Asi je mezi řidiči málo těch, co za svou kariéru neměli žádnou, ani drobnou nehodu. Myslím tím i nějaké to špatné zaparkování, odlomené zrcátko, odřený bok či pomačkaný plech... Hodně lidí se do dopravního karambolu dostane nezaviněně; bohužel ti, co svou obrovskou kovovou zbraň právě nezvládají, jsou neřiditelnou střelou mezi nevinnými.
Co všechno už se pro bezpečnost na silnicích podniklo, aniž by to mělo nějaký markantní účinek... Vyrábějí se stále silnější a silnější auta, schopná jet větší a větší rychlostí. V poměru ke stavu silnic a umu většiny řidičů je to však neuvěřitelnou lehkovážností. Ano, máme možnost být v cíli rychleji, ale - za jakou cenu?
((tohle nádherné ilustrační video poslala Eva) . Nemyslím si, pochopitelně, že bychom se měli vrátit zpět k žebřiňákům, nebo do dřevních dob automobilismu, kde před každým tím nebezpečným strojem musel běžet muž s varovným praporkem - ne, to opravdu ne, ale jako u naší "nevýchovy k ekonomickému myšlení" se konečně přistupuje ke vzdělávání dětí a mládeže, mělo by se ve větší míře uvažovat i o něčem podobném ohledně "používání rozumu při ovládání volantu". Jak to ostatně tak hezky a výstižně popsal v jednom svém komentáři "náš Krakonoš": Kdybych nějaký řešení měl, moh bych dělat ministra vnitra. Nikdo ho nemá. Nemám rád větu z novinovejch titulků: "Alkohol zabíjel". Nezabíjel alkohol, zabíjel vždycky nezodpovědnej kretén, zamindrákovanej hňup, co si potřeboval prodloužit bimbasa. Nebo vobyčejnej trumpelín, kterej udělal docela normální vobyčejnou chybu. Naprostá většina vážnejch nehod je bez alkoholu, z těch, kde viník nadejchal, je zcela jistě zase velká část těch, který by se staly i bez chlastu - vopravdu nalitejch lidí jezdí minimum. Jak to chcete řešit? Jak chcete řešit fenomén, že naprosto všichni dospělí členové společnosti mají nárok na použití automobilu, což je nejnebezpečnější předmět denní potřeby? Nikdo si ale ani na chvilku nepřipustí, že jenom složení nějakejch zkoušek v autoškole z nikoho zodpovědnýho a vyrovnanýho jedince, kterej má celou cestu na mysli hlavně bezpečnost svojí a druhejch, nevyrobí. Nikdo si ani na chvilku nepřipustí, že možná sama skutečnost, že řídit smí naprosto každej, není v pořádku. A hlavně - i kdyby se společnost dohodla, že ke získání řidičáku bude potřeba ještě taky projít tak tvrdejma psychotestama, že dejme tomu 30 - 40 % žadatelů neuspěje, nikdo není schopnej něco takovýho technicky zajistit. Takže tudy cesta nevede, nikdo by to a) nechtěl, b) personálně nezvládl, c) nezaplatil. Kolik by muselo bejt na silnicích policajtů, aby pochytali významnou část agresivně a blbě jedoucích hovad? Půjde třetina populace dělat k dopravce? A sou na to v rozpočtu peníze? Měl bych snad jedno jediný řešení: 3x a dost, stejně jako v trestněprávní oblasti. Zavinil jsi třetí dopravní nehodu, jedno jak lehkou? Zákaz řízení na deset let, zpátky řidičák až po těch psychotestech. Pokud jsi vod tý nehody ujel, zákaz doživotní. Za porušení zákazu kriminál. V testněprávní oblasti by se za třetí úmyslnej trestnej čin šlo na doživotí, bez možnosti propuštění, už jsem to tu psal mockrát. Všechny zákony by mohly zůstat, jak jsou, jenom přidat tenhle princip 3x a dost. Bohužel - není chuť, vůle, není dost místa pro kriminálníky a nejsou na to prachy. Za sebe to teda řeším tak, že sám jezdím zodpovědně a svoje děti chci vychovat tak, aby si za volantem nějaký mindráky řešit nemusely. Blbcům uhejbám z cesty a dávám přednost, i když jsou na vedlejší. Nic víc pro to udělat nemůžu.
|