zhoršuje úroveň všeobecné vzdělanosti. Středoškolačks ti odpoví, že Husa zastřelili, že Žižka byl ze Žižkova, a co zeměpisných znalostí dotýče, tak to už je úplná katastrofa. Jo, můžeme bez toho žít, to jo...
smilies/wink.gif
listopad 04, 2010 07:09
Aknelo, : Petronila
přesně tak!

Mám moc šikovného a chytrého kamaráda, který se už léta dobře živí rukama jako živnostník. Je vyučený a maturitu nemá. Kdyby se chtěl nechat zaměstnat, tak bude mít problém. Přitom toho má v hlavě víc než leckterý vysokoškolák, a ručičky má zlaté.

Krakonošu - tak jsem si zkusmo udělala obě státní maturity z ČJ. Hádej, na čem jsem pohořela? No jasně - na větném rozboru.smilies/grin.gif Jsem a vždycky jsem byla schopná psát bez chyb, protože mám načteno, větné rozbory mi připadaly v tom rozměru, co se učily, naprosto stupidní. Informaci, že existuje cosi jako podmět a přísudek, bych žákům netajila, ale je zbytečné je tím krmit několik let a ještě je z toho zkoušet. Neznám jediného člověka, který by v dospělosti naznal, že mu to bylo k něčemu užitečné.

Na školském systému za mě mi vadilo přesně to, co popisuješ - bezduché biflování bez čtení textu (sic!) a bez hledání logických souvislostí. Z tohoto hlediska jsem byla těmito maturitami velmi příjemně překvapena.
listopad 04, 2010 09:13
Zouhlas s vámi děvčaty, : Krakonoš
kerý zmiňujete nutnost inteligence u řemeslníka. Pohrdání učněma je vodpornej předsudek, je jasný, že s takovým přístupem u "pedagogů" musí bejt učňovský školství v troskách bez vohledu na ekonomický podmínky. Myslím, že to elitářství tady bylo dycky, (pamatujete na škemrající matinku: "aspoň tu maduridu kdyby udělal..."), prostě papír, bez vohledu na to, jestli je krytej zlatem (tj. znalostma), měl a má ve společnosti velkou váhu. Postoj - jsi blbej, pudeš na učňák - se tady, myslim, zabydlel paradoxně hlavně v době vlády dělnický třídy, kdy řemesla dopadly až na svoje samý dno, který se ukázalo nebejt zlatým. Bohužel se moc nezměnilo ani za posledních dvacet let, soudím, že hlavně proto, že se nikdo nevěnuje právě výchově novejch šikovnejch řemeslníků, takže ti se roděj tak nějak spíš navzdory (ne)vzdělávacímu systému v zoufale malým počtu. Asi by bylo ideální, kdyby místo učňovskejch škol měl každej skutečnej mistr řemesla svý tovaryše, jako to kdysi bejvalo, ale ve 3. tisíciletí a jeho hektickým tempu si to nějak neumím představit.
Jistý je jedno - dobrej řemeslník musí bejt nejen šikovnej, ale i chytrej. Ku*evsky chytrej! Blbec zkazí, na co šáhne.
listopad 04, 2010 09:46
Nejhorsi je, ze teoreticky vymyslene : Eva
i emoiricky vyzkousene uz davno vsechno je: jak lidi trenovat v aktivnim uceni, kriticky posuzovat, vytvaret si svuj nazor, myslet v souvislostech...dokonce existuji cele metodicke modely i pro jednotlive predmety....., ale vazne to na lidskem faktoru.
Treba casto ucim budouci ucitele: nejmene 80 procent z nich chce, abych jim nadiktovala nejakou teorii, tu oni si bezduse nabusi pred zkouskou do hlavy, odrecituji to, jak basen a jsou uplne mimo, kdyz se jich treba jen zeptam, jak tomu rozumi oni. S prehledem mi sdeli "co jako chci, ze o tom vubec nechteji ani premyslet, nebavi je vubec premyslet". Je uplne jiste, ze uplne stejny model budou pouzivat i jako ucitele. Tudiz se nam porad recykluje uplne nefunkcni system vzdelavani.
V seminarich se je pokousim donutit, aby to myslenkove schema zmenili, po pravde i proto, ze sama bych usnula, kdybych na ne musela jen valit kvanta teorie, ale je to tedy zatracena fuska smilies/cheesy.gif Ale nesnasim pocit, ze by vetsina z nich ode mne odchazela v nejlepsim pripade se smetistem narvanym uplne izolovanymi, nezastrukturovanymi a tudiz nefunkcnimi, v zivote nepouzitelnymi poznatky.
listopad 04, 2010 09:53
Dobrých řemeslníků : wendy
kteří ještě ke všemu přijdou jak slíbili, si velice vážím, a to přímo zlatem...
smilies/wink.gif
listopad 04, 2010 10:38
teda nechápu, co máte proti básničkám. : alena puntík
jednak jsou hezký, druhak si cvičíte paměť a v pubertě a výše se na ně dají lovit slečny. Jo, s těma jazykama to bylo za komárů nazadrmo. Ale když jste se učit chtěli - TAK JSTE SE NAUČILI!!!! A nebylo síy, která by vám v tom zabránila. Jina Ruštinu považuju za velmi užitečnou, protože na ní člověk pochopí "ten systém" a a naučí se jak se má cizí jazyky vůbec učit, aby to mělo nějaký efekt.Jo a slovíčka se nebiflujou - takto je obratem zapomenete.Slovíčka se prostě NAUČÍTE. stejně jako jste se naučili čistit si zuby, jíst příborem, zavázat si tkaničku a podobně. Samosebou, jsou věci, které se prostě nenaučíte - protože vám to není dáno. Nemůžete být operní zpěvík, provazocvhodec, žonglér, geniální matematik a podobně, když k tomu nemáte předpoklady. Aby se zjistilo, k čemu vlastně ty předpoklady máte, k tomu slouží co nejvšeobecnější vzdělání za základní škole. Dětem se holt musí dostat "od všeho" a to stejnou měrou, aby tu byla nějaká pravedlnost. A aby byla také možnost výběru. Jak jinak pak děti zjistí, k čemu mají talent a k čemu ne a podle toho sivybírají další vzdělání. No a větný rozbor? Ano, pokud nechcete být přímo lingvista - je vám na pendrek...nojo, ale já jsem taky nikdy nechtěla být geniálním matematikem a studovat na matfyz. Přesto jsem se matematiku učit musela. Vtip je v tom, že děti se mimo jiné musí naučit i věcem, kter nechtějí......je to pěstování odolnosti a pevné vůle. Nikdy nevíte, kdy nějakou zdánlivou pitomost můžete potřebovat.Všichni jsme zajisté svorně nenáviděli krasopis. Jedna moje spolužačka měla tatínka, kterému právě krasopis zachránil život. Byl v koncentráku a protože měl úhledné písmo, byl přidělen do kanceláře, kde psal různá hlášení a záznamy a podobně. Byla válka a psací stroje nebyly. A jen díky tomu přežil. Naše máma měla na gymplu latinu - kterou ze srdce nenáviděla ....a pak přijela do Itálie a v pohodě se s ní dorozuměla. Jakříkám...nikdy nevte, kdy budete i tu zdánlivě nejzbytečnější znalost, potřebovat.
Jinak - mně jako holku fakt zajímalo, kde teče ja kářeka, jak je dlouhá, jakými teče městy, co tam roste, jaká jsou tam zvířata, jak se tam mluví, co je tam za lidi....ví, že když jsem jako holka četla cestopisy a dobrodružnou literaturu, tak jsem si k tomu brala atlas - teda le nebyl jinej než školní a tam zdaleka nebylo všecko Čehož jsem litovala.
listopad 04, 2010 11:17
Je mi z toho všeho nějak smutno, : Anděla
všichni tu máte část pravdy, bohužel. Odsuzují hloupé memorování textů, vadí mi nevzdělanost těch mladších. S funkční gramotností je to na pytel. Vyjdou školu a vlastně nic neumí. To máme společné. Čím to asi bude? Asi to školství není nic moc už pěkně dlouho. Učitele nebaví učit, protože to děti nezajímá a když dojde na kárání, jsou rodiči označováni za .... (teď by následovala řada nelichotivých slov), což je šílené. Jak potom mají děti mít nějaký respekt? Moje dcera, typická šprtka, nastoupila na gymnázium. Její spolužačka, která v polovině osmé třídy propadla ze dvou předmětů, na jinou střední školu. Obě vzali bez příjmaček. Zdá se, že obě budou mít stejné ukončení, tj. maturitní vysvědčení. Kde se stala chyba? Myslím, že je to právě těmi nestátními maturitatmi, nejednotnými osnovami. Tím, že si to každá škola přizpůsobí tak, jak jí to vyhovuje. A pračku mi přijde opravit ukrajinský doktor filozofie a vyhodí mi celý dům do povětří, protože mi bude při opravě vášnice citovat Platóna. BUM!!!
listopad 04, 2010 11:45
... : bb2
Jistý je jedno - dobrej řemeslník musí bejt nejen šikovnej, ale i chytrej. Ku*evsky chytrej! Blbec zkazí, na co šáhne


3x podtržený souhlas.
Obdivuju našeho elektrikáře, co ten toho zvládne. Má živnost, kdysi začínal u OPBH, jak mohl, udělal si živnosťák. Přes den maká a jak, o víkendu běžně, po večerech na počítači administrativu, faktury a když má chvilku, nastuduje novinky, inovace.
listopad 04, 2010 12:24
no o tom celou dobu mluvím : alena puntík
já nechápu ten odpor ke "státním" maturitám. Cio je špatnéh na tom, že mají všechny děti rovné šance, spravedlivé hodnocení a rovnou startovací pozici a dráhu. Pak má každ dítě možnost samo ukázat, co v něm je - a ne,kdo je jeho tatínek.
listopad 04, 2010 14:05
No, po skolach ted nejaky mesic koluje nasledujici : Eva
a co tak vim, vetsinou to vidi identicky s autorem: Krátká zpráva o stavu základního školství – hlášení zevnitř
listopad 04, 2010 18:46
Tady to je : Eva
listopad 04, 2010 18:48
Evi, : Ivča
dobrý.Realita.
listopad 04, 2010 19:18
Ivco, vid, jsem si FAKT rikala, : Eva
kdyz jsem to sem davala, ze ty bys to prave mohla ocenit. Me nektery pasaze uplne fascinuji smilies/wink.gif
Minuly tyden jsem mluvila s jedou ucitelkou /uzasna pani, te bych sva vnoucata z fleku sverila) a ta mi sdelila nektere nove a houfne metody "zploditelske spoluprace": nap, ma-li dite v 1. tride nejake postuchovani se spoluzakem, druhy den vtrhne rodic "obeti" do skoly, ucitelku zcela ignoruje a zacne sprdavat toho 6 leteho "pachatele", zcela nezdolne presvedcen, ze ucitelka je kxxxxava a jeho geneticky otisk je svaty svatousek. Nebo, kdyz jim napise do notysku, ze si maji prinest jerabiny, tak ji odpovedi pisemne, ze si nepreji, aby se jejich dite umazalo nebo, ze navlekani jerabin je pouze pro blbce, toz aby jejich dite takovou cinnosti neurazela a jeden dokonce naklusal osobne po ranu, aby ji nevybirave sdelil, co si mysli o jeji inteligenci. Ta pani je po 30 letech praxe zcela sokovana, nicmene nese to statecne.
listopad 04, 2010 20:15
ad větný rozbor : erika
Petronilo
Neznám jediného člověka, který by v dospělosti naznal, že mu to bylo k něčemu užitečné.

Tak já se prosím hlásím smilies/smiley.gif Při zvládání každého dalšího cizího jazyka jsem s vděkou vzpomínala na třídní na základce, která nás právě ten větný rozbor perfektně naučila.
Krakonoši, jasně že praxí se jazyk taky dá naučit, třeba v případě malých dětí dokonce mnohem efektivněji, ale když poznáš ten gramatickej metajazyk s příslušnou terminologií (větný členy atd.), tak ti to dá úžasně silnej nástroj ke studiu libovolného jazyka, protože pochopíš, že zákonitosti jsou analogické.
Kromě toho má Puntice pravdu, že to (ovšem skutečný vhled, ne bezmyšlenkovité biflování!) trénuje mozek, podobně, jako matika. Samozřejmě není nutné to přehánět, ale aspoň základy teorie jazyků podle mě ke vzdělání patří.
Jinak souhlas se vším, co píšete vlastně všichni.
listopad 04, 2010 22:54
To je smutný článek Evi : wendy
poslední odstavec bych vylepovala po městě...
S tím papírovnáním to je všude stejné. A přibývá to. Kupy vyplńování místo práce...
smilies/wink.gif
S tréninkem mozku souhlasim, to samo jsem psala už výše. I když se to třeba v reálu někomu nelíbí.

listopad 05, 2010 07:02
Evi, : Ivča
a co takhle týden prevence patologických jevů, během kterého mám ve VŠECH předmětech nějakým způsobem s dětmi,co čtou 8 písmenek a počítají do 5, probírat alkoholismus,toxikomanii a výsledky práce prezentovat veřejnou formou....?
listopad 05, 2010 19:26
Větný rozbor je užitečný, : Macesska
ovšem musí mít využití. Ergo by se neměl učit jen v češtině, kde žáčci nechápou, proč to řešit, když česky uměj, ale paralelně třeba i v angličtině. Zrovna v těchhle dvou jazycích je srovnání celkem zjevné - odlišný slovosled, jinak stavěné věty a tak.
Na ZŠ mi rozbor nevadil, protože byl provázaný s ruštinou, němčinou a angličtinou. Na SŠ jsem ty bezúčelné nekonečné pitvy nenáviděla.
Což mě teda přivádí k tomu, že nám učitelé zpravidla naznačili, k čemu by mohla být ta která probíraná látka dobrá. Zatímco dnes mám pocit, že to pastorky učej jen proto, že to maj v osnovách.
listopad 06, 2010 08:15
Předevčírem : Ivča
se mi můj maturant pokoušel vysvětlit, jak bude na jaře maturovat. Aby měl jistotu,že maturitu udělá,zvolí si u povinných předmětů (JČ,AJ,Mat a Základy sociálních věd) onu základní jednoduchou úroveň. Protože cvičné maturity bez sebemenší přípravy zvládl, domnívá se,že by neměl být žádný problém. Protože je to ale přece jen gymnazista a tudíž snad žádný až tak velký debil, jak to charakterizoval,zvolí si ještě navíc 3 volitelné předměty- opět JČ,AJ,MAT, tentokrát ve vyšším levelu.Pokud by se náhodou něco zvrtlo a on tyto těžší neudělal,nic se neděje,protože jde pouze o volitelné předměty a maturitu dostane za ty povinné....Jak jsem se dnes dočetla na netu, vysokým školám je naprosto fuk,jakou úroveň si maturanti zvolí, když budou přijímat nové uchazeče a tudíž i gymnazisté budou maturovat ve stejném stupni obtížnosti jako třeba studenti učilišť....Nějak mi uniká význam takovýchto maturit...takovéhoto vzdělávacího systému...investovaných milionů...
listopad 06, 2010 18:37
slovní a větný rozbor : alena puntík
...je užitečný k tomu, abyste si uvědomili, co vlastně děláte, když proháníte vzduch hrdlem, rozechvíváte hlasivky a artikulujete. Jelikož se nedorozumíváte skřeky, vzdechy, či posunky - nýbrž slovy, ze kterých skládáte věty, učíte se, že slova a následně věty jsou vlastně stavební kameny vašeho myšlení. Jsou to cihly, tvárnice, pytle s vápnem a podobně...a vy stavíte barák.....tedy slovní projev a nutně musíte vědět, co, jak a kdy použít, aby celé dílo - tedy mluvený projev /a následně psaný projev/ dával smysl nejen vám, ale i ostatním lidem. Je to i užitečné i při výuce cizích jazyků, protože i tyto (nevím jak u exotických - ale u indoevrpských jazyků to nelze popřít) se skládají ze stejných stavebních kamenů, jako vaše mateřština. Když vám tedy někdo řekne, že např. v angličtině NESMÍ tvořit větu pouze přísudek - tedy sloveso - jak tomu je lze v češtině, neýbrž, že tam NIKDY nesmí chybět podmět, tak musíte vědět, co to ten přísudek vlastně je.A tak dále a tak podobně. Jo, čeština je obzvlášť záživná a dává zabrat i rodilejm Čechům, kteří nikdy žádným jiným jazykem nemluvili. Nicméně je dobrý vědět, co vlastně dělám, když mluvím, čtu, píšu - myslím sytém, metodu, vhled. Je to jako když se nhapř. učíte zedníkem, tak se taky musíte napřed naučit, jaké jsou druhy cihel, cementů, písků a já nevím čeho všeho a co a jak používat, než vůbec vezmete fanku do ruky.Hele, já z matematiky propadala a co se týče rýsování, byla jsem naprostej chudák a nakonec samotný učitelce mě bylo líto...neb pochopila, že prostě jsem TAK BLBÁ a že mi není pomoci. Přesto si nemyslím, že matematika a rýsování byly zbytečné předměty...přestože jsem až do svého pohnutého věku jakživa nic nenarýsovala, k počítání používám kalkulův přístroj a vzorečky a poučky jsem se tvrdě biflovala nazpaměť (vyténovanou básničkami), abych je mohla následně u tabule vychrlit, profesor matematiky pak mohl zamáčknout slzu a dát mi s klidným svědomím čtyřku a nechat mě přežít. Ty poučky a vzorce si pamatuju dodneška a dodneška jsem nepochopila, jak podle toho může někdo něco spočítat. A hlavně jak pozná, podle kterého vzorečku se to vlastně počítat má. A takhle je t i s větným a slovním rozborem a jinýmy moudry, které se nám snažili učitelé vecpat do hlavy během naší školní docházky. Znalost je prostě znalost. A nikdy nevíme, k čemu nám bude jednou dobrá.
listopad 08, 2010 17:59
tady jde asi o to, že učíme-li se věci s největší pravděpodobností nepotřebné, : toulavej
na ty zcela jistě potřebné už nezbude ve škole čas a nemáme ho ani po škole. A tak si například lidi půjčují peníze za nemravný úrok, protože neví, že ten úrok je nemravný, protože si ho nedovedou spočítat a pak neví jak dluhy splatit. Za to možná ví, kolik lístků korunních a okvětních má řepka olejka, což jim ale z dluhů nepomůže . . .
listopad 09, 2010 15:45
nikdy nevíš co se ti bude kdy hodit : wendy z domu
a rozumově obsáhnout ty půjčky - k tomu stačí selský rozum. Bohužel ho nemá dost lidí, bez ohledu na to, jak kdy zvládli rozbor větný nebo si pamatují druhy květenství...
smilies/wink.gif
listopad 09, 2010 22:06
wendy, : Macesska
z toho mi vychází, že nejužitečnější by bylo naučit lidi ve škole používat mozek.
Ovšem to vyžaduje schopné kantory, kteří taky používají mozek, rodiče, kteří ve výuce minimálně nebudou kantorům bránit... ono někdy myslet totiž bolí, zvlášť, když člověk není zvyklej.

listopad 09, 2010 23:28
Tak nějak to bude... : wendy
když je řeč o kantorech - my nejvíc vzpomínáme na ty co byli "psi" ale to je asi normální.
smilies/wink.gif
listopad 10, 2010 06:58
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]