O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...

Hubnutí s Kudlankou

Hubnuti

Související články

Význam jmen

Význam jmen

Soutěže

Soutěže

Setkání

Setkani

Přihlášení






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

Anketa

VĚRNOST? PODLE MNE JE:
 

CO TEĎ S DĚTMI? PDF Tisk E-mail
Středa, 25 březen 2020
Pro rozhovor a odpovědi na dotazy dětí pečlivě volte zdroje informací. Nenechte se ovládat bulvárem nebo konspiračními weby. Weby ministerstva školství a ministerstva zdravotnictví poskytují informace, které jsou ověřené a aktualizované. Dle věku dítěte volte vhodná slova, nedramatizujte, řekněte, že se jedná o nové onemocnění, na které se hledá lék, a že už známe postupy, jak snížíme možnost nákazy.

 

 

  

Zorganizujte se a zklidněte před rozhovorem nejprve sami sebe. Sepište si, o čem se budete s dítětem bavit.
Před rozhovorem s dítětem se sami zklidněte, připravte si hlavní body, na co se budete ptát a jaké informace chcete předat. Mějte na paměti, že děti čtou naše emoce a podle toho, jak před nimi vystupujeme, si budou naše informace vysvětlovat. Dítě je naším zrcadlem, proto je velmi důležité, aby z nás cítilo klid a bezpečí. Proto si hlídejte i svoji nonverbální komunikaci. Nemluvte nad hlavami dětí o vážných věcech dospělých, děti to často citlivě vnímají, i když to nemusí dát najevo. Tím, že si sepíšete hlavní body, získáte sami stabilitu, nadhled a strukturu a vyvarujete se nežádoucích emocí, které by dítě mohly vylekat. Zároveň na nic nezapomenete.
 

Zvyšte jeho pocit bezpečí. Ujistěte ho, že se nemusí bát.
Obejměte dítě. Řekněte mu, že ho máte rád/ráda. Vysvětlete mu, že se nemusí bát, že je v bezpečí. Sami se nenechte vystrašit a nestrašte dítě. Zaměřte se na pozitivní pocity, udržujte pozitivní náladu. Když vidí dítě stabilního rodiče, také bude stabilní.
 

Zjišťujte, co o koronaviru dítě již ví a na co se chce zeptat.
Ptejte se dětí. Zeptejte se, co jim o koronaviru říkali ve škole, o čem se baví s kamarády, kde získávají informace. Vyvracejte poplašné zprávy, fámy a dezinformace. Dejte dítěti prostor na jeho vlastní otázky.
 

Zmapujte strachy a nejistoty dítěte.
Kromě toho, co si o koronaviru myslí, zjistěte, jaké jsou jeho pocity, z čeho má obavy a strach. Vysvětlete mu, že to, co se děje (jako třeba zavřená škola, omezení akcí, karanténa) je součást prevence. Je to z důvodu, aby lidé hromadně a najednou neonemocněli a aby byla nemoc pod kontrolou. Vysvětlete, že se takto lidé společně brání. Ujistěte dítě, že samo není v ohrožení života, že není rizikovou skupinou.
     

Buďte názorní.

   Zdůrazněte, že je důležité dodržovat hygienu, dobře a často si mýt ruce, nesahat si do úst, do očí a do       nosu. Že je to základ, jak snížit riziko nákazy. Natrénujte si znovu s dítětem mytí rukou. Buďte sami dětem příkladem, jak se odpovědně chovat. Dodržujte přísun vitamínů, mějte dostatek spánku, udržujte si dobrou náladu – přispějete tím k posílení imunity i psychické odolnosti.


 

 

Vytvořte si časový harmonogram dne i týdenní plán.
Pomůže to dítěti i vám samotným. Vysvětlete dítěti, že nejde jen o nově nabyté volno, ale i o plnění povinností. Můžete dítěti naplánovat čas pro hry, společnou komunikaci, pomoc v domácnosti i učení a psaní úkolů. Dítě nepřetěžujte, ale strukturování času je důležité pro stabilitu psychickou.

  

Zaměřte se na aktivní trávení času.
Vysvětlete dítěti, že i vy máte nějaká omezení, jako například, že musíte pracovat. Zároveň i dítě může plnit školní povinnosti z domova. Komunikujte v této oblasti se školou. Dávejte pozor, aby dítě netrávilo dlouhé hodiny u televize či s mobilním telefonem. Aktivní činnost pomáhá překonávat zátěž. Střídejte v plánu odpočinek s aktivitou. Pokud jste v práci a dítě je doma samo, udržujte s ním pravidelný telefonický kontakt.
 

Udržujte sociální kontakt dětí a komunikaci s rodinou a kamarády.
Nechte děti, ať si s kamarády zavolají a sdělí si své pocity. Se členy rodiny a kamarády můžete udržovat kontakty osobně, přes Skype či skupiny na sociálních sítích apod. Nevoďte děti do nových větších kolektivů – méně je více. Mějte na paměti, že čím větší je koncentrace lidí, tím větší je riziko nákazy.
 

Nezapomeňte, že pohyb je důležitý.
Proto choďte s dětmi ven nebo s nimi cvičte doma, nechte je vybít přebytečnou energii. Střídejte relaxaci a přiměřenou zátěž, posilujte tělo i mysl.
 

Buďte dětem v odpovědném chování sami příkladem.
Může jít o hygienu, podporu dobrých vztahů v rodině i projevy solidarity a pomoci druhým.
 
 

PhDr. Štěpán Vymětal, Ph.D.
Psychologické pracoviště OBP MV ČR

 

 

Komentáře (6)add feed
... : mamča
Rady jsou jistě správné, ale děti jsou zpravidla v pohodě, protože si neuvědomují nebezpečí. Tak do 10ti let si vůbec neuvědomují strach ze smrti, i když kolem nich občas někdo zemře. Většinou je jim vysvětleno, že už ten člověk byl starý, nebo moc nemocný.
Je dobře s dětmi probrat otázky zvýšené hygieny, ale jinak bych je nezatěžovala problémy, kterými se trápí dospělí.
U větších dětí je třeba vyzdvihnout sounáležitost v rodině, aby třeba více pomáhaly s domácími pracemi, když rodiče musí do práce a oni jsou celý den doma. Jednak se jim tím vyplní čas a druhak získají pocit důležitosti.
I menší dítě (asi od 8mi let) zvládne uvařit nebo aspoň ohřát jednoduché jídlo.
Naše děti to kdysi zvládaly, když jsme s manželem pracovali ve směnném provozu. Děti dokážou překvapivě hodně, když jim dáme důvěru a zodpovědnost.
březen 26, 2020 06:26
... : kyttka
Naprostý souhlas s mamčou, když tak čtu komentáře lidí, kteří mají děti 10 a jsou rozhořčeni, že by je měli nechat doma samotné, tak si říkám, že buď je u nich něco špatně, nebo jsem byla a jsem asi hrozná matka. Simona běžně byla schopná ráno vypravit bráchu do školy a jezdili ČSAD busem, byla schopná mu od nějakých 11- 12 dát večeři a šli spát. Je to ideální příležitost ty děti naučit trochu zodpovědnosti.
Moje dítko najelo po prvních dnech flákání samo od sebe na pevný režim, kdy se učí, cvičí, hraje pro radost a paří na síti, mají i nějakou kecací skupinu s kamarádama.
Jinak můj názor je, že co se ta děcka z látky ve škole nenaučí teď, doučí se příští rok, o co jde. Paradoxně nejhůř jsou podle mě na tom teď osmáci, pokud nebudou mít rozumné učitele u známkování, odrazí se jim to na vysvědčení, které se jim příští rok bude započítávat k přijímačkám. Středoškoláci by měli být schopní učit se sami doma.
Pobavil mě jeden pán někde na síti, který se rozčiloval, že učitelé mají volno, že jeho syn maturant z nechození do školy sice jásá, ale on taky nemá volno a nechápe, proč učitelé nechtějí učit o prázdninách. No já nevím, ale pokud maturant jásá, že není škola, tak je u něj patrně něco "velký špatný". Můj deváťák by tedy mnohem radši do té školy chodil.
březen 26, 2020 07:41
... : NČ
No, teď s vnoučatama (7 let, 5 let) nemůžu dělat vůbec nic. Odstěhovali se všichni kousek za Prahu a tak si teď musí poradit sami (Já jsem jim už tehdá říkal, že se mi to nezdá, ať radši zůstanou v dosahu, protože, co kdyby. Ale to jsme ještě o nějakym koroňasovi neměli ani potuchy).
Takže teď pomoct nemůžu, ale kdybych mohl, vzal bych to přes šachy, dámu, čtení, psaní, počítání, muziku, malování, asi i zeměpis. A hlavně hodně a nejvíc povídání o všem z toho. Taky menší pingpong, kuželky, kulébr, šipky.... Určitě všechno jen tak, aby vše bylo hrou a nebylo to jakoby nucený. Míru bych snad dokázal odhadnout podle reakcí. Taky bych s nima čuměl na teleškolu a pak probíral.
Co bych dělal s dvouletou vnučkou - to si ovšem teda fakt nedokážu představit ani v nejděsivějších představách.
březen 26, 2020 08:11
... : mamča
NČ : Dvouleté vnučce bys mohl přidělit balicí papír a rodiče by nakoupili barvičky, co se s nimi maluje rukama. Mohli byste společně tvořit do úplného vymalování vás obou. Pak by přišlo na řadu gruntování dítěte, Tebe a domácnosti. Ale zážitek by z toho mělo dítko na zbytek života, jak s dědou malovali. (Doma to rodiče většinou nedopustí).
Taky existuje cosi, co se jmenuje "inteligentní modelína". Nevím sice, co je na ní inteligentního, ale asi to, že se nematlá na nábytek, koberce, apod., ale jde z ní vytvářet spoustu zvířátek, a jiných rozmanitostí, aniž by se zdevastovala domácnost.
I s dvouletým dítkem jde zpívat, i když žádný "rokenroly" to nebudou. Ideální je takovému prckovi dát bubínek a zkoušet s ním rytmy, ale nesmí si ho vzít pak domů, to by Tě rodiče přizabili.
Ven na hřiště se zatím smí, tak mrně řádně utahat, aby pak doma spalo jak Karafiátovi broučci.
březen 26, 2020 08:52
... : NČ
Asi jo, mamšo. Když je maličká se mnou jen sama, to se ještě dá nějak zvládnout. Naposledy jsem ji asi před měsícem posadil do košíku v Tescu a hodinu vozil křížem krážem, od piva až po polobotky. Dítě potřebuje množství podnětů, který se střídají, pak dá jakžtakž pokoj. Ale nervy už na to skutečně nemám.
březen 26, 2020 09:02
... : NČ
Ona s dětma je skutečně zábava. Tuhle mi ty starší požádaly: "Dědo, řekni motorka".
Tak jsem řek "motorka". Přivedlo je to k úžasnýmu veselí a odpověděly: "Honí tě nahá doktorka."
Když jsem se optal, proč zrovna nahá, odpověděly, že jinak by to nebyla legrace.
Tak jsem zapátral ve hlavě a vyzval je, aby řekly "Karel Gott".
Tak řekly "Karel Gott", a já na to "chtělo se mu na záchod, všude bylo obsazeno, tak to pustil do kalhot". Sotva si kdo dokáže představit tu bouři smíchu a nadšení. a bylo toho víc, už si ani nevzpomínám.
I ta malá drobečka se při cestování ve vozejku po Tescu naučila pár užitečných výrazů pro život. Třeba "to je kravina, vyprdnem se na to, tohle je blivajs, to je sranda ... líbily se jí ty výrazy, chechtala se, pamatuje si je.
Pak si tam z regálu vynutila Brumíka a vzápětí mu ukousla hlavu. Ukousnutá hlava jí taky byla k popukání. Brumík jí chutnal, tak jsem ještě nakoupil dalších 6 ks, aby jako měli i na doma. A od nejmilejší snachy jsem pak, při předání dítěte a Brumíků, dostal ohromnýho sprďáka "víš vůbec, co to je za strašný svinstvo?". Nevěděl jsem, bylo mi tedy protentokrát odpuštěno a napříště už teda vím.

březen 26, 2020 10:09
Napsat nový komentář

Pro komentování je potřeba, abyste byli přihlášeni. Pokud nemáte ještě svůj účet, prosím zaregistrujete se.


busy
 
< Předch.   Další >
[CNW:Counter]