O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

NAŠE NÁMOŘNÍ FLOTILA... PDF Tisk E-mail
Neděle, 07 červen 2009

 Pamatujete, že jsme měli vlastní námořní lodě? Česká námořní flotila (nebo též Československá námořní flotila) byla flotilou čtrnácti námořních nákladních lodí ve správě Československé námořní plavby, resp. České námořní plavby. Šlo o jednu z největších námořních flotil vnitrozemského státu na světě. Tehdy se ti nej nej chodili učit na námořníky do polských škol.

 

 

 

 

 

 Prvního dubna letošního roku uplynulo padesát let

od založení jedné z našich nejpozoruhodnějších firem - Čs. námořní plavby...

 

 

    

   

 

     Vývoj námořní dopravy českých zemích má dlouho tradici. První zmínky  jsou již ze středověku; řada Čechů sloužila na válečných lodích Rakousko-Uherska. V roce 1919 bylo Československu přiznáno svobodné přístavní pásmo v Hamburku a Štětíně. Hlavními důvody existence vlastní námořní flotily byl rostoucí objem zahraničního obchodu, využívání jeho monopolu k přepravě lukrativních zásilek. Hospodářský výsledek se projevil ve vysoké rentabilitě a finančním přínosu, zejména ve volných měnách.  Za 32 let existence (1959-1990) činila návratnost prostředků, vložených do pořízení lodí  13,7% ročně, což představuje průměrnou návratnost  7,3 roku, takže za stanovenou dobu životnosti 15 let se vložené prostředky vracely více než dvakrát! 

  

      V roce 1992 byla Československá námořní plavba privatizována v první vlně kuponové privatizace a v roce 1995 se majoritním akcionářem staly Harvardské fondy. Pak už jen došlo k postupnému rozprodání této flotily. Poslední loď byla prodána roku 1998.

 

 

 

 

 

     V  polistopadovém období prokázala ČNP schopnost samostatného rentabilního podnikání a rychlé restrukturalizace, realizovala výměnu větší části starých lodí za moderní - z hlediska technického i komerčního uplatnění, což se projevilo v plnění všech závazků z hlediska splácení úvěrů potřebných na nákup lodí i v růstu hodnoty vlastního jmění ( na 1 akcií z 1766 Kč v roce 1993 na 3797 Kč v roce 1997. Pouze nestandardní zásah vlastníka a neekonomický prodej všech lodí zničil úsilí managementu o splnění celého plánu restrukturalizace, které bylo i při poklesu námořního trhu zcela reálné. Nicméně čeští námořníci se stále úspěšně plaví po světových mořích, byť pod cizími vlajkami.

 

 

 

Když si tak ale uvědomím -

co my vlastně ještě máme svého?

 

Flori@n

 

 

 

Komentáře (10)add feed
prý ještě : alena bodka
zbývají jen lesy české republiky, jinak je vytunelovaný všecko
červen 07, 2009 22:33
No jéje. To víš Floriáne, že to pamatuju. Jako by to bylo včera. Ovšem to, co bylo včera, na to už musím trošku déle vzpomínat. : strejda
Já jsem se na ně kdysi i zaměřil. Někde doma mám dokonce i diplom "Maritime mobile" vydávaný amrickou námořní asociací, za spojení se 30ti loděmi.
Jako radioamatér jsem s nimi navazoval spojení takřka po celém světě a sledoval jsem jejich cesty. Doma mám i potvrzená spojení s Vítkovicemi, od Jirky Borovičky, tehdejšího radisty, také s Kladnem a Košicemi. Jinak jsem dělal spojení i s několika japonskými, americkými, řeckými i s jednou švédskou lodí, s jejímž radistou jsem se spřátelil až tak, že jsme si dávali spicha v určitý čas, kdy on měl volno, povídali jsme si o zálibách, o rodině, o cíli cesty, o nákladu, a pak si i vzájemně posílali LP desky a on měl zájem ještě i o poštovní známky. Toho si moc dobře pamatuju. Jo a na vojně, to jsem ještě neměl koncesi, jsem se tehdy naladil načerno na amatérské pásmo 20ti metrů, protože jsem tam slyšel ruský ledoborec Lenin, takže toho jsem si také udělal, ovšem ne na sebe, ale tehdy na naši kolektivní stanici. Pak jsem se za několik let dozvěděl, že šel do šrotu. To byl kolos. Ale s tím Švédem to byla zajímavá spojení, on mi vždy udával polohu a já jsem sledoval jejich dráhu na mapě. A jestli pamatujete tehdy tu blokádu Suezu, tak oni tam zrovna směřovali a už neprojeli. Právě díky této blokádě tam zamrzli několik měsíců. On tam ale vysílal i s nepatrným výkonem i přes zákaz vysílání a popisoval mi, jak přes ně obě znesvářené strany střílejí. Oni byli vlastně uprostřed palby. Pak se posádky vyměnili, zůstávali tam už jen lidi na údržbu a konzervaci lodi a pak jsem s ním ztratil kontakt. Bylo to takové romantické.

Jinak těch našich lodí je moc škoda, protože ony si na sebe vydělaly. A za to může to naše slavné eso kupónové privatizace, Kožený, kterého tehdy Klaus vyzdvihoval jako génia a dával ho za příklad a vzor všem podnikatelům.
Svatá prostato... Jo,jo, to jsou paradoxy, pane Vaněk...

Teď nás čeká ještě letiště.

červen 07, 2009 23:47
S tím neekonomickým prodejem majitele bych si dovolil polemizovat. : toulavej
Když ti důvěřiví nebo hloupí lidé věnují – svěří dobrovolně své akcie, dostal jsi je skoro zadarmo a můžeš si s tím majetkem vlastně dělat co chceš, tak i prodej za jakoukoliv cenu toho majetku je velmi ekonomický, když tě to nic nestálo :-) A takhle to s tou námořní flotilou přesně bylo. Pro správce Harvardských fondů to bylo velmi ekonomické ji prodat.
A pokud jde o dnešek, tak s poklesem výroby a obchodu a dopravy na celém světě by nepochybně byl velký problém ty lodě uživit a neprodělat, když by tedy nepluly kolem Somálska a nepřepadli je piráti . . .
A nemyslím si, že si společnost zřídila stát, aby pro ni vydělával peníze, ale, aby ji chránil a zařizoval a organizoval činnosti, o které žádný soukromník nestojí, protože se na nich nedá vydělat – např. organizování voleb. Takže stát má vlastnit, nebo mít vliv jen na strategické věci, jako jsou třeba energie, výroba nebo jejich dodávka, kontrolu obchodu a výroby pro stát důležitých věcí z ohledem na bezpečnost země.
Myslím, že není podstatné, co všechno ještě vlastníme, kolik máme rodinného stříbra. Ani v jiných zemích to není jinak. Jsme příliš ekonomicky malí a otevření, abychom mohli sami s naším kapitálem konkurovat mnohem větším, bohatším firmám, které nabízejí srovnatelné zboží za nižší cenu. Teď nevím, nevypadalo to jako přednáška nebo poučování ? :-)))

červen 08, 2009 14:11
Pokud někdo obhajuje zloděje, je sám svým způsobem morální gauner. : strejda
Všichni ti lidé, spoluvlastníci, akcionáři byli podvedeni. A on, prosím, toho grázla obhajuje a nazývá to obchodem…Jestliže zákonodárci postaví zákony tak, jak byly postaveny, nedělali to pro dobro lidu, ale pro své dobro. Za tu flotilu mohl přece inkasovat stát. Ta nesloužila pouze nám, tu jsme pronajímali mnoha jiným státům, vozili jsme pro ně zboží, stejně jako Řekové a za to nám šly prachy. Lodní doprava je efektivní a levná doprava. Mohl bych zde dále příkladovat, třeba na obecní úrovni - pozemky, kdo k nim má nejblíže? Ale škoda slov. Mohl bych příkladovat dál, protože já mám také své známé, kteří to vidí, kteří v tom žijí. Opakoval bych se, kdybych zde rozebíral tehdejší živelnou privatizaci v režii Klause, Ježka, Třísky a dalších. Opakoval bych se, kdybych tu citoval názory světových ekonomů na ně. Tehdy to rozjeli se vší slávou a bez zákonů, panečku. V jiné zemi už by za to dávno bručeli. Kladno bylo dáno za kačku laikovi, architektovi… Nebo další nedávný Bendův náhubkový zákon. Pro koho byl přijat tento paskvil zákona? Pro lidi nebo pro sebe? Aby byli novináři nepolapitelní? Aby se jim politici mohli smát? Nám se za to směje celej svět!
Nedávno proběhla médii zpráva o gaunerovi, který úmyslně podstrčil starým manželům místo zástavní smlouvy na dům, smlouvu kupní, za pouhých 350000 Kč a oni tak přišli o střechu nad hlavou. Gauneři jsou v této kauze hned dva. Prvním je hlavní aktér – podvodník, který se ani nezačervená a druhým gaunerem je soudce, který to tomu podvodníkovi odkýval. Jak je to možné? Jak to že soud? Jak to, že se nebral v potaz podvrh? To snad není trestný čin, jako loupež? A kožený, to byl snad obchod? Každý holt to nazýváme jinak.

Ne, my dříve narození, kteří máme zažitou jakousi morálku – ta nemusí být zakotvena v žádném zákoně, ta je prostě daná od přírody, my už se do tohoto absurdistánu, ovládaném všehoschopnými, nehodíme. Být mladší, tak už tu dávno nejsem. A své dceři se vůbec nedivím, že se nechce do tohoto blbákova vrátit.


červen 08, 2009 22:22
ehmmm : mikin
Hmmm, nedavno jsem cetl na tohle tema dost podrobny a zasveceny clanek v the Economist.
Podle neho ted v namorni doprave suverenne kraluje nekolik obrich spolecnosti (napriklad Maersk)ktere vyuzivaji nejmodernejsi techniky a pristupu k obrim kontejnerovym terminalum. Jejich lode jsou natolik zautomatizovane, ze na nich pracuje jen hrstka namorniku. A i u tech se jedna vetsinou o velice spatne placene lidi z chudych zemi. Hlavne z Filipin a Barmy. A i tyhle spolecnosti maji v dnesni dobe znacne ekonomicke problemy......
Rad bych vedel, jak by tak mala spolecnost jako byla Ceska Plavba mohla v dnesni dobe konkurovat. Hlavne v pripade, ze by svym namornikum slusne platila ?!
Nejspis je to cele nesmysl.
červen 09, 2009 06:42
Je zbytečné se tu pošťuchovat, stačí umět číst a porozumět napsanému. : toulavej
Nevšiml jsem si, že by tu někdo obhajoval zloděje, takže moc nechápu, proč takový nadpis příspěvku strejdy. Pan Kožený nám tu všem brilantně předvedl, co znamená mít dobrý nápad a vybrat si a být na správném místě ve správný čas, aby člověk zbohatnul. Je to bezesporu podvodník, ale zároveň taky velmi schopný obchodník. V době prodeje lodí dokázal odhadnout, že tak malé lodě nebudou moci v BLÍZKÉ budoucnosti konkurovat obřím kontejnerovým lodím a že způsob dopravy kontejnery má jediný budoucnost. A proto je v té době prodal za nejvyšší možnou cenu.

Za pouhé 3 tisíce dolarů tu dokázal zblbnout plošně celý národ, 800 tisíc DIKů mu dobrovolně předalo své kuponové knížky, protože tito lidé nebyli ochotni převzít na sebe rozhodnutí, jaký nabízený, darovaný majetek si vybrat a uvěřili, že pan Kožený to udělá NEZIŠTNĚ za ně. To, že je pan Kožený podvodník, tehdy nevěděl nikdo, tedy ani pan Klaus to nemohl předpokládat. Určitě ani strejda to tehdy nevěděl a nepředpokládal. Všichni jsme tehdy byli nepřipravení na kapitalismus a proto i naivní.

To, že se u nás při změně vlastnictví poztrácelo mnoho miliard majetku i peněz je naprosto pochopitelné, protože příležitost dělá zloděje, když většina národa neměla s fungováním tržního hospodářství žádné zkušenosti, takže nebyly ani žádné zákony. Více je zarážející, že v baště kapitalismu – USA si ani největší bankéři – odborníci na Manhattanu za celých dvacet let nevšimnou, že jim ctihodný bankéř zpronevěřuje přímo před jejich očima miliardy dolarů a je to vážený občan. A přitom už tam budují kapitalismus dvě stě let a všichni se v něm už narodili a mají tam ty zákony . . . No a finanční úvěrová krize mluví sama za sebe . . . a nebyl na vině ani Klaus, Kožený, Tříska, jen obyčejná lidská chamtivost . . .

Je celkem škoda, že strejda nemá smysl pro humor a bere nejen svět, ale i sám sebe tak smrtelně vážně.
Jó, být tak Krakonošem, ten si nikoho nerozhází . . . :-)))
červen 09, 2009 17:32
Ale kdeže, toulavej :-))) : Krakonoš
Stačí, když napíšu cokoli negativního vo spolku Sysifos, například, a strejda už mě virtuálně fackuje halva nehlava, taktak že stihnu utýct vod klávesnice smilies/grin.gif smilies/grin.gif smilies/grin.gif.
červen 15, 2009 15:49
Je dobře, že si tu brnkáte ve stejné tónině. : strejda
Jinak by to duoboys znělo falešně. A to se nedá poslouchat.
červen 16, 2009 07:07
jó tak na Sysifose (nebo Sysifa :-) ) sem teda nevzpomenul, : toulavej
tam je to jiný :-)
červen 16, 2009 09:36
Moje zkušenost s ČNP : Radek Zdařil
Dobrý den , jsem narozen v roce 1957 a můj otec začal u čnp pracovat v roce 1960 , to se akorát narodila sestra . Když se vrátil z první cesty říkala ségra Tátapán .. Já sám jsem byl na Jiskře , Kladně , Míru a Košicích .. Dodnes jsou to přkrásné vzpomínky na celý život , poznal jsem spoustu fantastických chlapů a je jedno zada to byli Slováci , Poláci či Řekové /i ti sloužili na našich lodích/ . Sám jsem pracoval v 80tých letech jako správce Rekreačního střediska ve Smolných Pecích u K. Varů . Dnes lituji že to Kožený tak vše zproněvěřil a za zlé to mám i členům vlády a panu Klausovi . Byl to sice Státní podnik ale bylo to naše Zlato stejně jako bývala Becherovka ..
Ale myslím že by se dalo psát dál a více , pomalu si vybavuji další a další ..
Je to veliká škoda a snad si tohle ještě někdo přečte ..
Nechávám ze Email pro další kontakt .. Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
Radek Zdařil , syn Míly Zdařila který u ČNP
pracoval od r 1960 do své smrti do roku 1978
červen 25, 2014 21:05
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]